Música

Mixtur, l’art de l’experimentació

Creació i investigació constitueixen l’eix entorn del qual giren les diverses activitats, moltes de les quals d’índole pedagògica: masterclasses, tutories personalitzades amb joves creadors i concerts protagonitzats per alguns dels conjunts més avançats en investigació musical, que a més estrenen obres dels alumnes

Oliver Rappoport i Oriol Saladrigues, els directors del Festival Mixtur -Premi Ciutat de Barcelona 2017-, posen èmfasi en l’experimentació, una de les característiques fonamentals de les propostes allà reunides a través la denominació “música d’investigació” (en lloc de la més habitual al·lusió temporal, “música contemporània”, que podria referir qualsevol tipus de composició coetània). Creació i investigació constitueixen l’eix entorn del qual giren les diverses activitats, moltes d’índole pedagògica: masterclasses, tutories personalitzades amb joves creadors i concerts protagonitzats per alguns dels conjunts més avançats en investigació musical, que a més estrenen obres dels alumnes. Joves creadors que estan cridats a protagonitzar en els pròxims lustres l’avantguarda artística. Es tracta d’un marc ampli, per tant, que dóna cabuda a expressions artístiques de signe divers, fins i tot si primordialment -la majoria- incumbeixen al fenomen sonor.

Una de les qüestions que el Festival Mixtur convida a revisar és la definició mateixa del que és -o no- susceptible de ser estèticament apreciat com a creació artística, mereixedora d’atenció i reflexió. La noció de música -inequívocament associada a una melodia- va entrar en crisi fa més de 100 anys. Des d’aleshores, s’han succeït tant propostes per restaurar-la neoclàssicament com seguidors d’aquells primers a experimentar la crisi, visionaris que van desafiar l’harmonia tradicional (Schönberg, Berg, Webern o, des de la revolució electrònica, fent servir el suport de l’electrònica, creadors com Stockhausen o Xenakis). En qualsevol cas, més que avivar un debat que pot sonar a pretèrit, els artistes del Mixtur se saben instal·lats en la necessitat perpètua de redefinir i crear sentit. Per això incorporen els elements més dispars: instruments clàssics emprats de formes noves, o objectes aliens a la tradició per percudir-los i obtenir-ne sons fins i tot “bells”. El fet musical es gesta d’una manera absolutament premeditada, però també -en altres ocasions- predisposant l’intèrpret al free play, al lliure joc de la improvisació, en què els nens demostren ser mestres.

Pot semblar que no hi ha regles ni referents clàssics en els arravataments d’un Fred Frith o els sons misteriosos que extreu Ricardo Descalzo del seu piano preparat; en la inquietant versatilitat del saxo baríton de Frasquier o en les insòlites situacions que recreen els percussionistes de Frames. I tanmateix, malgrat les moltes diferències existents, en tots ells és comuna la voluntat d’explorar -colonitzar temporalment el desconegut- fins i tot arriscant-se al disbarat. Ja Immanuel Kant, paradigma de la modernitat més conservadora a ulls de molts, va escriure en la seva joventut com de profitós resultava apartar-se de la “calçada real”. Lluny del camí habitual -el preestablert com a veritable o vàlid- sens dubte un pot equivocar-se, però fins i tot així “s’haurà prestat més servei a la recerca”. Fred Frith ha valorat aquest mateix art d’arriscar-se, en el genuí acte de creació: “If you finish a creative process with the idea that you started, you failed”.

Compartir
Publicado por
Jacobo Zabalo

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Alba Pujals: El plaer de la cocció a foc lent

“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…

23 de novembre de 2024
  • Professionals

Munich: volar alt tocant de peus a terra

Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

L’antiga planta de Nissan a la Zona Franca torna a l’activitat amb la producció dels primers cotxes Ebro

La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…

23 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Cupra negocia la seva entrada als Estats Units per a 2030 amb el grup Penske

La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…

22 de novembre de 2024
  • Good News Barcelona

Els ferris de la terminal Grimaldi podran connectar-se a l’electricitat al gener

El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…

22 de novembre de 2024
  • Opinió

Història d’un concert accidentat

Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…

22 de novembre de 2024