Només arribar a l’estació d’Europa-Fira, un anunci de la xinesa Huawei constata que el Mobile World Congress (MWC) ha arribat a la ciutat un any més. El que crida l’atenció és que el protagonista no sigui el seu últim telèfon mòbil, sinó que un cotxe sigui el que ocupi més espai al cartell, acompanyat per un rellotge i un bloc de pisos. Com si estiguéssim a l’Automobile, el seu nou model de vehicle elèctric s’exposa al centre de l’estand, donant voltes per poder-lo contemplar des de tots els seus angles i poder-li fer unes quantes fotos. “Aquest any el nostre lema és HumàxCotxexCasa perquè apostem per llançar productes més enllà dels smartphones i construir un ecosistema 360 graus on estiguin connectats l’usuari, el telèfon mòbil, el cotxe, els electrodomèstics…”, assenyala la responsable de comunicació de Xiaomi a Espanya, Laura De Benito, qui no dubta que el MWC continua sent la cita on cal ser present perquè és “el cim de la innovació i el millor aparador”.
Una tendència que es respira des d’aquest dilluns fins al dijous a cada racó del recinte firal de Gran Via, on es veuen mòbils, però ja no són els que acaparen més l’atenció. “Fa molts anys que el MWC s’ha convertit en l’esdeveniment top per a la transformació tecnològica”, defensa el director de Disseny d’Experiència d’IBM, Joanra Mallart, després d’haver assistit a 12 edicions. “Avui ens han vingut a veure tant clients telco com altres que no, des d’empreses de gran consum i retail fins a banca, i aquesta serà la tendència per a la resta de dies. La gent ve al Mobile a veure com la tecnologia pot ajudar a transformar la seva empresa”, remarca Mallart. Així ho demostren les xifres d’assistència de l’any passat, amb el 56% dels congressistes treballant en indústries adjacents a la de les telecomunicacions, un percentatge que s’espera mantenir enguany.
No sorprèn que una empresa d’aviació com Airbus sigui un dels 2.400 expositors que participen en aquesta edició del MWC. “Ja no és una trobada per a la indústria dels mòbils perquè ara tot està connectat amb tot”, resumeixen des del fabricant, qui no només presenta el model d’avió A350 Family, sinó també un dron que s’espera que es pugui utilitzar amb una xarxa 6G per a un espai aeri més connectat. “L’abast del saló s’està expandint”, resumeix Firasat Siddiqui, director global de Projectes per a Clients de Harman Automotive, empresa estatunidenca especialitzada a desenvolupar productes per al cotxe connectat. “Hauria de dir-se Connectivity World Congress”, afegeix un company.
Fins i tot, les companyies que van néixer com a fabricants de telèfons mòbils han canviat de sector. És el cas de la taiwanesa HTC. L’any 2010, va començar desenvolupant telèfons intel·ligents, però, sis anys després, va canviar de rumb i va entrar en el món de la realitat virtual. Després d’unes quantes edicions provant aquesta nova via de negoci, el MWC 2024 suposarà un punt d’inflexió, amb la presentació d’un ampli ventall d’aplicacions d’aquesta tecnologia per a diferents sectors, com l’entreteniment, la medicina o el retail. Fins i tot la ballarina Blanca Li ha col·laborat en una experiència immersiva, permetent submergir-se en un bosc ple de ballarins emmascarats amb només posar-se unes ulleres de realitat virtual. Membres del seu equip passejaven per l’estand aquest dilluns comprovant aquestes solucions de primera mà.
Això sí, des de fa anys, el taxi volador de la sud-coreana SK Telecom és qui aconsegueix congregar a grans multituds en qualsevol moment de la jornada. Però, enguany, sens dubte, qui s’emportarà bona part dels flaixos serà el robot conversacional exposat per la companyia estatal de telecomunicacions dels Emirats Àrabs, Etisalat &. El seu nom és Amica i no para de contestar a les preguntes dels assistents, interessats a saber si té sentiments o si es cansa. Mira als ulls de qui li parla i gesticula mentre respon amb gràcia. “En un futur, humans i robots podran treballar junts de manera harmoniosa”, assegura quan se li diu si destruirà molts llocs de feina. La humanoide ha estat desenvolupada per la britànica Engineered Arts i, a més de participar al MWC, es pot trobar en museus, hotels, casinos o universitats, fins i tot es contracta per acompanyar gent gran.
Per poder mantenir converses infinitament, sense avorrir-se, l’Amica es basa en la intel·ligència artificial (IA), la tecnologia en boca de tothom en els últims mesos des de la irrupció de ChatGPT. És també la protagonista d’aquesta edició del Mobile, amb tots els estands presentant les seves propostes. “Tothom parla d’IA”, sosté Young Lee de la companyia de telecomunicacions sud-coreana LGUplus.
Un MWC major d’edat
El Mobile arriba enguany a la seva majoria d’edat a Barcelona, on va arribar l’any 2006 provinent de Canes. Després de 18 edicions a la ciutat, amb una pandèmia pel mig, el saló no només ha ampliat el focus, sent molt més que la fira del mòbil, sinó que ha anat creixent fins a convertir-se en un referent internacional, fent valer la seva posició com a plaça neutral en la batalla tecnològica entre els Estats Units i la Xina. Una sensació que demostren els atrafegats passadissos del recinte de L’Hospitalet de Llobregat, amb rius de congressistes que parlen amb múltiples accents, consolidant enguany el retorn dels assistents xinesos després de l’aturada per la covid. Amb el seu retorn, es preveu atreure a més de 95.000 congressistes aquest 2024, encara per sota dels 109.000 del 2019. De moment, segons ha avançat la cara més visible del Mobile, John Hoffman, aquest dilluns s’ha viscut la primera jornada del saló que ha registrat l’afluència més gran de públic de la seva història.
Aquesta evolució també l’ha viscut Fira de Barcelona, per a qui el MWC va ser el primer gran esdeveniment internacional que va acollir i va marcar un abans i un després en el seu posicionament mundial. La directora de Gastrofira, Emmanuelle Mazzarella, és una de les professionals que ha seguit des de primera línia durant tots aquests anys com el saló creixia, la qual cosa ha suposat un repte i una oportunitat per al servei d’àpats que prepara la institució firal per als expositors. “Abans del Mobile teníem menys esdeveniments internacionals i el servei que donàvem era més estàndard. Amb la seva arribada, vam començar a oferir un producte més a mida, per a estands més grans, gairebé com si fossin un petit hotel, o per a reunions privades en les quals es tancaven negocis molt importants”, recorda.
En tots aquests anys, alguns dels primers clients que va tenir Gastrofira han anat desapareixent, reflectint els canvis d’una indústria que no ha parat de canviar. Però, sobretot, s’han multiplicat els serveis que demandaven, des d’entregues de delivery fins a còctels i cafès personalitzats amb la marca dels expositors, així com la quantitat i la varietat de punts de restauració que hi ha al recinte firal. Actualment, amb més de 1.000 treballadors contractats per al saló, es programen 5.500 serveis per a 30.000 comensals. “El MWC ens ha ensenyat a reinventar-nos. A més, és una carta de presentació per a altres salons”, remarca Mazzarella, aconseguint atreure també esdeveniments corporatius de multinacionals tecnològiques.