Des d’aquest dilluns fins al dijous, del Mobile World Congress (MWC) se’n parlarà molt, amb l’arribada d’una nova edició al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, però sovint costa entendre què és el que realment s’ensenya en el seu interior. Es dona per sobreentès que es poden provar els últims models dels mòbils més punters, tot i que últimament ja no sigui només això i es comencin a veure cada vegada més ulleres de realitat virtual, robots i múltiples dispositius. Amb l’objectiu de traduir per a què serveixen les últimes innovacions tecnològiques que es presenten en el saló, la fundació Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) ha apostat aquesta edició per portar-les a allò que tothom coneix: els cinc sentits. Els pilots que es presenten en el seu estand permeten provar solucions tecnològiques a través d’experiències, però tots ells tenen aplicacions industrials, ja sigui en el sector dels videojocs, el comerç o la salut.
La ruta tecnològica que proposa la MWCapital arrenca amb l’olfacte. A través d’un avatar que es crea amb només una fotografia, es recorren diferents espais de la ciutat, descobrint en cadascun d’ells una olor associada, sense entrar en polèmiques. Passejant per la platja, s’olora la brisa marina, i per la Rambla, una parada de flors presenta els seus millors productes. Però també s’arriba al Camp Nou, on es trepitja el seu camp i se sent l’herba recentment tallada; a la Basílica de Santa Maria de la Mar, amb encens i espelmes com a protagonistes, o al carrer Petritxol, com no podria ser d’una altra manera, fent gana recordant la seva xocolata, tot i que no s’inclouen els xurros a l’experiència.
Aquesta primera pota ha estat creada per Puig, qui ja ho va presentar a l’Integrated Systems Europe (ISE). Air Parfum, empresa del grup Puig, ha desenvolupat una màquina que permet olorar diferents productes sense arribar a confondre’s i no distingir-ne cap. Tot i que aquí el dispositiu s’ensenyi per veure els aromes de la ciutat, està pensat per a botigues que venen colònies. També s’ha provat en el món de l’art a través d’una col·laboració amb el Museu del Prado que permetia olorar un quadre de Rubens, on es va dibuixar una mofeta que també emetia el seu aroma.
Amb l’olfacte superat, toca el gust. Segons el perfil olfactori de cada usuari, determinat segons les olors que li han agradat, se li dona a tastar un bombó de xocolata que pot ser àcid, dolç o picant, elaborat per la Casa Cacao i els germans Roca i intentant sadollar la gana que s’ha despertat al carrer Petritxol. La cosa no va només de provar un bombó i es complementa amb unes ulleres de realitat virtual que acompanyen l’explosió de sabor, amb llums de colors que s’expandeixen quan es fa la primera mossegada. Es calcula que es produiran un total de 2.000 bombons en tot el Mobile.
Amb el nas i la boca adaptats als entorns digitals, arriba el moment del tacte. Aprofitant que se celebra el 30 aniversari dels Jocs Olímpics de Barcelona, un es pot posar en la pell d’Antonio Rebollo i animar-se a repetir la seva encesa de la torxa olímpica. S’aconsegueix amb unes ulleres de realitat virtual que traslladen l’ambient de l’estadi, però, especialment, amb unes mànigues hàptiques que permeten notar la pressió de l’arc i la fletxa gràcies a micropulsacions elèctriques.
La startup malaguenya Owo ha desenvolupat aquesta tecnologia amb peces de roba que permeten reproduir sensacions com rebre un cop de pilota, patir la picada d’un insecte i, fins i tot, un tret. S’utilitza en múltiples sectors, especialment el dels videojocs, aplicant-se al Fortnite o el League of Legends, però també en el militar, per entrenar a soldats, o en el sanitari, facilitant la mobilitat a persones cegues.
La startup Owo ha desenvolupat peces de roba que permeten reproduir sensacions com rebre un cop de pilota i patir la picada d’un insecte
S’hagi aconseguit o no encendre el peveter, la ruta es completa ballant una mica a l’antiga discoteca Maddox de Platja d’Aro, o amb Izal en el seu últim concert al Palau Sant Jordi. Una altre cop amb ulleres de realitat virtual, l’experiència aconsegueix convertir a qualsevol en un membre més del grup de música i, fins i tot, es pot sentir la típica olor de cervesa de concert, eludint la suor que també els caracteritzen. Amb La mujer de verde de fons, un es creu que l’està cantant mentre veu com els fans es deixen portar, el personal de seguretat revisa que tot vagi bé i el mànager de la banda grava un vídeo per a la posteritat.
La vista, present en les diferents etapes d’aquesta ruta amb ulleres de realitat virtual, es converteix en la protagonista de l’última, permetent modificar els colors i la intensitat d’uns focs artificials sobre la Sagrada Família i demostrant que, si tota la tecnologia es presentés així, el Mobile no se sentiria com una cosa que és només per a uns quants homes amb corbata.
Primera jornada de riuades de congressistes i cues
Des de primera hora del matí d’aquest dilluns, el Mobile ha omplert els passadissos de Fira de Barcelona, revivint les imatges dels anys prepandèmics i deixant enrere les mascaretes que encara van ser obligatòries en l’edició passada. Tornant a ocupar els vuit pavellons del recinte firal, el congrés ha demostrat la seva força amb riuades d’assistents, entre ells, congressistes asiàtics que han tornat després de tres anys d’absència. Un èxit que ja s’havia detectat dies abans a la ciutat, amb hotels plens i VTC per totes bandes. El que ha sorprès els assistents han estat les cues per deixar els abrics i menjar, així com els alts preus dels menús. La consolidació de la normalitat també ha suposat el retorn de les protestes a les portes del MWC, evitant la vaga dels taxistes però amb la Guàrdia Urbana de L’Hospitalet de Llobregat reclamant millors condicions.