L’edició més limitada que el Mobile World Congress (MWC) va organitzar l’estiu passat va servir per aprendre com gestionar una fira en temps de pandèmia, provant nous protocols de seguretat per prevenir la covid. Vuit mesos després, el saló torna amb la lliçó apresa i amb la intenció de poder-la provar amb més públic. En la presentació de la programació del MWC 2022, el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, ha assenyalat que esperen entre 40.000 i 60.000 assistents, per sobre dels 20.000 que van participar en l’edició estival del 2020 i lluny dels 109.000 assistents que va congregar el 2019, encara sense màscares ni distància de seguretat.
A l’espera de veure com acaba evolucionant la previsió d’assistència a aquest Mobile, després que en l’anterior anés anant a la baixa a mesura que s’acostava el congrés, Hoffman també ha revelat alguns detalls d’aquesta nova edició, que se celebrarà del dilluns 28 de febrer al dijous 3 de març en el recinte firal Gran Via. El congrés ocuparà set pavellons, un menys de tota la capacitat disponible, que era la que se solia omplir abans de la pandèmia. Aquest dijous, els preparatius per al congrés ja havien començat a Fira per poder acollir els més de 1.500 estands confirmats, amb empreses provinents de 150 països, així com la participació de 37 estats.
De fet, de tot l’espai disponible aquest any, el 85% ja està ple, ha remarcat Hoffman. Acostumats a les cancel·lacions constants de les dues anteriors edicions, aquesta vegada el degoteig no s’ha produït, més enllà d’algunes poques empreses que han comunicat que no assistirien, quan des de feia anys ja no ho feien. Segons ha subratllat el director general de la GSMA, Mats Granryd, hi seran les principals empreses de l’ecosistema de les telecomunicacions, com Orange, Vodafone, Telefónica, LG o Cisco. Algunes com Nokia i Ericsson ja tenen penjat el seu logo a Fira.
S’espera que el congrés tingui un impacte de 240 milions d’impacte econòmic i es generin uns 6.700 treballs temporals —xifres que representen menys de la meitat respecte a una edició normal—. “Aquest és el nostre llegat”, ha recalcat Hoffman, recordant que aquestes xifres ascendeixen a 5.300 milions d’euros i 141.000 llocs de treball des que el congrés es va instal·lar a Barcelona, l’any 2005.
Així mateix, Hoffman ha posat en valor les col·laboracions que la GSMA ha teixit durant tots aquests anys amb les institucions locals, com les que ha consolidat amb l’Ajuntament de L’Hospitalet, de qui ha aplaudit l’impuls al programa per reduir la bretxa digital L’H 6.0. Tampoc s’ha oblidat de convidar tothom a provar les tapes de Meet & Eat, fira gastronòmica organitzada cada any pel consistori hospitalenc a la sortida del congrés. La seva alcaldessa, Núria Marín, era una de les autoritats presents en la presentació, acompanyada pel primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, a qui el conseller delegat de la GSMA li ha agraït l’impuls d’un nou espai al MWC d’aquest any, en el qual es donarà a conèixer la cultura i la innovació barcelonina; la directora general de Turisme de Barcelona, Marian Muro; el conseller delegat i el president de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga i Pau Relat, i el director general del Gremi d’Hotels, Manel Casals.
A la presentació també s’han donat a conèixer alguns dels 300 ponents que protagonitzaran el MWC 2022, que servirà per debatre sobre l’eclosió que s’està vivint en el món de la connectivitat, amb el focus en la 5G, la intel·ligència artificial avançada i les fintech. Aquest 2022 no hi haurà estrelles com l’empresari i magnat Elon Musk, que va participar en el Mobile d’estiu. Encara que ho va fer telemàticament, amb el seu gat passejant-se per la pantalla, va ser un dels plats forts de la programació. Granryd ha destacat la participació aquest any del conseller delegat de l’empresa de subhastes Sotheby’s, Charles Stewart; el conseller delegat de l’empresa d’efectes digitals Weta Digital, Prem Akkaraju; la responsable de Metavers a Futures Intelligence Group, Cathy Hackl, o el president i conseller delegat de Telefónica, Jose María Alvarez-Pallete, recentment nomenat com a nou president de la GSMA. Entre els ponents, la cara més coneguda serà, sens dubte, la de l’actual president del FC Barcelona, Joan Laporta. La paritat encara està lluny d’aconseguir-se entre els ponents del MWC, amb el percentatge de dones situant-se només en el 35%.
En aquest Mobile també es repeteixen els descomptes per als professionals locals i les startups es tornen a quedar al recinte firal de Gran Via, compartint espai amb les companyies més grans. El 4 Years From Now (4YFN) acollirà en un pavelló propi a unes 500 empreses emergents. Segons la GSMA, s’espera un potencial d’inversió de 4.000 milions d’euros.
Amb la vacunació més estesa entre el públic local i com un requisit necessari per viatjar fins a Barcelona, aquest any no es dedicarà un pavelló a fer test d’antígens de manera massiva a tots els congressistes. Només se’ls hauran de fer aquells que no s’hagin vacunat o no tinguin el certificat que demostri que han passat el coronavirus recentment, però no se’l faran en el mateix recinte. El que sí que es mantindrà seran el gel hidroalcohòlic, les mascaretes, que han de ser FFP2, i la distància social. I es continuaran trobant a faltar les acreditacions que fa temps penjaven en els colls de milers de congressistes, que només necessitaran el mòbil per passar els controls.