Els organitzadors del Mobile World Congress (MWC) saben que cada vegada estan més prop d’una vella normalitat que van ser els primers a frenar. No només per les xifres econòmiques que preveuen per a aquest any, amb el retorn dels congressistes xinesos, sinó per una qüestió més quotidiana. Tornen les vagues de taxis i el conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, ho sap. “Significa que el Mobile ha tornat”, ha fet broma aquest dijous a la presentació de l’edició d’aquest 2023. Hoffman, que ha après amb el temps, s’ha mostrat confiat i ha assegurat que s’arribarà a un acord que eviti l’aturada del sector: “Les autoritats ho tenen tot controlat”.
A l’espera de saber si les negociacions entre la Generalitat i els taxis fructifiquen, el Mobile ultima els detalls d’una edició que no serà de rècord, però recuperarà l’empenta. El saló preveu omplir amb més de 80.000 assistents els vuit pavellons de Fira de Barcelona a la Gran Via des del dilluns 27 de febrer fins al dijous 2 de març. S’estarà lluny dels 109.000 assistents de 2019, l’última edició prepandèmica, però se superaran amb escreix els 60.000 assistents de l’any passat, així com els 20.000 de l’edició atípica de 2021. L’esdeveniment es preveu que generi 350 milions d’euros i 7.400 llocs de treball temporals. Des de la seva arribada a Barcelona l’any 2006, el MWC ha suposat un impacte econòmic de 5.700 milions d’euros i la creació d’uns 150.000 llocs de treball a temps parcial.
Un dels col·lectius més esperats aquest 2023 seran els congressistes provinents de la Xina, la principal absència en els salons que s’han anat celebrant des de l’arribada de la covid. No es recuperarà el flux d’abans, però hi haurà una presència destacada, avancen els directius de la GSMA. La recent obertura de les fronteres xineses, els controls europeus, les poques connexions aèries i les dificultats per aconseguir el visat seran algunes de les causes que reduiran la xifra. Així i tot, l’empresa xinesa Huawei serà la que ocuparà més espai al MWC, incrementant en un 50% la superfície contractada.
Huawei serà un dels 2.000 expositors que participaran al Mobile. També hi haurà empreses com Airbus, Agile Content, Atos, Amazon, BT, Cellnex, Dell, Deutsche Telekom, Ericsson, Fujitsu, Google, Hewlett Packard, Intel, JP Morgan, Lenovo, LG, Maersk, Meta, Microsoft, Nokia, Orange, Oppo, Qualcomm, Rakuten, Samsung, Segway, Stc, Telefónica, Viettel, Xiaomi o ZTE. Un llistat que evidencia que en el saló fa temps que els mòbils no són els únics, ni els principals, protagonistes. El mateix FC Barcelona tindrà el seu espai, després d’alguns pilots presentats en edicions anteriors, com unes ulleres de realitat virtual per veure els partits des de casa, desenvolupat de la mà de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) l’any 2019.
Entre tanta multinacional, les startups locals tornaran a tenir el seu espai. La pandèmia va coincidir amb el trasllat del Four Years From Now (4YFN), que es va colar al recinte firal de Gran Via, deixant de banda el de Montjuïc, on s’havien situat històricament, bastant allunyades. Un encert que ha convençut a emprenedors i congressistes en les dues edicions prèvies en els quals s’ha provat aquesta barreja de perfils. Aquest any, unes 700 empreses emergents estaran al pavelló 8, l’últim del recinte firal de L’Hospitalet de Llobregat.
En aquest pavelló també hi haurà el Beat Barcelona, l’espai per a l’afterwork dins del mateix saló. Caldrà veure si aconsegueix fer-li ombra al popular Meet & Eat L’Hospitalet, proposta gastronòmica creada l’any 2014 perquè congressistes i veïns es coneguin una mica mentre mengen i s’animen a ballar amb algun concert. Les seves tapes, una oportunitat per provar els restaurants de la localitat amfitriona, sempre sedueixen a Hoffman, ja convertit en fill adoptiu de la ciutat.