Tothom tenia la sensació que el Mobile World Congress (MWC) d’aquest any havia superat les expectatives i els números així ho han confirmat. El saló tecnològic ha tornat a situar-se per sobre de la frontera dels 100.000 congressistes, una meta que va aconseguir per primera vegada el 2016 i que havia perdut amb la pandèmia. Amb una participació de gairebé 101.000 assistents d’un total de 205 països i regions, s’ha superat àmpliament els registrats fa un any, quan es van situar en els 88.500 congressistes, així com les previsions que tenien els organitzadors fa un mes, quan s’esperaven 95.000 participants. Els dies més forts tradicionalment han estat el dilluns i el dimarts, però hi ha hagut expositors que han notat que enguany no havia baixat el ritme el dimecres, fins i tot aquest mateix dijous, últim dia del congrés en el qual molts congressistes acostumen a haver tornat a casa.
“Ha estat la millor edició de la història del MWC”, ha valorat la seva cara més visible, John Hoffman, poc després del tancament de portes del recinte firal de Gran Via. Més enllà de la xifra total, la GSMA ha aplaudit la qualitat dels congressistes, amb un 51% dels assistents de nivell directiu, entre els quals un 21% eren C-suite (consellers delegats i directius amb poder de decisió). A més, el programa ministerial ha estat format per més de 180 delegacions de 140 països, inclosos dos caps d’estat i més de 70 ministres. “Això és únic. És l’edició en la qual s’ha generat més negoci i més activitat”, ha sostingut el director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga. Només el centenar d’empreses catalanes que han participat enguany han generat més de 18 milions d’euros de volum de negoci, per sobre dels 15 milions d’euros de fa un any, segons ha detallat la secretària de Polítiques Digitals del Govern, Gina Tost.
El retorn dels congressistes asiàtics ha impulsat el creixement del MWC 2024. El congrés es consolida any rere any com una plaça neutra en la batalla tecnològica entre els Estats Units i la Xina, la qual cosa atreu a companyies de tots dos països. “Això no passa a cap altre lloc del món, només passa aquí”, ha remarcat Serrallonga. Huawei ha tornat a ser l’expositor que més espai ha ocupat al Mobile, acaparant molt més que la meitat del pavelló 1. Algunes companyies asiàtiques com Chuangwei han tornat a venir per trobar clients després d’haver deixat de participar per la pandèmia.
Unes altres s’han estrenat com China Telecom Global. Segons ha assenyalat el seu director, Shijia Wu, “han estat uns dies molt bons i plens d’activitat, on hem pogut conèixer a líders de la indústria”. Fins ara, havien participat com a assistents, però, després del seu primer any, on han detectat que han vingut més empreses del seu país, tenen clar que tornaran. També ha estat el primer any de la japonesa KDDI, qui ha volgut participar “per expandir-se globalment”, ha valorat el seu president, Makoto Takahashi. “La presència de congressistes asiàtics ha estat molt més gran en comparació amb anys anteriors i han vingut amb molt d’interès”, ha remarcat el soci de Telco a NTT Data, Fernando Rex, qui ha indicat que també s’han trobat amb molts assistents d’Orient Mitjà.
En una edició marcada per la intel·ligència artificial (IA), present a gairebé tots els estands, el MWC s’ha confirmat com un saló que va més enllà del seu origen, els mòbils, reafirmant-lo com el principal esdeveniment tecnològic a nivell mundial. Un any més, més de la meitat dels assistents treballen a indústries adjacents a les telecomunicacions, reflectint la digitalització que afronta tota l’economia, des de la indústria i la salut fins a l’entreteniment. Fins i tot s’ha augmentat la proporció, passant del 57% de 2023 fins al 59% aquest any. Entre els 2.700 expositors, hi havia companyies alienes a les telecos com Airbus o Harman Automotive. Fins i tot un dels integrants clàssics del Mobile, Xiaomi, ha preferit posar el focus en el seu model de cotxe autònom. I, sens dubte, l’estrella de la fira ha estat la robot Ameca. Exposada per la companyia estatal de telecomunicacions dels Emirats Àrabs, Etisalat &, s’ha convertit en la parada obligatòria de la fira i tothom volia parlar amb ella, tot i que inquietessin una mica les seves mirades penetrants i els seus gestos completament humans.
“Barcelona ho ha fet de nou”, ha rematat Hoffman, ja pensant en l’edició de l’any que ve, que se celebrarà una setmana més tard de l’habitual, la primera de març. El congrés haurà d’adaptar-se a un recinte firal on ja ocupa gairebé tots els racons d’exposició, a l’espera que s’inauguri el nou pavelló, on les grues continuaven treballant aquests dies, alienes al tràfec de congressistes que es vivia a pocs passos. Prevista la seva inauguració per al Mobile de 2027, Fira de Barcelona haurà de buscar fórmules per aprofitar el màxim l’espai disponible en les dues properes edicions, amb estructures externes entre pavellons com les que es van veure el 2019 o tornant a ocupar el recinte de Montjuïc, buit des que el Four Years From Now (4YFN) es va mudar a L’Hospitalet i va accelerar el seu creixement.