Desfile de Eñaut en la pasarela de la 80
Desfilada d'Eñaut, una de las 24 marques participants.

La moda emergent pren la passarel·la de la 080

La 35a edició de la setmana de la moda catalana comptarà amb el major nombre de noves marques, amb un total de nou debutants de les 24 desfilades

París, Nova York o Milà són indubtablement les ciutats que venen al cap quan es pensa en setmanes de la moda. Tanmateix, des de fa gairebé dues dècades, la 080 Barcelona Fashion està situant a la capital catalana no només en el radar de les últimes tendències per a vestir, sinó també com una ciutat amb un gran nombre de marques emergents i disruptives que exporten el seu talent a la resta del món.

Des de 2007 aquesta plataforma, impulsada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat, organitza anualment dues fashion weeks, una a la primavera i una altra a la tardor, per a mostrar les principals novetats de la moda catalana. De l’1 al 4 d’abril, el recinte modernista de Sant Pau acollirà la 35a edició d’aquesta passarel·la amb 24 marques desfilant, entre elles nou debutants, una xifra que la converteix en l’edició amb més marques que s’estrenen per primera vegada sobre la passarel·la.

“No pretenem jugar en la lliga de les big four, és a dir, París, Nova York, Londres o Milà, però sí que és cert que abans érem la germana petita de les passarel·les de Copenhaguen o Seül i ara cada vegada estem rebent la mateixa atenció que aquestes altres setmanes de la moda”, assegura Marta Coca, project manager de la 080. La clau de l’èxit de la setmana de la moda catalana passa per no intentar atreure grans marques internacionals, sinó promoure el talent local i emergent, amb marques incipients desfilant al costat d’altres noms consolidats del sector com Lola Casademunt by Maite o Custo Barcelona.

“Triomfar en el món de la moda sembla que ja no depèn del teu talent, sinó de la capacitat econòmica que tinguis. És una sort disposar a Catalunya d’una plataforma com la 080 Barcelona Fashion, que et faciliti els models, el maquillatge, la infraestructura… Mentre que desfilar a París implica invertir mínim uns 10.000 euros”, defensa Gabriel Nogueiras, creador de Rubearth, que debutarà enguany a la passarel·la.

Nogueiras ha estat dues vegades premiat amb el Mercedes Benz Talent, que reconeix els dissenyadors emergents, i presentarà durant la 080 la col·lecció The Green Flash. En aquesta nova col·lecció Nogueiras explora el concepte de la llum verd que es crea quan es pon el sol, una llum que en l’antiguitat es relacionava amb l’esfera de la fantasia i el sobrenatural, per a endinsar-se a la frontera entre el món de la realitat i els somnis.

L’èxit de la passarel·la es mesura també en el nombre de peticions per a desfilar i per a assistir com a públic que cada any s’han de rebutjar per manca d’espai. Amb un pressupost de dos milions d’euros per a cadascuna de les seves edicions, la 080 convoca unes bases perquè aquelles marques que ho desitgen puguin inscriure’s per a desfilar. En cada edició, reben el doble de sol·licituds respecte al nombre de desfilades que poden acollir.

La 35ª edició de la 080 Barcelona Fashion comptarà amb 24 desfilades.

Marc Moon, dissenyador darrere de Maison Moonsieur, ha presentat sol·licitud per a desfilar en la 080 en tres ocasions, fins que enguany ha resultat una de les marques seleccionades. “Maison Moonsieur és una marca feta a Barcelona, i tenia clar que volia debutar a casa, a la meva ciutat, i no podia ser a una altra passarel·la que no fos la 080”. Moon presenta la col·lecció La rue des garçonnes, un homenatge a la dona andrògina dels anys 20 a París, aquella que es va atrevir a desafiar els cànons de feminitat i expressar-se a través de la moda.

“Sempre intento que darrere de cada peça hi hagi un discurs, i en aquest cas és una història d’apoderament de la dona, però sense oblidar-me de la part estètica, perquè aquelles persones que porten la meva roba se sentin maques i sexys”, expressa Moon. El discurs darrere de la peça, de fet, és un dels criteris que es tenen en compte a l’hora de triar les propostes seleccionades per a desfilar. A més, des de la 080 també busquen difondre valors com la sostenibilitat o la diversitat —de talles, identitats de gènere o orígens—. “Encara que la passarel·la és un moment per a descobrir les últimes tendències, el concepte i el missatge darrere de cada peça és indispensable”, reconeix Coca.

Marc Moon presenta La Rue des Garçonnes, un homenatge a la dona andrògina dels anys 20.

A més de les marques que es presenten a la convocatòria, des de la plataforma també reconeixen que tenen un radar activat permanentment sobre tendències i novetats, i conviden a algunes marques, que creuen que poden encaixar amb l’esperit de la passarel·la, a participar. “Un altre dels atributs de la 080 és que no només acull moda emergent i disruptiva, sinó que també té la capacitat de combinar marques debutants com AAA Studio, Maria Escoté o MaisonMoonsieur amb noms reconeguts com Simorra o Dominic, sense que resulti una combinació estranya i tots els públics puguin sentir-se representats”, expressa la project manager de la passarel·la.

“És una sort poder desfilar al mateix nivell que marques que compten amb gran prestigi nacional i internacional”, reconeix Arnau Climent, creador de AAA Studio, qui pujarà per primer cop a la passarel·la de la 080. Climent reflectirà en la seva proposta BURdeNOUT el sentiment que comparteix la generació Z quan s’enfronten a la vida adulta, el sentiment d’esgotament i de sentir-se perduts davant una nova realitat aclaparadora.

AAA Studio pujarà a la passarel·la amb BURdeNOUT.

Eñaut Barruetabeña ha desfilat diverses vegades en la 080 des que va debutar l’any 2019, després de rebre el premi al disseny emergent de la 080 Barcelona Fashion. Des de llavors, ha mantingut una estreta relació amb aquesta desfilada, i en l’edició d’abril de 2024 va presentar la seva desena col·lecció. “Després d’aquesta, necessitava uns mesos per a reflexionar cap a on va la moda i cap a on vull anar jo com a marca. Tornar després d’un any aturat i fer-ho a la 080 és molt important per a mi”, reconeix Eñaut. “Debutar durant la 080, que era la meva passarel·la de referència quan era estudiant, em va donar l’impuls que necessitava per a crear la meva marca, i tornar-hi ara suposa un punt d’inflexió”.

A més de l’elevat nombre de sol·licituds de marques per a desfilar, també esgoten les localitats per a acudir com a públic. En l’anterior edició, a la tardor de 2024, la 080 Barcelona va rebre unes 17.000 persones, un miler i mig més que en l’anterior, i més d’un centenar de perfils de comunicació i influencers internacionals. A cada desfilada assisteixen unes 500 persones, però també es retransmeten a través de pantalles a l’Open Area de Sant Pau, l’espai obert a la ciutadania del recinte modernista. Les localitats, a més, queden limitades per l’espai que acull actualment la passarel·la, ja que el recinte modernista de Sant Pau se’ls ha quedat més petit i ja no els permet créixer.

La setmana de la moda catalana no només destaca en el mercat europeu o els Estats Units, sinó que també es fixa en l’asiàtic per a créixer

Per aquest motiu, a més que el recinte modernista afrontarà unes obres de rehabilitació durant l’any que ve, des de la plataforma ja busquen un nou espai en el centre de Barcelona per a les seves edicions de 2026, encara que ara per ara aquesta edició i la de tardor se celebraran encara a Sant Pau.

La 080 té cada vegada més rellevància internacional, no sols per un major nombre de sol·licituds, sinó també pel perfil cada vegada més qualificat de les persones que acudeixen a la passarel·la”, admet Coca. La setmana de la moda catalana no només destaca en el mercat europeu o els Estats Units, sinó que també es fixa en l’asiàtic per a créixer. De fet, la passarel·la és un moment de trobades de diferents agents del sector de països llunyans. “Així com la meva roba no té barreres de gènere o talles, també m’agradaria que no existissin fronteres físiques i poder utilitzar la 080 com un punt d’inflexió per a establir contactes i obrir la meva pàgina web a tot el món, ja que ara només faig enviaments nacionals”, reconeix Climent, creador d’AAA Studio.

Eñaut va debutar l’any 2019 a la 080 després de guanyar el premi a disseny emergent de la 080 Barcelona Fashion.

Una 35a edició de la 080 que arriba en bon moment per al sector tèxtil català, malgrat els aranzels i la guerra comercial internacional, que està format per 3.500 empreses i que dona treball a més de 80.000 persones. “A més, en el sector de la moda també es donen unes bones condicions per a emprendre. Gràcies a les xarxes socials i a la digitalització es pot iniciar un negoci sense haver de comptar amb una gran infraestructura darrere”, opina Coca.

Aquest va ser el cas de Climent, qui, després de cursar un màster de moda en LCI, va crear la seva primera col·lecció pel showroom de Carlos Marant (professor durant els seus estudis), però va anar sobretot gràcies a les xarxes socials quan va començar a triomfar. Així, la majoria d’aquests dissenyadors inicien la seva trajectòria amb producció per encàrrec, pàgines web i xarxes socials, sense la necessitat d’obrir una botiga física, que requereix una inversió més elevada.

Rubearth combinarà tecnologia i moda en la seva col·lecció The Green Flash.

També existeixen les botigues multimarca, on s’exposen peces de diferents dissenyadors. Gabriel Nogueiras, de Rubearth, compta amb roba en locals d’aquest estili a París i al Japó, a més d’exposar la seva roba en la nova pop up de l’espai Lync & Co de passeig de Gràcia, que romandrà oberta fins al 30 de juny, del programa Barcelona Fashion Forward, promogut per l’Ajuntament de Barcelona a través del Disseny Hub.

“Després de la pandèmia, que va ser molt dura també per al sector de la moda, la gent té ganes d’innovar, arriscar i expressar-se a través de la moda”, opina Marc Moon, creador de Maison Moonsieur. “Els dissenyadors joves i emergents estem canviant el paradigma de la moda, tenim ganes de destacar i trencar amb allò establert, però faltarien més plataformes com la 080, que a més funcionessin durant tot l’any, per realment generar un impacte en la indústria de la moda”, lamenta Moon.

En aquest sentit, des de l’organització de la 080 ja treballen en nous formats que permetin donar continuïtat a la plataforma no només durant les dues edicions anuals de la passarel·la, sinó també durant tot l’any. Com a novetat durant aquesta edició, es crearà a 080 Barcelona Fashion Content, un showroom digital que romandrà obert tot el mes de maig per a establir ponts entre marques locals i empreses compradores internacionals.