Moments Estel·lars Montjuïc

Montjuïc, reptes pendents de la muntanya dels museus de Barcelona

L'1 de juliol, una nova sessió del cicle 'The New Barcelona – Moments Estel·lars' debatrà sobre les oportunitats d'una zona de la ciutat a on costa apropar-se, malgrat tenir una alta concentració de museus i propostes d'oci per a tots els gustos

Hi ha moltes grans desconegudes a Barcelona i Montjuïc n’és una d’elles. Sempre està allà el record fatigant de l’última pujada que es va fer, encara pitjor si va ser a l’estiu, per la qual cosa costa animar-se a tornar. Sense comptar quan es fan les pràctiques de cotxe, cal buscar una bona excusa per recórrer la muntanya, com l’última actuació de David Bisbal o els concerts imminents d’Estopa i Bruce Springsteen.

El trasllat provisional del FC Barcelona a l’Estadi Lluís Companys segur que haurà contribuït a desdramatitzar l’excursió per a molts, però encara queda treball pendent per fer-la més atractiva i descobrir tota la seva oferta cultural, des de l’imponent Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) fins a la més amagada Fundació Miró, amb molts punts intermedis, com el Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC), el Museu Etnològic de Barcelona o les noves exposicions temporals al Palau de Victòria Eugènia. Una gran concentració d’activitat museística que es complementa amb el CaixaForum als seus peus, així com múltiples propostes d’oci i els escenaris del Mercat dels Flors i el Teatre Lliure.

En una ciutat compacta com Barcelona, i amb tan poc verd, Montjuïc hauria de tenir més protagonisme, però fa temps que no troba la manera per fer-ho, ni amb Dua Lipa gravant un videoclip a les piscines Bernat Picornell. Poc ajuda tenir unes escales mecàniques que estan més espatllades que en funcionament. De totes les oportunitats per a Montjuïc, així com dels seus reptes pendents, es parlarà a la nova sessió del cicle The New Barcelona – Moments Estel·lars, dedicat a donar visibilitat a aquells àmbits en els quals la ciutat sobresurt i que són motors de la projecció de la marca Barcelona.

Amb la col·laboració de CASA SEATBarcelona Global, Must Media Group i Giny la sessió tindrà lloc el dilluns 1 de juliol a les 18.30 hores. La sessió estarà moderada pel periodista i professor de la UPF-BSM Toni Aira. Per assistir com a públic a aquesta trobada organitzada per The New Barcelona Post és imprescindible reservar prèviament entrada. Per aconseguir-ne una, de forma totalment gratuïta, fes clic aquí.

Sota el títol Montjuïc, la muntanya dels museus, les principals institucions culturals de l’enclavament participaran en la nova sessió de The New Barcelona – Moments Estel·lars per posar sobre la taula mesures per acabar d’actualitzar la muntanya, sens dubte, amb la mirada posada en la celebració del centenari de l’Exposició Universal del 1929. Participaran la directora de l’Àrea d’Exposicions i Col·lecció de la Fundació La Caixa, Isabel Salgado; el director del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), Pepe Serra; i el director de la Fundació Miró, Marko Daniel.

La pròxima sessió tindrà lloc el dilluns 1 de juliol a les 18.30 hores i per poder assistir cal reservar entrada, de manera completament gratuïta

Amb la recent celebració del seu 20è aniversari, amb regal inclòs en forma de bosc penjant, el CaixaForum s’ha consolidat com una de les sales d’exposicions més destacades de la ciutat, amb propostes alhora cuidades i per al gran públic. Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona (UB) i doctorada en Pensament Contemporani, Isabel Salgado és, precisament, l’encarregada de desenvolupar el programa d’exposicions per a la xarxa de centres CaixaForum, així com ho fa per als centres CosmoCaixa.

Segons destaquen des de la institució cultural, Salgado ha participat en la creació d’una xarxa d’aliances amb institucions com el Musée du Louvre, el Museu del Prado, el British Museum, la Tate o el Centre George Pompidou, amb exemples pràctics com l’arribada de mostres com Venerades i temudes, produïda pel British, i XIX. El segle del retrat, juntament amb el Prado.

Exposición Temidas y Veneradas CaixaForum
Algunes de les deesses que van envair el CaixaForum Barcelona amb la mostra Venerades i temudes.

Molt a prop del CaixaForum, el MNAC espera la seva anhelada ampliació, accelerada amb la posada en marxa de la transformació del recinte firal de Montjuïc i l’alliberament d’un dels seus palaus, el de Victòria Eugènia, on ja s’estan provant els usos culturals amb Tim Burton i el Balloon Museum. Pepe Serra és la persona responsable dels canvis que ha viscut el museu, aconseguint més que duplicar els visitants abans de l’arribada de la pandèmia, i els que han de venir.

Llicenciat en Història de l’Art per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Serra (Barcelona, 1969) dirigeix el MNAC des del 2012. Anteriorment, havia estat el director del Museu Picasso de Barcelona (2006-2012). També ha ocupat els càrrecs de subdirector general de Museus i Promoció del Patrimoni Cultural a la Conselleria de Cultura de la Generalitat (2005-2006) i cap de programes de la Fundació Caixa Catalunya (2001-2005).

MNAC
El MNAC guanyarà espai estenent-se al Palau Victòria Eugènia. © V. Z. González

Més amunt, tot i que amb l’ajuda del Funicular i un parell de línies de bus, hi ha la Fundació Miró, qui va tancar les portes fa uns mesos d’una de les seves exposicións més importants en anys, Miró-Picasso, la gran retrospectiva dedicada a l’amistat entre els artistes Joan Miró i Pablo Picasso, intercanviant obres d’una casa a una altra i seduint gairebé mig milió de visitants, tant locals com internacionals. Una mostra del gran mantra de Marko Daniel, qui defensa que un museu no és una caixa hermètica on hi ha quadres que esperen ser contemplats. Fins i tot, organitzen sessions de ioga per estudiar les estrelles de Miró des d’una altra perspectiva.

Marko Daniel (Aquisgrà, Alemanya, 1964) és llicenciat en Història de l’Art i Filosofia per la University College de Londres i doctor en Història i Teoria de l’Art per la Universitat d’Essex. Daniel s’ha especialitzat en art contemporani xinès i català, amb una tesi doctoral centrada en l’art i la propaganda durant la Guerra Civil. Ha desenvolupat la seva trajectòria docent entre Southampton, Taiwan, Londres i Barcelona. L’any 2006, Daniel es va incorporar a la Tate Modern de Londres com a comissari de programes públics, àrea que va dirigir entre 2011 i 2017 en els dos centres que té a la capital britànica, la Tate Modern i la Tate Britain. Des de principis del 2018, Daniel dirigeix la Fundació Joan Miró.

Exposición Picasso y Miró
L’exposició Miró-Picasso va aconseguir atreure mig milió de visitants, tant locals com internacionals. © Guillem Roset/ACN