L'empresa emergent Mowoot és una de les seleccionades per l'EIT Health per a la seva internacionalització, amb una ajuda de 30.000 euros. Aconseguir que un tractament nou sigui acceptat per la sanitat pública de cada país no és un procés fàcil i el suport d'aquest òrgan europeu permeti sufragar part dels costos.
Començar a vendre un producte mèdic a través del sistema de salut d’un país no és gens fàcil. És un procés llarg i complex, que no està a l’abast de tots els fabricants, encara menys si són petits. Cada administració estableix les seves pròpies normes i requisits, amb l’objectiu de garantir la protecció dels seus ciutadans. A nivell empresarial, això es tradueix a donar-se a conèixer i demostrar amb estudis que el dispositiu desenvolupat mereix ser finançat públicament.
L’EIT Health, òrgan europeu que fomenta la innovació en el camp de la salut, facilita la internacionalització de startups amb el seu programa Bridgehead, que acaba de seleccionar a nou empreses emergents espanyoles —quatre d’elles són catalanes— per ajudar-les a arribar a nous països. Una d’elles és Mowoot, que ha ideat un cinturó per alleujar el restrenyiment crònic que pateixen pacients amb lesions medul·lars o patologies neurològiques.
Creada el 2014, aquesta startup barcelonina comercialitza el seu producte a cinc països europeus, podent-se comprar a clíniques privades o pels mateixos usuaris, però només es recepta a la sanitat pública d’Alemanya. No aconseguir la venda a través del sistema de salut significa arribar només al 10% dels malalts que podrien utilitzar-lo, explica el seu conseller delegat, Markus Wilhelms. L’ajuda atorgada per l’EIT Health, amb un pressupost de 30.000 euros, els permetrà iniciar els tràmits a França, cobrint despeses com els primers viatges fins al país per poder fer entrevistes amb les autoritats locals i conèixer quines proves han de realitzar per demostrar la validesa del seu producte.
Aquest no és el primer suport que Mowoot rep de l’òrgan europeu per a la innovació en salut. El programa Bridgehead té dues modalitats: l’expansió a estats membre i més enllà de les fronteres europees. Durant 2020, l’empresa emergent va ser seleccionada per a la seva internacionalització als Estats Units, amb una ajuda de 40.000 euros. El procés per entrar en el mercat estatunidenc preveuen que es completi el 2023, quan hauran d’obrir una ronda per poder acabar de finançar-ho.
Actualment, la companyia dirigida per Wilhelms està immersa en una altra ronda, amb la qual aspiren aconseguir dos milions d’euros. L’estan realitzant a través de la plataforma de microfinançament de l’EIT Health i aquests recursos els han de servir per continuar amb la seva expansió europea, contractant més personal per dirigir-se als mercats més grans.
La facturació de Mowoot el 2020 va ser de 340.000 euros, amb Alemanya emportant-se el 80% de les vendes. La previsió per a aquest 2021 és superar el milió d’euros, però dependrà de l’evolució de la crisi del coronavirus, ja que l’aturada els ha retardat en els seus contactes per poder arribar a nous mercats.
A punt de deixar de ser una startup
La història d’aquesta empresa emergent va començar el 2013, quan els seus fundadors —el mateix Wilhelms, que havia vingut a Barcelona per estudiar el seu postdoctorat, i Immaculada Herrero, Angel Calzada i Marc Benet, els tres catalans— van participar en la primera edició del programa d·Health Barcelona, impulsat per Biocat. Durant vuit mesos, els quatre es van encarregar de buscar una necessitat no resolta entre els pacients de l’Institut Guttman, aproximant-se des de la varietat dels seus perfils professionals: Wilhelms, doctor en Microbiologia; Herrero, doctora en Biomedicina; Calzada, doctor en Telecomunicacions, i Benet, dissenyador de productes.
Mowoot va sorgir de la primera edició del programa d·Health Barcelona, impulsat per Biocat
Van arribar a detectar unes 600, però les van filtrar per trobar aquella que pogués interessar a un gran públic i fos innovadora. Van trobar que el restrenyiment crònic és un dels majors problemes per a pacients amb malalties com l’esclerosi múltiple o l’ELA i que els tractaments disponibles, amb ènemes o laxants, no acabaven de funcionar.
Vista la necessitat, van crear un cinturó que imita el massatge que fan els terapeutes a la Guttman sobre l’abdomen per facilitar que els malalts vagin al lavabo. El funcionament del dispositiu consisteix a posar-se’l deu minuts al dia, sent molt menys invasiu que un ènema i amb menys efectes secundaris que els laxants. Segons un estudi exposat per Wilhelms, el 80% dels usuaris que usen Mowoot milloren el seu trànsit intestinal, mentre que entre el 40 i el 60% dels que prenen laxants continuen amb problemes.
Una vegada desenvolupat el cinturó, es van convertir en la primera empresa que va néixer del programa d·Health Barcelona de Biocat, que ara ja suma vuit edicions. Des de 2014 fins al 2018, van dissenyar els primers prototips, van patentar la idea, van fer els primers estudis, van desenvolupar els motlles per produir industrialment, van aconseguir les certificacions necessàries i van acabar llançant el seu producte al mercat.
Després de tots aquests anys, Wilhelms assenyala que estan a punt de deixar de ser una startup. Esperen arribar a ser sostenibles el 2023, quan ja tinguin un peu en els principals mercats europeus. Amb una plantilla de vuit treballadors, les seves oficines estan a Esplugues de Llobregat, on s’encarreguen del disseny i la gestió, mentre que la producció la tenen subcontractada a socis de Catalunya i Israel.
Altres seleccionades per l’EIT Health
Bridgehead de l’EIT Health ajuda a les companyies a arribar a nous mercats, presentant-los socis, però també facilitant-los el coneixement sobre els diferents sistemes reguladors. “Volem promoure la innovació més enllà de les nostres fronteres. Volem ajudar a portar nous productes a nous mercats, accelerant l’adopció de solucions, serveis i conceptes sanitaris desenvolupats a Espanya i a tot Europa. En definitiva, el programa busca millorar la vida dels ciutadans no només en el continent europeu, sinó a tot el món”, explica la directora general de l’EIT Health Espanya, Cristina Bescós.
“Volem ajudar a portar nous productes a nous mercats, accelerant l’adopció de solucions, serveis i conceptes sanitaris desenvolupats a Espanya i a tot Europa”, explica la directora general de l’EIT Health Espanya, Cristina Bescós
El programa ha seleccionat a nou startups espanyoles en la primera convocatòria d’aquest any, d’un total de 30. Les catalanes, a part de Mowoot, són ZeClinics, Flomics Biotech i MJN Neuroserveis. Les dues primeres, de Barcelona, rebran ajuda per a la seva internalització més enllà d’Europa: ZeClinics busca alternatives a l’experimentació animal i Flomics Biotech facilita l’anàlisi de dades de seqüenciació. Així mateix, MJN Neuroserveis, de Girona, calcula el risc de patir un atac d’epilèpsia mitjançant un auricular.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…