Un equip de joves suecs i noruecs exploren el funcionament d’uns petits robots col·locats sobre escriptoris d’una àmplia oficina. Converses en múltiples idiomes es colen des d’altres taules pròximes. En un ambient marcadament internacional, altres joves treballen des d’ordinadors donant servei a clients de tot Europa. Podria tractar-se d’una empresa en qualsevol punt del continent, però la silueta que retallen els edificis de la Vila Olímpica sobre el cel Mediterrani donen pistes a través de les àmplies finestres: es tracta de Barcelona.
Nascuda a Singapur el 1995, la multinacional Transformative Digital Customer Experience (TDCX) va iniciar el seu negoci a Europa prenent la ciutat com a epicentre el 2019. Ho va fer llavors sense oficina i amb una sola empleada: Sophie Chelmick. Després d’establir-se a la capital catalana des del Regne Unit per impulsar aquest projecte, Chelmick va aixecar la seu de l’empresa a Barcelona “maó a maó”. Cinc anys després, la companyia compta amb 300 empleats a la ciutat, que atenen clients a nivell europeu des de la Vila Olímpica, on TDCX disposa d’unes oficines de 2.600 metres quadrats.
Des d’aquest espai, la multinacional presta serveis d’assistència a altres empreses, que van des de la prevenda fins a l’atenció al client, passant per la moderació de contingut i la formació d’equips. És el cas dels joves que continuen agrupats entorn dels petits robots. S’han traslladat a Barcelona des de Suècia i Noruega per a formar-se en el funcionament i eventual reparació d’aquestes màquines, dissenyades amb un propòsit molt concret: dispensar automàticament la medicació a persones dependents.
La multinacional compta amb 94 clients a nivell global, amb 11 d’ells a Europa, i va facturar 494 milions de dòlars el 2022
“Oferim serveis en tot el camí de l’assistència al client. Amb algunes empreses, fem tot el camí; amb altres, fem una part d’ell”, ha explicat Chelmick des de les oficines, concebudes com un espai dinàmic i multifuncional. El format de la seu és un reflex del tarannà de l’empresa, que l’any 2022 va facturar 494 milions de dòlars, un 19% més que l’exercici anterior.
En la primera meitat de 2023, TDCX ha vist incrementat en un 85% la facturació interanual registrada a Europa, a través dels serveis d’assistència a clients que ofereix des d’una perspectiva àmplia. “Si quan es parla d’atenció al client es pensa en el típic call center, és exactament el que no som”, reivindica l’ara vicepresidenta executiva de TDCX a Europa, Orient Mitjà i Àfrica.
De fet, cada treballador de la multinacional s’especialitza en un client en concret, atès que exerceixen labors molt específiques. “La Intel·ligència Artificial ha ajudat en aquest sentit: la IA pot fer tasques bàsiques, i nosaltres podem proveir dels serveis més complexos”. La multinacional presta aquests serveis sobretot a empreses d’àmbit tecnològic de diversos sector, com el gaming, el turisme, la publicitat digital i el comerç electrònic, als quals recentment s’ha sumat el sector de la salut, amb projectes com aquests robots dispensadors de medicines. A Europa, la companyia compta amb 11 clients, sobretot de l’àmbit digital i de la nova economia. De fet, el 90% de la facturació europea correspon a aquest sector. A nivell global, TDCX presta serveis a 94 clients, entre els quals figuren Meta i Airbnb.
L’empresa compta amb 30 seus en 15 ciutats, totes concebudes des d’un disseny ampli, multifuncional i amb espais per als empleats. “Cadascuna de les seus té la seva personalitat i el seu ADN, però totes transmeten la mateixa sensació”, assegura Chelmick. Ho comenta passejant per les instal·lacions de la seu barcelonina, que posa a la disposició dels seus treballadors taules de ping-pong, terrassa, cuina i fins i tot un estudi de creativitat amb instruments, equips d’streaming per a podcast i una punching ball de boxa.
La plantilla de 300 empleats a Barcelona inclou 34 nacionalitats i 20 idiomes
Les instal·lacions formen part d’una seu barcelonina que la multinacional va optar per obrir el 2019 per continuar la seva expansió penetrant a Europa. Va triar la capital catalana sobretot per la facilitat per a atreure perfils formats i nadius digitals, segons Chelmick. Cinc anys després, aquesta aposta es tradueix en aquesta plantilla de 300 empleats, que inclou 34 nacionalitats i 20 idiomes.
“El que ens va fer triar Barcelona van ser elements com la seva comunicació, les infraestructures tecnològiques i ser business friendly, però l’atracció definitiva va ser que és un imant per a perfils europeus formats en l’àmbit tecnològic”, ha afegit l’executiva de l’empresa. Chelmick, que ha enaltit també la “cultura startup” de la ciutat, ha avançat que TDCX aspira a créixer a Europa, i que ho farà mantenint Barcelona com a base.
De fet, des de l’obertura de la seu de la capital catalana, la multinacional ha obert altres dues oficines europees. Situades a Romania i Turquia, sumen al costat de Barcelona un total de 500 treballadors, dins dels 17.800 dels quals disposa la multinacional a nivell global. “Volem expandir-nos a Europa, i Barcelona continuarà sent el nostre headquarter”.
Tant és així, que Chelmick preveu que la plantilla en la capital catalana continuï augmentant l’any vinent, fins a aconseguir entre 450 i 500 empleats a finals de 2024. I quins seran els passos a seguir en aquesta expansió europea? “Sempre estic mirant al mercat per a fer els pròxims passos, i escoltant el que volen els clients”, des de la talaia representa que Barcelona per a multinacionals com la singapurense.