El Museu Picasso continua sumant visitants, i tancarà 2024 amb un nou rècord: 1,13 milions de persones han passat per les seves sales aquest any, un 8% més que l’anterior. Aquesta xifra supera la més alta que havia registrat fins ara l’equipament, que va ser la de 2019, l’any previ a la pandèmia.
L’equipament ja va arrencar l’any amb força, amb els últims mesos de la irrepetible exposició Miró-Picasso, que va atreure a 485.000 visitants tant al museu com a la Fundació Miró en els quatre mesos en què va repassar la relació entre tots dos artistes. No obstant això, l’exposició més visitada enguany, amb 410.000 persones, ha estat Fernande Olivier, Pablo Picasso i els seus amics, i els mesos en què s’ha notat un increment de visites més potent han estat entre maig i octubre.
Va ser precisament al maig quan el museu va posar en marxa la seva campanya Picasso Convida, que ofereix dues hores d’accés gratuït les tardes dels dijous, divendres i dissabte. Entre maig i octubre, el museu va rebre 56.000 visites més que en el mateix període de l’any anterior, amb una altra dada rellevant per a l’equipament: més de la meitat d’aquells que van acudir en aquestes franges gratuïtes van visitar el museu per primera vegada. La iniciació en l’univers Picasso també es treballa des d’altres espais, com les activitats i visites dirigides a escoles: durant aquest any, 14.000 estudiants de primària i secundària han visitat el museu.
Amb aquestes xifres i el seu rècord de 1,13 milions de visitants, el Museu Picasso s’erigeix de nou com el museu municipal més visitat. En total, els museus i centres d’exposicions gestionats per l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) i els museus amb aportació municipal han rebut durant aquest any 4,7 milions de visitants, la qual cosa representa un 6% més que l’any anterior.
Aquest augment ha estat marcat per un increment de visitants en museus com el Picasso, i també per altres factors, com la reobertura del Centre Martorell d’Exposicions, a la Ciutadella. A més del lideratge del Picasso, se situa al capdavant entre els espais municipals el Born Centre de Cultura i Memòria, fregant el milió de visitants, amb 973.000.
L’interès pel passat de la capital catalana ha atret a 822.500 persones fins al Museu d’Història de Barcelona (Muhba), mentre que el castell de Montjuïc ha rebut 717.500 visitants, amb l’exposició Sota la Influència de Gaudí com la més visitada, amb 169.000 persones, seguida per la de Ressons de Memòria, amb 115.000 fins ara.
Les més de 30.000 persones que han visitat les exposicions L’Oceà parla. Noves ecologies i noves economies de la mar i 100 objectes d’IKEA que ens hagués agradat tenir a Vinçon han contribuït a les 183.000 visites del Museu del Disseny d’aquest any, mentre que els centres d’exposicions també han tancat un bon any, com la Virreina Centre de la Imatge, amb un 4% més d’afluència amb la mostra Jeff Wall. Contes impossibles.
I en tots ells, un 30% dels visitants resideix a Barcelona i la resta de Catalunya, mentre que la resta prové de més enllà. Entre ells, el 3% prové de la resta d’Espanya, amb Madrid —amb un 33%—, la Comunitat Valenciana i Andalusia —ambdues amb un 21%— com les comunitats que més visitants aporten.
A nivell internacional, els estatunidencs representen un 21% dels visitants, mentre que un 10% són italians; un 9%, francesos, i un 7%, britànics. A més, destaquen també els residents de la Xina i de Corea del Sud, amb un 3% del total de visitants estrangers. Així, l’oferta cultural barcelonina atreu tant a públic local com internacional, en un context en el qual la ciutat ha identificat la cultura com un dels seus punts forts i vol utilitzar-la com a palanca per a posicionar-se internacionalment i per atreure visitants de qualitat.