Poc s’imaginaran els veïns de L’Hospitalet de Llobregat que tenen molt a prop una col·lecció molt extensa dedicada a la Fórmula 1, el MotoGP i el Campionat Mundial de Ral·lis. A pocs minuts caminant des del recinte firal de Gran Via, al carrer de la Botànica, es va inaugurar l’any 2020 el primer i únic concessionari de McLaren a tot Espanya, pocs dies abans que es decretés el confinament pandèmic. A més d’exposar els esportius de luxe de l’escuderia britànica, l’edifici guarda un secret que només uns privilegiats han pogut veure. Es tracta del museu privat Chelsea 1979, impulsat pel col·leccionista i empresari Eduardo Costabal, qui va començar fa 45 anys a recopilar tota mena de material relacionat amb els esports de motor, la qual cosa inclou no només cotxes i motos, sinó també els vestits dels conductors, els cascos, els guants i fins i tot els permisos de conduir.
“Jo col·lecciono tot o gairebé tot el que existeix”, explica Costabal des del seu cau, gairebé un altar al motorsport. Des de Xile, Costabal va arribar a Barcelona l’any 2013 per treballar amb Porsche i, quan el projecte va acabar, va decidir quedar-s’hi i obrir el mercat espanyol als vehicles de McLaren, a més de concentrar en un únic espai la col·lecció que havia començat a reunir l’any 1979.
Quan va començar a acumular tot allò que podia, Costabal ho va fer amb el vestuari dels esportistes, més al seu abast en aquell moment que els vehicles. La seva afició l’ha portat a tenir més de 200 vestits que van portar pilots d’F1 com Ayrton Senna, Niki Lauda, Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen i Lewis Hamilton. Només de Schumacher tenen un per cada any de la seva carrera, la qual cosa en suma un total de 19, fins i tot amb el qual es va estrenar l’any 1991 amb l’escuderia Jordan. La col·lecció de vestuari serveix per veure com ha evolucionat la competició, passant dels simples vestits dels anys cinquanta, fins i tot estilosos, fins als més protegits d’ara. Com a picada d’ullet a la veïna Barcelona, hi ha un vestit d’Hamilton amb la Sagrada Família estampada a l’esquena quan competia amb McLaren.
No tot és F1, també hi ha el MotoGP, amb més d’un vestit i motos de Jorge Lorenzo, a qui se li ha sumat Marc Márquez, i el Campionat Mundial de Ral·lis. Amb el vestuari, però també amb la trentena de models de cotxes i motos exposats, es ressegueix la història de les competicions, amb la mirada ja posada a ampliar l’espai dedicat al Ral·li Dakar, segons indica la gerent d’Esdeveniments, Isidora Costabal. “El museu no para de créixer”, remarca la filla d’Eduardo Costabal, qui veu com amb freqüència el seu pare apareix amb nous integrants de la seva col·lecció i cada vegada tenen menys espai lliure. Si fa quatre anys quan es va inaugurar el museu, només ocupaven un edifici de quatre plantes, poc van trigar a expandir-se al bloc del costat, on encara hi ha algun forat per continuar creixent. Ara com ara, ocupen uns 3.000 metres quadrats de la superfície disponible, juntament amb el concessionari i un taller per a cotxes de luxe.
A més a més, el museu es complementa amb una altra col·lecció d’Eduardo Costabal, a la planta subterrània, on té cotxes clàssics, amb alguns d’ells a la venda. Guarda vehicles que tenen un valor sentimental per a ell, com el que tenia un familiar seu i havia venut, però va acabar recuperant 50 anys després quan va localitzar el col·leccionista japonès que l’havia comprat. També hi ha alguns vehicles icònics com els que es van veure a pel·lícules com el Lotus Esprit de Pretty Woman (tot i que el té en verd i el de Richard Gere era platejat), el Lamborghini Countach de The Wolf of Wall Street o un Aston Martin de James Bond. Tots ells porten la matrícula Chelsea 1979, així com el mateix museu, en honor al barri on va néixer la marca de roba Hackett, per a la qual va treballar Costabal, i l’any en què va començar la seva síndrome de Diògenes, com ell mateix defineix.
Tancat al públic general, el museu Chelsea 1979 es començarà ara a obrir-se una mica, amb la previsió d’organitzar un parell de visites cada setmana, però sempre amb invitació. A més, l’espai es dedica a organitzar esdeveniments privats per a empreses i particulars, llogant l’espai i organitzant diferents activitats. Una d’aquestes col·laboracions amb marques l’està fent amb una altra multinacional amb presència a Barcelona, Bowers & Wilkins, una empresa britànica que produeix equips d’àudio, sobretot altaveus, per a ús domèstic, tot i que també els utilitzen professionals, entre ells, els famosos estudis d’Abbey Road i l’artista islandesa Björk. Amb la seva seu per a Espanya situada al carrer Rosselló de Barcelona, Bowers & Wilkins va començar a treballar amb McLaren l’any 2015, incorporant els seus equips als vehicles de l’escuderia.