Els canvis socials i la recerca d’alternatives en la forma de fer turisme han estat un bon esperó per al sector nàutic, una de les poques activitats econòmiques que han pogut treure partit de la irrupció de la pandèmia del coronavirus. Amb aquest favorable vent a favor, la nàutica viu un dels seus moments més dolços, amb un augment de la demanda d’embarcacions i amarratges als ports esportius de tot Espanya.
Un context gens menyspreable per a la tornada del Saló Nàutic Internacional de Barcelona, que se celebrarà del 12 al 17 d’octubre al Port Vell de la ciutat, de cara al mar, després de la cancel·lació de l’any passat. La crisi no només no ha danyat el sector sinó que aquest ha sortit enfortit i d’aquí l’objectiu d’aquesta edició, amb l’eslògan El mar t’espera: aconseguir que aquesta demanda creixent es consolidi i que no sigui únicament una bombolla passatgera.
Per al president del saló, Luis Conde, “és el moment de potenciar un sector amb grans oportunitats per a la ciutat de Barcelona i per a tot el país, de donar-li suport en el seu camí cap a una navegació sostenible i respectuosa amb l’entorn marí”.
Aquesta màxima se la fan seva els 184 expositors que es donaran cita en el certamen, en què participen també 500 embarcacions, 178 d’elles en la mostra flotant. Per a Fira de Barcelona, que organitza l’esdeveniment en col·laboració amb l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN), serà el segon saló presencial amb entrada del públic i els professionals de manera presencial després de l’aturada d’any i mig arran de la covid-19 i després de l’èxit de Automobile Barcelona que ha tingut lloc recentment.
El Saló Nàutic serà el fòrum on les marques presentaran prop d’un centenar de novetats en tot tipus d’embarcacions, motors, navegadors i accessoris en què el desenvolupament tecnològic, els nous materials i noves fonts energètiques, com l’elèctrica, marcaran el futur del sector. Per això, es podran veure a la mostra des d’embarcacions elèctriques a boies que recullen plàstics o empreses que fabriquen productes relacionats amb la nàutica amb deixalles marins reciclats.
D’altra banda, el certamen dedicarà la tercera edició del Nautic Tech International Forum, organitzat amb Seed & Click, per a la promoció de les startups més disruptives en una sessió que tindrà lloc el dia 14 d’octubre, amb la presència del comissari europeu de Medi Ambient, Oceans i Pesca, Virginijus Sinkevicius.
Espai per als emprenedors
Entre les iniciativa més emprenedores que podran seguir-se durant l’esdeveniment es troben la startup Foilchemy, que ha desenvolupat un programari per al control d’hidroales; Jelurida, empresa que ha creat un model de gestió d’amarratges de vaixells mitjançant l’ús de tokens; Kanarasport, que ha llançat una app per a la gamificació de sessions d’esports nàutics; Sinay, una plataforma digital d’anàlisi de dades per navilieres o ports utilitzant intel·ligència artificial, i Nautic Proteus, una embarcació no tripulada dirigida per control remot per a rescats de persones en el mar.
El desenvolupament tecnològic, els nous materials i noves fonts energètiques marquen el futur del sector
Com a activitat econòmica, la nàutica ha recuperat el rumb del creixement. Des de gener fins a finals de setembre d’aquest any, s’han matriculat a Espanya un total de 6.258 embarcacions d’esbarjo, enfront de les 5.525 registrades en el mateix període de 2019 i les 4.786 aconseguides el 2020 en plena pandèmia. Del total de matriculacions registrades, el 70,4% corresponen a embarcacions d’ús privatiu i el 29,6%, a vaixells destinats al xàrter nàutic.
Mostra dels canvis socials i del turisme, la demanda ha crescut més, comparativament amb 2019, en embarcacions menors, de fins a vuit metres d’eslora, amb un augment de l’11%. Aquest segment suposa el 87% del total de la demanda nàutica a Espanya.
Segons les dades de l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques (ANEN), les matriculacions de velers (7,7% del mercat nàutic) segueixen creixent per sobre de la mitjana (39,2%). Per la seva banda, el mercat de lloguer creix un 22,6% fins al setembre d’aquest any respecte al mateix període de 2019, amb 1.854 matriculacions d’embarcacions d’esbarjo destinades al xàrter, que suposen el 29,6% del total de matriculacions de embarcacions d’esbarjo registrades a Espanya.