Nestlé va llançar a Espanya Nescafè Dolce Gusto, un sistema de begudes en càpsules monodosi per prepara cafè i begudes calentes o fredes, el 2007, i un any després va decidir invertir 150 milions d’euros en la fàbrica de cafè soluble de Girona per incorporar-hi l’elaboració de les càpsules.
D’aleshores ençà, l’aposta de la multinacional per aquest centre de producció no ha cessat. Les inversions s’han anat sumant per incrementar la productivitat i competitivitat d’un centre que ha esdevingut un dels principals punts d’elaboració de productes de cafè de la multinacional suïssa al món.
El grup acaba d’anunciar una nova aportació de recursos, uns 100 milions d’euros fins al 2025, per reforçar la fabricació de càpsules monodosi i l’emplenat de cafè soluble. La inversió inclourà també la instal·lació de tecnologia d’última generació que, combinada amb l’automatització i la tecnologia digital, accelerarà la millora de la logística i la sostenibilitat de l’empresa.
El grup ha comunicat que aquesta inversió implicarà “un augment de la capacitat de producció”, de manera que es podrà “mantenir l’actual nivell d’ocupació a la fàbrica i crear noves oportunitats laborals en els propers anys”, tot i que no les ha concretat. A les instal·lacions de Girona, a tancament de 2021, hi treballaven 870 persones, quan el 2008 n’eren 250.
Segons el director de la fàbrica, Jordi Jaen, el projecte és “un pas endavant en la consolidació de la planta com un referent dins de la multinacional”, i una oportunitat per incorporar avenços en els processos com la tecnologia Spray Dry, uns equips d’assecatge per atomització per milloren la qualitat dels aliments encapsulats i solubles. No obstant, la marca ha admès que la reorganització d’algunes activitats conduirà al tancament de l’àrea de fabricació del cafè descafeïnat, un dels processos amb més trajectòria de la planta de Girona, que es va construir el 1968.
La innovació i la digitalització, claus per al futur de la planta gironina
La direcció de Nestlé España recau, des del passat 1 de juliol, en Jordi Llach que va prendre el relleu de Jacques Reber i que vol aprofundir en la innovació i la sostenibilitat del grup. La divisió espanyola va tancar l’exercici de 2021 amb unes vendes que van superar els 2.145 milions d’euros, un 4,5% més respecte de l’any anterior en termes comparables. Un creixement que es consolida tant en l’increment de vendes al mercat nacional, que van assolir els 1.397 milions d’euros (el que suposa un alça del 4%), com en les exportacions que continuen mostrant una tendència positiva. Concretament, les exportacions van aportar un total de 748 milions d’euros (un increment anual del 5,7%) a la xifra de negocis i ja representen el 35% de les vendes totals.
Per productes, la categoria de cafès va experimentar un creixement més important gràcies a Nescafé Dolce Gusto, al cafè soluble Nescafé i a la bona acollida entre els consumidors de les càpsules compatibles amb el sistema Nespresso, Nescafé Farmers Origins. A tot això se suma la consolidació de la marca Starbucks com a pilar de creixement de negoci. Per la seva banda, Nespresso ha revolucionat la categoria amb el nou sistema Vertuo, basat en una tecnologia innovadora que ofereix als consumidors cafès de la màxima qualitat amb una crema generosa i distintiva, fins i tot a les tasses més llargues, reinventant de nou la forma de gaudir del cafè, segons va informar el grup.