Una experiència integral que acompanya al client des de l’inici al final, començant pel projecte arquitectònic i acabant en la construcció, passant pel disseny de l’interior i tot el que implica. Amb aquesta filosofia va néixer Next fa deu anys, de la mà de Gerard Ribot i Núria Vílchez, que aborden els seus projectes prioritzant l’experiència del client d’una forma personalitzada. “Som transmissors de la il·lusió del client; el nostre treball és materialitzar-la”, il·lustra Ribot.
“Prestem un servei i un acompanyament 360 que inclou tot el procés”, afegeix Vílchez. El procés abasta aspectes com estudis lumínics i l’elecció de materials i elements, fins i tot el més petit tirador d’armari, tant per a particulars com per a promotors. I tot culminat amb l’execució del projecte. Per a això, Next disposa d’un servei de construcció amb un equip d’operaris, fet que permet tancar el cercle, i fer-ho amb un element diferenciador: “La nostra constructora està feta amb ulls d’arquitecte, i no de constructor que prioritza treure un rendiment”, declara el cofundador de l’estudi.
Amb aquesta visió d’arquitectura, tots dos van fundar Next el 2013 després de treballar junts en un despatx des del qual capitanejaven grans projectes d’obra pública. Després de 13 anys a l’estudi en el cas de Ribot i de set de Vílchez, es van aliar per a crear Next. Ho van fer buscant oferir un servei diferent i centrat en el client i les seves necessitats. “La nostra missió és ajustar el nostre estil al que requereix el client. Per aquest motiu, els projectes de Next tenen un aire comú, però tots estan adaptats al client que hi ha darrere”, segons Ribot. I sempre amb un objectiu de base: “Aconseguir que el procés de fer-se una llar o una promoció sigui el més plaent possible, i no una càrrega o un motiu de discussió, com passa sovint”.
La realitat virtual és un recurs clau de Next per abordar els seus projectes conjuntament amb els clients
L’estudi persegueix aquests objectius amb una plantilla de 30 persones que treballen en equips especialitzats en diferents tipus de promocions. Cinc d’ells ho fan des de l’oficina que Next va obrir a Madrid fa dos anys, mentre que la resta opera des de la seu de l’estudi, enclavada en el compacte entramat de carrers de Sabadell. La seu està distribuïda en dos locals enfrontats a sengles costats del carrer: un està destinat als arquitectes com a espai de treball, mentre que el principal està reservat per atendre els clients, amb espais diferenciats per a particulars i promotors. En tots dos, s’ha donat cabuda a un factor que representa un element diferencial de Next: les noves tecnologies.
En aquest sentit, la realitat virtual és un recurs clau de Next per abordar els seus projectes conjuntament amb els clients. Vílchez detalla que cada disseny es reprodueix en RV, i els clients poden bussejar per les seves futures cases o promocions amb el simple gest de posar-se unes ulleres. A través d’aquesta tecnologia, poden visitar el projecte que s’està dissenyant i també triar materials, provant opcions digitalment. “Et dona una idea real de l’espai”, mitjançant una experiència immersiva que dista molt de comentar opcions sobre un plànol en blanc i negre.
Next aposta per enfortir la seva presència al sud d’Espanya, i estudia obrir un despatx a la zona de Màlaga
La realitat virtual no és l’única tecnologia innovadora present en la labor de Next. L’estudi també treballa amb Intel·ligència Artificial, i ho fa des de diversos vessants. Les aplicacions que el bufet aprofita de la IA van des de l’ús d’avatars dels cofundadors per explicar detalls als clients fins a la generació automàtica d’actes de reunions, passant per la creació i ús de chatbots. En ells, Next ha carregat l’extensa normativa que pot afectar els seus diversos projectes, reduint considerablement el temps invertit en la recerca de requisits i limitacions que s’apliquen en cada municipi en els quals construeixen.
Transmetre emocions a través dels espais
Aquesta perspectiva innovadora i integral va portar a l’estudi a facturar el 2023 tres milions d’euros, dels quals 1,3 milions van partir de la pota de l’arquitectura amb l’interiorisme, i prop d’1,6 milions van provenir de la construcció. A aquestes tres potes, Next hi suma una quarta: la humanització d’espais. Com explica Ribot, es tracta d’utilitzar l’interiorisme per potenciar les emocions que reverteixen positivament en l’activitat que acull cada tipus d’espai. “Es treballa en la sensibilitat de l’indret mitjançant tots els elements, com els materials, els colors, la disposició, l’olor i la domòtica; és la part més emocional de l’arquitectura”, resumeix Vílchez.
Next dirigeix aquesta humanització d’espais en equipaments com hospitals, geriàtrics i escoles, però també l’aplica en ambients professionals, com les oficines d’una empresa química en les quals ha intervingut recentment. Entre els seus últims projectes figuren el disseny de sales de part i també de sales d’una UCI neonatal, en les quals han substituït estances fredes i incolores per espais que aspiren a acompanyar els pares des d’un discurs lligat a les seves emocions. La mateixa idea impera també quan intervenen en hospitals en els quals busquen encoratjar emocions positives; en escoles, per millorar l’aprenentatge, i en empreses, per potenciar la productivitat, entre altres objectius.
L’estudi potencia aquesta línia de la humanització mentre impulsa també altres facetes de l’empresa vinculades a l’arquitectura des d’altres angles. En aquest sentit, preveu crear una línia de formació en línia dirigida a arquitectes i interioristes que abordi també els aspectes empresarials del sector. No és la seva única intenció de cara a futur: Next aposta per enfortir la seva presència al sud d’Espanya. Per a això, estudia obrir un nou despatx en la zona de Màlaga: “Si continuem com en els últims anys, serà inevitable”. L’expansió de l’empresa s’acompanyarà d’un augment de la plantilla: sumarà almenys quatre empleats enguany, que podran ser més d’una desena en el cas que prosperin tres grans projectes en els quals està treballant l’estudi actualment.
Així, en deu anys Next ha passat d’operar amb els seus dos cofundadors a disposar de desenes d’empleats. En aquesta dècada, partint de la reforma de les conegudes com a cases angleses de Sabadell i en gran part a través del boca-orella, la firma s’ha expandit fins a pilotar grans promocions i equipaments, passant per un hotel eivissenc, restaurants, escoles, empreses i espais de centres hospitalaris. Sempre des d’una perspectiva innovadora que busca anar més enllà per oferir al client un servei integral amb un acompanyament 360.