Escena

Nuria Espert torna al Romea il·luminant ‘La isla del aire’

L'actriu porta la batuta de la primera adaptació teatral de la novel·la homònima d'Alejandro Palomas, dirigida per Mario Gas i acompanyada per Vicky Peña, Teresa Vallicrosa, Miranda Gas i Candela Serrat

Veure a Nuria Espert sobre l’escenari sempre és un regal. Més quan ho fa al Teatre Romea, el primer que va trepitjar quan només tenia 13 anys. Ara, més de 70 anys després, es converteix en la Mencía, la teixidora incontestable de les anades i vingudes de La isla del aire, una història de cinc dones castigades pel dolor i la vida. Després de visitar per última vegada el Romea a principis de 2020 amb el Romancero gitano de Federico García Lorca, de qui tantes vegades ha vestit les seves pells, l’actriu de L’Hospitalet de Llobregat s’atreveix aquesta vegada amb una obra contemporània, la primera adaptació teatral de la novel·la homònima de l’escriptor Alejandro Palomas.

La isla del aire, publicada l’any 2005 i primera part de la trilogia El tiempo que nos une, fa temps que figurava a la llista de possibles del grup Focus, però no s’havia trobat a l’equip per fer-la, amb la necessitat de tenir una personalitat forta que fes de matriarca d’una família trencada. La proposta li va arribar a Mario Gas, qui estava buscant un text per a Espert. “Palomas ens ha donat llibertat absoluta, no ens ha marcat res”, explica Gas. La novel·la ja comptava amb una versió teatralitzada feta pel mateix autor, a la qual s’han afegit alguns canvis, sempre consensuats.

Espert, amb 86 anys, es deixa acompanyar per quatre actrius més, amb Vicky Peña i Teresa Vallicrosa en el paper de filles, i Miranda Gas i Candela Serrat en el de netes. “És un poema simfònic de cambra per a cinc executants, amb un repartiment molt potent i ric, un homenatge a Espert, ensenyant-li la continuïtat de la professió”, remarca Gas, qui dirigeix a la veterana actriu per quarta vegada. L’equip artístic el completen Sebastià Brosa (escenografia), Antonio Belart (vestuari), Paco Ariza (il·luminació), Orestes Gas (música original), Álvaro Luna i Elvira Ruiz (videoescena) i Núria Llunell (caracterització).

Entre la demència i la lucidesa, la Mencía d’Espert s’encarrega d’anar desfent les cuirasses que s’han construït totes per sobreviure, a base d’atacs i aquell amor amarg i sincer típicament familiar. No tots els personatges estan dibuixats per igual, deixant de costat a la Flavia (Teresa Vallicrosa), qui gairebé no apareix, i simplificant el conflicte de la Inés (Candela Serrat), fins i tot passant de puntetes. El dolor que més ressalta és el de la Lía (Vicky Peña), torturada per haver perdut a una de les seves tres filles, amb la seva absència pesant en cadascuna de les seves aparicions. Conviu amb la complicitat que la Mencía teixeix amb una de les seves netes, la Bea (Miranda Gas), sent aquesta la relació que dona els moments de més distensió i més realistes en una trama carregada de melodrama.

La isla del aire, interpretada en castellà, se situa en un illot que hi ha davant de Menorca, amb un far on la Mencía vol tornar abans de morir, sense oblidar-se de posar-se el seu abric de visó, tant si fa fred com si no. L’excursió reuneix a les cinc dones, posant paraules als secrets que encara queden per desvetllar, sense massa força, fins i tot els més esperats i foscos. L’escenografia vesteix amb roques, vent i fred al Romea, en un espai suggestiu que vol representar el món interior turmentat de les protagonistes, on només aporten llum les bromes de la Mencía i els seus desafiaments als bolquers que l’edat obliga a recuperar.

L’obra, estrenada el passat 25 de març, es pot veure al Teatre Romea fins al 14 de maig. Després començarà la seva gira de més d’un any per Espanya, arribant a Madrid entre finals de 2023 i principis de 2024.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els britànics pugnaran amb Nova Zelanda per la Copa de l’Amèrica

L’Ineos Britannia s'imposa sobre l'equip italià després d'onze regates i guanya per primera vegada la…

4 d'octubre de 2024
  • Opinió

Palau 100, de nou l’excel·lència

El curs comença amb un concert que preludia una temporada memorable

4 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

La ‘Carmela’ de Plensa es queda

El rostre davant del Palau de la Música renova la seva relació amb la ciutat…

4 d'octubre de 2024
  • Música

Rússia, per començar

El Palau de la Música estrena temporada amb un esclatant repàs a dos clàssics de…

4 d'octubre de 2024
  • Opinió

Barcelona es bolca amb la Copa de l’Amèrica i el ‘retail’ es reinventa per al moment

La competició converteix la ciutat en un escenari vibrant on el comerç local aprofita cada…

3 d'octubre de 2024
  • Good News Barcelona

BNEW encara la seva cinquena edició com a esdeveniment de referència de l’economia del futur

La cita reunirà més de 12.000 assistents en una edició en la qual comptarà amb…

3 d'octubre de 2024