L'estructura tindrà una superfície de 50.400 metres quadrats, xifra que equival a cinc illes de l'Eixample
Les obres a l’estació de la Sagrera continuen avançant a bon ritme, aconseguint superar en els últims anys la paràlisi i els endarreriments que s’han produït històricament en aquesta infraestructura que s’ha de convertir en la porta d’entrada a la capital catalana. Adif ha informat que ara s’afronta “una de les fases més espectaculars i complexes” amb la construcció de la gran coberta sobre les vies d’alta velocitat, amb una superfície de 50.400 metres quadrats, xifra que equival a cinc illes de l’Eixample. Mentre que per sota d’aquesta estructura passaran els trens AVE, per damunt s’alçarà el parc urbà més gran de la ciutat, amb 40 hectàrees de superfície.
La part central de la coberta, de 23.400 metres quadrats, tindrà forma de piràmide invertida i estarà coronada per una claraboia per on entrarà la llum natural a les vies i andanes. Els dos extrems, de 27.000 metres quadrats, es caracteritzaran per un disseny pla. Una vegada conclogui el muntatge d’aquesta mega estructura es construirà sobre la seva superfície una llosa de formigó, on s’albergarà el futur parc lineal.
L’inici del muntatge de la coberta de la part superior de la Sagrera s’aborda després de completar-se el nivell inferior de l’estació, per on ja circulen trens de Rodalies, tant els que van a Mataró com els que es dirigeixen a Granollers i Girona, així com la posada en marxa de l’estació de Sant Andreu.
L’estructura del nivell intermedi, que acollirà el vestíbul de l’estació, l’aparcament, la zona per a taxis i una estació de busos urbans i interurbans, està en l’última fase d’execució. Finalment, s’avança en la del nivell superior, la dels serveis d’alta velocitat. Recentment, s’ha adjudicat el muntatge i l’electrificació de les 18 vies d’ample internacional de l’estació.
Quan es completi, la Sagrera, dissenyada per l’estudi arquitectònic de Fermín Vázquez, es convertirà en l’estació més important de Barcelona, amb una previsió de 50 milions de passatgers anuals, entre metro i trens de Rodalies, regionals i AVE. L’Estació d’estacions es complementarà amb la de Sants, creant un node ferroviari amb una capacitat similar al que configuren Atocha i Chamartín a Madrid.
Nova xarxa de calor i fred a l’estació
Els avanços en les obres de la Sagrera es complementen amb altres actuacions que serviran per configurar el nou entorn que es generarà al voltant de la infraestructura. És el cas de l’anunci per part de l’Ajuntament de Barcelona de desenvolupar una xarxa de calor i fred en l’àmbit de l’estació. Amb una inversió prevista de 21 milions d’euros, donarà cobertura a una superfície total de 920.000 metres quadrats, arribant més enllà de les vies del tren i incidint en les oficines i habitatges de l’entorn.
Les xarxes de calor i fred aporten calefacció, refrigeració i aigua calenta sanitària a partir de recursos renovables o residuals, amb estalvis energètics del 30% respecte a sistemes convencionals com les calderes o els aires condicionats. En aquest cas, s’aprofitarà l’aigua freàtica del riu Besòs i l’energia solar. A més de la que hi haurà a la Sagrera, s’ha projectat una altra en l’antiga presó de la Model, ara en plena transformació per convertir-se en un pol d’equipaments públics i pulmó verd per als veïns de l’Eixample.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…