Són cada vegada més els actors que aposten per crear a Barcelona un hub sportech de referència internacional, és a dir, un centre que enllaci la indústria de l’esport amb la tecnologia i l’ecosistema emprenedor i que generi noves oportunitats de negoci per a les competicions i els clubs. Els Jocs Olímpics van projectar mundialment la marca Barcelona i avui la ciutat s’ha consolidat com una de les capitals de l’esport gràcies a la seva experiència en organització de grans esdeveniments esportius i a actius indiscutibles com el Futbol Club Barcelona, Leo Messi, el Circuit de Catalunya i empreses líders com Dorna Sports. El retorn de Pau Gasol a la capital catana contribuirà a potenciar una projecció que també guanyarà força si es materialitza l’aspiració per organitzar els Jocs Olímpics d’hivern de 2030 a través de la candidatura Barcelona-Pirineus.
La multinacional del sector de la publicitat Ogilvy vol ser part activa del procés de configuració d’aquest ecosistema sportech i per això que ha anunciat la decisió d’ubicar a Barcelona una nova divisió centrada en el negoci de l’esport i en les competicions electròniques o eSports. L’objectiu d’Ogilvy és “contribuir a la reconversió del sector esportiu, enfortint la seva professionalització i impulsant la seva digitalització i els seus ingressos”.
“Volem actuar com a desenvolupadors de negoci per oferir resultats a totes les parts implicades en el sector esportiu: marques, entitats, esportistes professionals i gamers“, explica Jordi Urbea, vicepresident d’Ogilvy Espanya i conseller delegat de l’agència publicitària a Barcelona. “Ogilvy sempre ha estat vinculada al món de l’esport”, recorda Urbea, en referència a “l’ADN olímpic” que manté l’agència després que l’any 1992, sota el lideratge del publicista Lluís Bassat, s’encarregués de l’organització de les cerimònies d’obertura i clausura dels jocs.
Ogilvy sempre ha estat vinculada al món de l’esport; tenim ADN olímpic
Urbea es mostra convençut que hi ha una oportunitat per a “sumar valor” a una indústria que necessita transformar-se i que involucra molts actors, des d’esportistes d’elit, a empreses patrocinadores, institucions esportives, lligues professionals, federacions, administracions, mitjans de comunicació, instal·lacions esportives, clubs i ara també gamers que compten amb milions de seguidors a les plataformes en línia.
La nova Ogilvy Sports neix “per reivindicar l’esport com a vehicle on les empreses comuniquin el seu compromís amb la societat” i per dissenyar estratègies que contribueixin a potenciar els ingressos i la monetització digital mitjançant l’ús de les noves tecnologies i el big data. La divisió prestarà també serveis d’assessoria i màrqueting, i desenvoluparà plataformes audiovisuals i de generació de continguts. En l’àmbit dels eSports el repte és també ajudar als gamers en la gestió i projecció de la seva marca personal i en les estratègies d’associació amb les marques i els valors que representen.
“El llançament d’Ogilvy Sports a Barcelona suposa la confirmació de l’aposta que l’agència fa per portar al món de l’esport i els eSports tota la nostra experiència en l’àmbit estratègic, creatiu i de tractament de la dada que tan bé ens funciona en altres sectors i mercats”, afirma Carlos Ranedo, cap de la divisió i director de desenvolupament de WPP Sports Practice, un nou departament creat pel gegant de la publicitat a 2020.
En l’àmbit de l’esport, Ogilvy ja treballa a Espanya per a clients com Laliga, per a qui presten serveis de màrqueting relacional i digital que busquen crear noves experiències per als aficionats al futbol. A l’emergent mercat dels eSports, l’agència té un acord amb Good Game Group, propietari del club d’esports electrònics Vodafone Giants. Es calcula que els eSports ja compten amb una audiència de 2,9 milions de persones a Espanya, situant-se en la dotzena posició del rànquing mundial.
Socis col·laboradors del projecte
Per al llançament de la nova divisió, Olgilvy compta amb diversos socis externs a l’empresa i amb experiència en aquest sector, com Andrés de la Dehesa, expert en tecnologia i president de l’Associació Espanyola de Fabricants i Distribuïdors d’Articles Esportius; Carles Fité, periodista i comunicador; Marc Rius, expert en màrqueting esportiu; i també amb el director de comunicació d’Ogilvy Barcelona, Marc Casanovas, que anteriorment havia ocupat també aquest càrrec a la cadena de gimnasos DiR.
La creació d’aquesta unitat de negoci potenciarà encara més a Ogilvy a Barcelona, on ja treballen 200 persones. L’oficina catalana del grup, situada al carrer Bolívia, al districte 22@, s’ha convertit en els darrers anys en un centre d’excel·lència en tecnologia, dades i gestió de l’experiència client. Entre els clients de l’oficina liderada per Urbea figuren grans empreses com Nestlé, Audi, CaixaBank, Lidl i VW Vehicles Comercials.