Durant els nou primers mesos de l'any, les vendes s'incrementen un 16,45%, amb 158 milions d'ampolles comercialitzades i un fort creixement dels caves gran reserva, que avancen un 42%
L’optimisme ha tornat al sector del cava, sacsejat durant massa anys per les males notícies, les escissions, els boicots comercials i la caiguda de vendes provocada pel coronavirus. Per aquest Nadal, els cavistes esperen un creixement de les vendes a doble dígit després d’haver aconseguit incrementar en un 16,45% el nombre d’ampolles comercialitzades durant els tres primers trimestres de l’any. L’objectiu és tancar l’exercici arribant a valors anteriors a la pandèmia.
En paral·lel, les empreses elaboradores celebren la nova regulació estrenada pel Consell Regulador, que aposta per la zonificació i la segmentació, omplint d’aire fresc els cellers, que senten ara que tenen les armes per reivindicar la seva qualitat, la identificació amb el territori i la diferenciació en un mercat internacional altament competitiu. “Vivim en un moment màgic; ens hem dotat d’un nou marc que ens permet personalitzar els productes i que ens permetrà explotar com a sector; ara ja no tenim excuses”, afirma amb rotunditat Josep Maria Pujol-Busquets, propietari del celler Alta Alella.
Segons l’empresari, ha estat “un petit miracle” que el Consell Regulador presidit per Javier Pagés hagi aconseguit posar d’acord a tot un sector per crear una nova segmentació (caves de guarda i de guarda superior) i zonificació, amb la creació de quatre àrees diferenciades de producció: Comtats de Barcelona, per a englobar als caves de la regió de Catalunya (amb les subzones Valls d’Anoia-Foix; Serra de Mar; Conca del Gaia; Serra de Prades i Pla de Ponent); del Valle del Ebro (amb les subzones Alto Ebro i Valle del Cierzo); de Viñedos de Almendralejo i de Levante (pendent de decidir la seva nomenclatura definitiva).
“Els cavistes ens hem sentit escoltats; posem en marxa un nou projecte molt il·lusionant, que ens permet mirar el futur amb optimisme i que ens dota d’un reglament molt exigent”, apunta Maite Esteve, consellera delegada de Vins el Cep. En la mateixa línia, el president de Juvé & Camps, Joan Juvé, constata que després de “molts anys d’esforços” el sector del cava “té un futur inqüestionable” que passa per fer arribar al consumidor “les diferents personalitats del cava” i el seu gran potencial d’envelliment. Segons Juvé, el cava té productes únics que el diferencien del xampany, com el brut nature, és a dir, caves sense sucre afegit, “un producte que és quasi inexistent en el xampany“.
Per la seva part, Josep Maria Ferrer, membre del consell d’administració de Henkell Freixenet i conseller delegat de Vins Família Ferrer, considera que el nou reglament del cava “serà molt positiu” pel sector i en destaca la seva “rigorositat, ja que garanteix la qualitat, la diferenciació i permet posar en valor les llargues criances”. “El cava és el millor escumós del món per poder competir en qualitat i en preu”, ha afegit Ferrer, que ha demanat, però, un major esforç per donar a conèixer les noves zones i les especificitats del nou reglament al consumidor final, a qui moltes vegades es pot generar confusió.
Bruno Colomer, responsable d’enologia de Codorníu, també constata “la nova il·lusió i el moment dolç” que viu el sector. “Iniciem una etapa molt bonica, on podrem explicar millor al món com treballem i els trets distintius del cava”. Segons Colomer, Codorníu té previst identificar el 100% de la seva producció sota la nova marca Comtats de Barcelona, ja que tot el raïm del qual s’abasteix l’empresa prové de Catalunya. En el cas del cava elaborat a Raimat les ampolles s’identificaran amb la subzona Pla de Ponent.
Codorníu té previst identificar el 100% de la seva producció sota la nova marca Comtats de Barcelona, ja que tot el raïm del qual s’abasteix l’empresa prové de Catalunya
Pel president del Consell Regulador, Javier Pagés, que va ser el director general de Codorníu fins a la venda de l’empresa al fons Carlyle, el cava està demostrant “dinamisme i la resiliència” en un entorn de pandèmia i de forta competència internacional en el segment dels vins escumosos, on ha de fer front, per exemple, a èxits de venda com el Prosecco. Pagés admet que el gran repte radica en educar al consumidor, ja que tot i tractar-se de dos vins escumosos hi ha una gran diferència entre el cava i el Prosecco italià. Aquesta diferència rau en el mètode d’elaboració, ja que, com el xampany, el cava sotmet el vi a un procés de segona fermentació dins de cada ampolla, amb una criança mínima de nou mesos, mentre que el Prosecco no fa aquest pas, ja que la seva fermentació es realitza en grans dipòsits i el vi està llest per sortir al mercat en només dos o tres mesos. “És un altra filosofia i estil de vins escumosos; el cava aposta per la criança, un element distintiu que aporta una major complexitat al producte”, explica.
Segons Pagés, entre gener i setembre de 2021 s’han venut 157,78 milions d’ampolles de cava, un 16,45% més respecte al mateix període de l’any passat (135,5 milions). Han crescut especialment els caves de guarda superior, la nova categoria que engloba als caves reserva, que creixen un 35%, i els caves gran reserva, que han experimentat un increment del 42%. Per la seva part, els caves de guarda (els més joves, amb una criança mínima de nou mesos) han avançat un 14%. “El sector del cava està superant de manera notable les adversitats i apostant decididament pels productes de major criança, exponents de l’alta qualitat i vinculació amb el territori”, subratlla el president de la denominació d’origen. Els caves gran reserva (mínim de 36 mesos de criança), però, ara per ara només representen el 2% del sector; el pes dels reserva (més de 18 mesos) és de l’11%.
En aquest grup de caves de guarda superior —que seran 100% ecològics el 2025— també s’inclouen els Caves de Paratge Qualificat, la màxima categoria de la DO Cava. Es tracta de mitja dotzena de caves que juguen a la Champions League dels vins escumosos internacionals: Alta Alella Mirgin Opus (Alta Alella), Pere Ventura Gran Vintage (Pere Ventura), Claror (Vins el Cep), La Capella (Juvé & Camps), Can Sala (Vins Família Ferrer) i La Pleta, La Fideuera i El Tros Nou (Codorníu). El Consell Regulador ha rebut la sol·licitud de quatre Caves de Paratge més, però encara no han estat aprovats.
“El sector del cava està superant de manera notable les adversitats i apostant decididament pels productes de major criança, exponents de l’alta qualitat i vinculació amb el territori”, Javier Pagés
La DO Cava és la que més exporta d’Espanya, ja que el 76% de les ampolles són consumides pel mercat internacional. Durant els nou primers mesos de l’any destaca el fort creixement del 63% experimentat als Estats Units, país que es situa ja com el segon principal mercat mundial del cava, per darrere d’Alemanya, on s’ha avançat un 11,87%. Altres destins significatius són Països Baixos (+22%), Rússia (+44%) i Canadà (+28%). Segons Pagés, en aquests primers tres trimestres de l’any les vendes de cava no han baixat en cap dels deu principals mercats, “una clara senyal de la bona recuperació post pandèmia“.
El president del Consell Regulador es mostra optimista respecte a la campanya de Nadal, que genera el 30% de les vendes de l’any. “La gent té ganes de viure i gaudir; no ha de ser un Nadal dolent pel cava, depenem de l’evolució de la pandèmia, però confiem a mantenir aquest creixement a doble dígit; de ser així serà tot un èxit”, conclou.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…