L’empresa familiar barcelonina negocia un acord amb un soci local lusità dins d’un pla de creixement centrat bàsicament a Espanya i Portugal i que preveu l’obertura de 30 botigues en cinc anys i la consolidació de les marques pròpies
El grup Cottet Òptica i Audiologia vol fer realitat l’any vinent la introducció de la seva xarxa d’establiments a Portugal, dintre del pla d’expansió previst per aquest negoci familiar. L’empresa ha iniciat negociacions amb una optometrista de Lisboa que ha mostrat interès per capitanejar l’obertura del primer establiment de Cottet a la capital portuguesa.
El projecte té un pressupost inicial d’uns 800.000 euros per obrir una botiga pròpia, segons el president de Cottet, Javier Cottet, qui va insistir en què el creixement serà “intel·ligent i sa” i principalment amb fons propis.
El creixement a Portugal, que la pandèmia ha ajornat, forma part d’un pla d’expansió més ampli, a cinc anys, en què el grup Cottet contempla l’obertura de 20 centres propis i 10 de franquiciats, a Espanya i al país veí, després que la crisi de 2020 derivés en una reordenació del negoci amb la venda dels 13 centres auditius Cottet Audio a la multinacional de l’audiologia Demant.
D’aleshores ençà, Cottet Òptica i Audiologia s’ha centrat en la xarxa d’establiments Cottet, el buc insígnia de la qual és des del 2019 la flagship ubicada a Rambla de Catalunya, a Barcelona, amb el corresponent tancament de la històrica botiga de Portal de l’Àngel. “Va ser una decisió valenta, pensant en el futur”, va reconèixer Javier Cottet durant la xerrada Cottet: claus per seguir liderant després de 120 anys, que va oferir a Casa Seat, com un esdeveniment més dels que la companyia durà a terme al llarg d’aquest any coincidint amb el 120 aniversari de la seva fundació.
Javier Cottet va manifestar que esperen “tenir èxit a Portugal, com ha passat amb la botiga que el 2013 vam decidir obrir a Andorra”, tot i que va advertir que el sector òptic es regeixen per unes normes absolutament diferents a cada país. En aquest sentit, va valorar el posicionament d’Espanya com a referent en els avenços en oftalmologia i òptica. La marca té actualment 37 establiments, dels quals tres franquiciats, i en els propers quinze dies n’obrirà un altre a Tarragona.
Membre de la quarta generació i propietari del grup amb els seus tres germans Àlex —que ostenta una vicepresidència—, Sergi i Marta, el president de Cottet va posicionar la firma com una pime destacada “d’un sector en què qui mana és la indústria”. Per això, va defensar el negoci familiar com “independent i amb marca pròpia”, que pensen potenciar. El 2019, van fer el llançament de la marca pròpia Lunettier 1840, una gamma de muntures clàssiques que està inspirada en els orígens de la companyia que va crear el seu el seu besavi Constantino Cottet a la fàbrica Cottet, en el petit poble francès de Morez du Jurá. També treballen amb les marques pròpies Urban i Urban Junior; i les lents Cottet i Contact+.
En un ampli i entretingut repàs per la història del negoci, sense amagar-ne els pros i contres que durant quatre generacions han marcat l’esdevenidor del grup familiar, Javier Cottet es va mostrar esperançat sobre el futur: “Crec en la integració del model de botiga física i venda online, tenint clar que el client encara vol l’atenció personalitzada i Internet ens ha de servir per millorar la qualitat del servei”. “El sector té molt futur, va afegir, perquè la presència de les noves tecnologies obligarà a la gent a veure bé i a escoltar millor” i, en aquest context, “el que han de fer empreses com la nostra és enamorar al client i fidelitzar-lo. No s’ha de comprar només per preu”.
Durant la xerrada amb la periodista Margarita Puig, Javier Cottet també va tenir temps per a l’autocrítica: “No vam saber fer adequadament el relleu generacional i, el 2015, vam haver de vendre per un euro la nostra indústria de lents i muntures Indo, creada pel meu avi i que va arribar a tenir 2.000 treballadors, i que era la primera d’Espanya i de les cinc primeres del món”. Com a membre de la saga, Cottet es complau de què Indo estigui ara en mans de la multinacional alemanya The Rodenstock Group, una empresa que ja no és familiar, però “amb la que el meu avi havia establert relacions comercials, concretament amb el professor Rodenstock”, va dir.
La reivindicació del comerç i retrets a Barcelona
Del sector del comerç en general i de la ciutat de Barcelona, l’empresari va reclamar a l’administració municipal més atenció versus el teixit comercial de proximitat. “Una cosa és regular i una altra molt diferent prohibir”, va manifestar en relació a les mesures que està implantant el consistori barcelonès, “al·legant que la ciutat està saturada”. “Sembla que visquin en un altre planeta”, va recalcar per defensar que “no hi ha saturació, perquè veure les botigues plenes de gent és positiu per a tothom, pel comerç sens dubte, però també per a la pròpia ciutat”.
Javier Cottet va defensar que sense un comerç de qualitat, Barcelona no estarà entre les millors ciutats del món, i va recordar que el 50% dels clients no són residents de la capital, ni turisme, “són persones que viuen a altres llocs de Catalunya i que venen a Barcelona a fer algunes compres i, davant d’això, no es poden prendre mesures que limitin la seva mobilitat”, com per exemple “eliminar l’únic carrer que connectava directament amb el mar, la Via Laietana que, justament es va obrir enderrocant un conjunt d’edificis per aconseguir aquesta via directa al mar”.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…