Amb la col·laboració de
Cicle 'Orgànic' al Palau Güell. © Diputación de Barcelona

El Palau Güell se submergeix en la música en viu amb el seu orgue com a protagonista

Amb el cicle 'Orgànic', el palau modernista proposa una experiència sonora immersiva en la qual participaran músics de renom i noves tecnologies

La música d’orgue es combinarà amb l’art i la tecnologia en un entorn modernista d’acústica privilegiada. Ho farà en el cicle ‘Orgànic’ del Palau Güell, que oferirà una experiència sonora singular els dijous 14, 21 i 28 de novembre. El cicle, dirigit pel mestre orguener Albert Blancafort, unirà patrimoni i modernitat, convertint el Palau Güell en el punt de trobada de noves tendències musicals en el qual sons i llums dialogaran amb l’espai arquitectònic.

La cita, única en la seva categoria, reunirà tres artistes de renom de l’escena musical actual: Carles Viarnès, el 14 de novembre; Raül Refree, el dia 21, i la txeca Katta, que tancarà el cicle el 28 de novembre. Cadascun d’ells, amb una visió artística pròpia, interactuarà amb l’orgue per crear una experiència sonora immersiva en el palau de Gaudí, propietat de la Diputació de Barcelona.

I és que el Palau Güell compta amb un element que el diferencia de qualsevol altre espai Gaudí de la ciutat: l’orgue que presideix el Saló Central i que, amb el seu so, transmet la importància primordial de la música en la concepció d’aquest espai. Per això, les experiències sonores del cicle ‘Orgànic’ se celebraran en aquest saló, i combinaran elements clàssics i tecnologia per explorar noves formes d’expressió musical.

El cicle, amb entrades a 15 euros, buscarà la immersió del públic jugant amb l’orgue del Palau i dos orgues addicionals, que evidenciaran la sonoritat de l’edifici de Gaudí, dissenyat amb una acústica excel·lent per petició expressa d’Eusebi Güell.

L’orgue actual va substituir el de 1888 durant la restauració del Palau, ja que l’original havia desaparegut, i disposa d’un sistema que permet que sigui tocat no només com un orgue convencional, sinó també amb dispositius tecnològics com teclats, ordinadors, tauletes i altres interfícies. Amb aquesta particularitat, l’instrument s’obre a molts altres artistes, compositors, intèrprets i creadors que no necessàriament siguin organistes, fet que ja es va comprovar amb els esdeveniments ‘Parabòlic’ de 2018 i ‘Hyperorgan’ de 2022.

Ara, l’orgue del Palau tornarà a ser protagonista amb aquest cicle, que obrirà el 14 de novembre Carles Viarnès. Pianista i compositor, enfocarà la seva audició com una Exposició de quadres sonors, en la qual tractarà cadascun dels tres orgues com una pintura viva i efímera.

El músico Carles Viarnès.
Carles Viarnès, compositor i pianista.

El dijous 21 serà el torn de l’intèrpret, compositor i productor musical Raül Refree. Amb el títol Interleggere ad affectumLlegir entre l’emoció—, la seva sessió dialogarà entre les emocions de l’artista i la interacció d’un ordinador amb intel·ligència artificial, la qual cosa generarà una resposta sonora que es convertirà també en emocional.

El músico Raül Refree
Raül Refree, compositor, músic i productor. © Alex Rademakers

L’organista txeca Katta, que compon i produeix la seva música i l’acompanya amb la seva veu, presentarà una versió del seu últim treball adaptada al Palau, Vox Organi. Utilitzant la tecnologia més sofisticada aplicada als orgues de tubs, proposa una exploració de la temàtica sacra més remota de l’Europa central. La sessió de Katta serà la que tancarà el cicle, que reafirma el compromís del Palau Güell amb la música en directe i la innovació cultural.

La música Katta.
Katta, compositora, música i vocalista. © Petra Hajska