El Palau de la Música Catalana vol recuperar el públic perdut amb la pandèmia, per la qual cosa ha dissenyat una temporada 2022-23 combinant grans referents i joves talents que es deixaran veure en 124 concerts, amb protagonistes de la talla de la Filharmònica de Berlín, l’Orchestra Filarmonica della Scala, John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Pablo Ferrández, Teodor Currentzis i Paul Lewis. Mentre que les visites turístiques a l’auditori projectat per l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, que enguany celebra el centenari de la seva mort, s’estan recuperant bé, no està passant el mateix amb el públic als concerts. Per al nou curs, amb un pressupost de 3,1 milions d’euros, s’espera tornar a les xifres d’assistència de 2017 i 2018, però sense arribar a les de 2019, un any de rècord.
Per atreure a aquests assistents que encara no s’han atrevit a tornar, el Palau vol cridar la seva atenció recorrent a un dels grans protagonistes d’aquests últims anys, la tecnologia. Ho fa demanant-los que es connectin a la seva música, però tornant-ho a fer en persona des del pati de butaques. “Volem que us connecteu de nou físicament a la nostra sala de concerts”, ha defensat la seva presidenta, Mariona Carulla, a la presentació de la temporada.
El lema del pròxim curs, Connecta’t al Palau, inspirarà les diferents actuacions programades amb una reflexió sobre el paper que la tecnologia juga actualment en la societat i la quotidianitat, ha afegit la directora artística adjunta del Palau de la Música, Mercedes Conde, qui ha hagut d’intervenir a través d’un vídeo perquè no ha pogut assistir presencialment, ja que s’està recuperant d’un accident. “La tecnologia que avui ens permet parlar i estar molt connectats també ens allunya de la realitat”, ha subratllat. L’enfocament de la temporada es complementarà amb una nova plataforma digital i app, que servirà per divulgar els seus continguts i arribar a nous assistents.
Aquesta ha estat l’última temporada que Carulla ha presentat com a presidenta, després de 12 anys al capdavant. El seu mandat s’ha allargat fins al màxim permès en el reglament, aprovat per ella mateixa, i ara ja toca acomiadar-se, amb les eleccions per al nou patronat previstes per al juny. “Me’n vaig més sàvia”, ha resumit, sense voler encara fer balanç de tots aquests anys i demanant que gent més jove sigui qui la substitueixi.
El retorn de les grans orquestres
Sense voler equivocar-se i assegurar que com més persones es connectin millor, el Palau porta a la Filharmònica de Berlín, “possiblement la millor del món o sense el possiblement” ha defensat el seu director, Joan Oller. Per si no fos prou, comptarà amb el debut a Barcelona del seu titular, Kirill Petrenko, amb un programa clàssic, l’Exsultate Jubilate, la Simfonia núm. 25 de Mozart i la Quarta Simfonia de Schumann. També hi haurà espai per a la Simfònica de Viena, amb Jan Lisiecki. La temporada l’obrirà l’Orchestra Filarmonica della Scala, que tornarà després d’uns anys amb Riccardo Chaily dirigint la Primera de Beethoven i la Primera de Mahler, “dues obres molt optimistes” per donar el tret de sortida, ha remarcat Oller.
La Filharmònica de Berlín vindrà amb el debut a Barcelona del seu titular, Kirill Petrenko
Amb el públic en ment, la temporada inclou al seu director més valorat, John Eliot Gardiner, que interpretarà la Missa en Si menor de Bach amb el Monteverdi Choir i els English Baroque Soloists. Gardiner pararà per Barcelona en la seva gira del 80 aniversari. Tots aquests concerts, inclosos en el cicle Palau 100, es complementen amb un referent com Philippe Herreweghe, que ha consolidat una llarga relació amb el Palau i portarà la Missa solemnis de Beethoven i la Passió segons Sant Joan; i Teodor Currentzis amb la seva formació musicAeterna interpretarà dues de les obres més tristes de la temporada, ha assenyalat Oller, amb la Metamorfosi de Strauss i la Patètica de Txaikovski. La directora Anna Sułkowska-Migoń debutarà a Barcelona amb una selecció d’El corn màgic de la joventut i estarà acompanyada pel baríton Andrè Schuen.
En el repertori també hi haurà artistes més joves com Pablo Ferrández, que interpretarà Concert per a violoncel núm.1 de Xostakóvitx, dirigit per una altra directora emergent, Elim Chan de l’Orquestra Simfònica d’Anvers. La promoció de nous talents com Ferrández es traduirà en dues actuacions seves més a la temporada 2022-23. El Palau també aposta pels professionals autòctons amb Ferran Cruixent com a compositor convidat, que estrenarà Concert per a percussió i orquestra, “Focs d’Artifici”, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), una obra que ha tingut molt d’èxit més enllà de les nostres fronteres, però que encara no havia aterrat a Barcelona. L’artista digital Anna Carreras, l’artista multidisciplinària Mónica Rikić, l’escultor Naxo Farreras — creador de l’Arbre de la vida de la façana del Petit Palau, que s’il·luminarà pròximament— i el poeta Eduard Escoffet enriquiran la temporada musical amb les seves aportacions.
Més enllà del simfonisme: òperes, piano, Bach i Serrat
En aquesta temporada de retorn, es consolidarà el cicle Òpera al Palau amb una segona edició, amb tres òperes barroques, les que millor s’encaixen al Palau, i una contemporània. Es recuperarà Only the sound remains de Kaija Saariaho, projecte que la covid va obligar a posposar i que s’ha programat coincidint amb el 70 aniversari de la compositora.
En el tradicional cicle Palau Bach, Benjamin Alard tancarà el projecte d’interpretar la integral de l’obra per a clave de Bach, arribant a l’onzè concert, mentre que, en el cicle Palau Piano, s’iniciarà un altre projecte, amb Paul Lewis amb la Integral de Sonates per a Piano de Schubert, que protagonitzarà quatre concerts, dos en aquesta temporada. També tornarà el sempre constant del Palau Grigory Sokolov.
Es consolidarà el cicle Òpera al Palau amb una segona edició, amb tres òperes barroques, les que millor s’encaixen al Palau, i una contemporània
El cicle Fronteres, aquest espai en el qual el Palau es deixa portar i juga a experimentar des de fa tres anys, Juan de la Rubia improvisarà amb la pel·lícula Metropolis, fent-lo coincidir amb la nit de Halloween. Amb motiu de l’any de comiat de Joan Manuel Serrat dels escenaris, la formació de música antiga Cappella Mediterrania proposarà un concert amb obres del cantautor català.
Una recomanació afegida per Oller és el Quartet per a la fi dels temps de Messiaen, escrit i interpretat per primera vegada en un camp de concentració i amb Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras, Jörg Widmann i Pierre-Laurent Aimard. “L’obra transmet tristesa i esperança. És molt especial”, ha sostingut el director del Palau. En el cicle Palau Cambra, també estarà el Quartet Casals amb obres de Haydn, Xostakóvitx i Schubert.