Després d’un estiu en el qual els turistes de gairebé totes les parts del món han tornat a ocupar els carrers de la ciutat, el Passeig de Gràcia s’està preparant per començar el curs ultimant noves obertures que demostren la bona salut de la via més emblemàtica de la capital catalana. Adidas, Ray-Ban i Ralph Lauren són alguns dels ocupants que estan a punt d’arribar, tots ells actualment ocupats en les obres necessàries per posar a punt els locals. Els canvis de marques es concentren en el tram que va des de Plaça Catalunya fins a Provença. També hi ha botigues que es reformen, com en el cas de la joieria Suárez, amb un gran local a la cantonada amb Provença.
“L’interès pel Passeig de Gràcia continua completament intacte”, valora Lluís Sans, president de l’Associació del Passeig de Gràcia. La renovació és constant en aquesta zona comercial de la ciutat, amb algunes botigues aterrant i altres sortint, i només es va veure frenada quan les restriccions per la covid impedien que els directors comercials de les firmes o els arquitectes poguessin viatjar per veure els locals en els quals es volien instal·lar o en els quals calia fer obres. “Es van alentir alguns projectes i es van quedar al congelador. Quan s’ha pogut tornar a viatjar i les coses han tornat a una certa normalitat, el Passeig de Gràcia ha recuperat la seva vitalitat i part d’aquesta és l’interès que tenen moltes marques per entrar-hi”, assenyala Sans.
Ray-Ban és una d’elles, amb una nova botiga al número 6 del Passeig de Gràcia. El cartell de “Pròxima obertura” fa mesos que està penjat a l’entrada, però encara no s’ha concretat i ja ha passat el temps suficient perquè els grafitis deixin la seva marca. S’espera que sigui l’establiment més gran que la marca d’ulleres de sol tindrà a Espanya. A Barcelona i la seva àrea metropolitana, compta amb botigues Rayban Stores al Born, l’aeroport i els centre comercials La Maquinista i l’Ànec Blau. El grup italià Luxottica, propietari de la marca, té les oficines per a Espanya i Portugal al World Trade Center Almeda Park, a Cornellà de Llobregat. Al costat de la seva nova ubicació al Passeig de Gràcia, es troba un restaurant Txapela tancat i, molt a prop, un dels pocs locals disponibles per llogar de l’artèria, comercialitzat per CBRE i Aretail, a la cantonada amb Casp.
També molt a prop de la futura botiga de Ray-Ban, Adidas està treballant en una nova flagship store. Estarà ubicada al número 2-4, tot just a la vorera contrària de la seva botiga actual, al número 3. Ocuparà un dels baixos del Palau Pascual i Pons, edifici modernista dissenyat per l’arquitecte Enric Sagnier i propietat del grup Catalana Occidente, que va posar en marxa la seva reforma l’any 2017 amb una inversió de 35 milions d’euros. Amb 2.300 metres quadrats, la nova botiga d’Adidas superarà la superfície de l’establiment actual al Passeig de Gràcia, convertint-se en una de les més grans que tindrà a Espanya i un dels establiments de referència a Europa.
Adidas seguirà així el camí de Nike, que va deixar fa gairebé dos anys un local menor al Passeig de Gràcia, entre Diputació i Consell de Cent, per obrir una macrobotiga al número 17, a l’antiga seu de Banco Popular. Adquirit per Hines, l’edifici va ser sotmès a una profunda rehabilitació i ha estat llogat pel gegant estatunidenc de coworking We Work, que ocupa totes les plantes superiors, i la marca esportiva, que va aconseguir fer-se amb el baix comercial, pel qual també estava interessada Victoria’s Secret.
A més de Ray-Ban i Adidas, una de les obertures més esperades del nou curs serà la de Ralph Lauren. S’instal·larà a la cantonada amb Provença, davant de la Pedrera. Rellevarà en el local, de 200 metres quadrats, a la firma barcelonina Javier Simorra. Fins al moment, la marca de moda estatunidenca tenia presència a La Roca Village, així com a Madrid, Marbella, Màlaga i Gran Canària, amb una forta aposta per l’outlet.
Altres establiments que s’estan cuinant al Passeig de Gràcia són els de Zimmermann i Nathalie Chandler, que estaran molt a prop l’un de l’altre. A la cantonada amb Consell de Cent, costat Besòs, Zimmerman, marca de moda australiana impulsada per les germanes Nicky i Simone Zimmermann, s’instal·larà al número 42 de la via, durant molts anys ocupat per Miu Miu, del grup Prada. Una mica més amunt, passat Consell de Cent i al costat d’un restaurant de la cadena Tapa Tapa, s’ubicarà Nathalie Chandler, dissenyadora belga que obrirà al Passeig de Gràcia la seva primera botiga física del món.
Altres establiments que s’estan cuinant al Passeig de Gràcia són els de la firma australiana Zimmermann i la belga Nathalie Chandler
L’última obertura que ja s’intueix a l’artèria comercial és la de Lululemon, marca de moda esportiva que obrirà la seva primera botiga a Espanya entre els carrers Mallorca i València, costat Llobregat. Acompanyada per Mango i Pepe Jeans, Lululemon substituirà al local a Uterqüe, marca premium del grup Inditex que ha tancat totes les botigues, tant físiques com online. Ara, els seus productes es poden trobar a les botigues de Massimo Dutti.
Més enllà de les marques que es comencen a deixar veure als seus futurs establiments, hi ha un local al Passeig de Gràcia que ha penjat el cartell de llogat, però encara no ha anunciat qui serà el nou inquilí. Està ubicat entre Aragó i Vàlencia, al número 60, tot just al costat de la gran botiga de Burberry. Llogat per Gramar, el local passarà a estar ocupat per la marca de luxe italiana Etro. En el passat, va haver-hi un local de restauració anomenat Bakery On Time. A la vorera de davant de la futura Etro, Aretail ha llogat recentment un altre local, entre les botigues de Liu Jo i Bimba y Lola, però encara no ha comunicat qui l’ocuparà. Així mateix, està pendent de trobar inquilí un local una mica més amunt, al número 55, passat l’antic Bulevard Rosa, on històricament va estar instal·lada Nespresso. Més a baix, hi ha un altre local buit, comercialitzat per Cushman & Wakefield, entre la botiga d’Anthropologie i l’entrada de l’hotel Sonder.
Cues i molts turistes
Passejant pel Passeig de Gràcia un matí de finals d’agost, es constata com s’ha recuperat l’activitat, amb una afluència de turistes que no evita les altíssimes temperatures d’aquest estiu. Les cues es produeixen a botigues com les de Louis Vuitton i Hermès, però també en una de les obertures més recents i populars del Passeig de Gràcia, la flagship store de Lego. Sempre hi ha gent esperant per poder entrar al seu interior, que conté atraccions com una rèplica de la Sagrada Família i un fotomaton que transforma en pocs minuts una fotografia en un mosaic de 4.500 peces. Les seves bosses es converteixen després en un passejant més i dels més habituals.
Passejant pel Passeig de Gràcia un matí de finals d’agost, es constata com s’ha recuperat l’activitat, aconseguint recuperar les xifres prepandèmiques
“L’estiu ha anat molt bé”, exposa Lluís Sans, també propietari de la botiga Santa Eulalia, “en vendes, estem al mateix nivell que el 2019”. Aquestes xifres s’han aconseguit malgrat que han faltat el client rus i l’asiàtic, especialment el xinès, mercats clau per al Passeig de Gràcia. “Sí que hi ha més clients americans, sud-americans i europeus”, assenyala, la qual cosa ha servit per compensar els mercats que han faltat. No obstant això, el president de l’Associació del Passeig de Gràcia recalca que no es podrà donar per superada la pandèmia fins que no tornin els turistes asiàtics.
El dinamisme al Passeig de Gràcia també es veu amb els turistes que s’amunteguen en zig-zag enfront de la Casa Batlló, on es troben amb una arriscada reinterpretació moderna i immersiva de l’obra d’Antoni Gaudí estrenada l’estiu passat, però que aquest any s’ha trobat amb més públic. Obertures d’aquest 2022 com el nou establiment de Five Guys ja s’han consolidat totalment entre l’oferta de la via.