Pau Relat
Pau Relat ha participat aquest divendres a la reunió del Cercle d'Economia. ©Bernat Vilaró/ACN

Pau Relat: “El talent és l’element diferencial de Fira de Barcelona”

La reunió del Cercle d'Economia destaca la importància del propòsit i la cultura empresarial, ja que exerceixen de factor multiplicador per a l'èxit de les empreses

Talent i una forta cultura corporativa basada en un propòsit. Aquests dos factors són imprescindibles perquè les empreses tinguin èxit i també són determinants per aconseguir l’increment de productivitat que necessita la nostra economia. Així ho han exposat aquest divendres el conseller delegat d’Inditex, Óscar García Maceiras; el president de Fira de Barcelona, Pau Relat; i el president de KPMG a Espanya, Juanjo Cano, en una de les taules rodones de la tercera i última jornada de la reunió anual que el Cercle d’Economia ha celebrat aquesta setmana a Barcelona.

Segons Relat, “el talent és l’element diferencial” de Fira de Barcelona, ja que “tot és copiable, excepte les persones”. “És el talent el que ens fa diferents i ens permet tenir una posició de lideratge al sector firal”, ha assenyalat el també recentment nomenat president de MAT Holding. “Captem talent i el retenim, amb una remuneració atractiva, però, especialment pel propòsit de la Fira: volem deixar un llegat i contribuir a l’economia productiva del país. La nostra missió és ser un motor econòmic i social de Barcelona”, ha exposat Relat.

El president de Fira de Barcelona ha assegurat que la cultura empresarial és “un altre element clau”, ja que defineix el model de gestió de les companyies i les fa “úniques i més competitives”. “El model Fira posa el focus en la visió a llarg termini i a treballar amb molta ambició, perquè som una institució al servei del sector productiu. Aquest model ens fa diferencials i, per tant, més competitius i productius”, ha apuntat.

Núria Cabutí (Penguin Random House), Óscar García Maceiras (Inditex), Juanjo Cano (KPMG) i Pau Relat (Fira de Barcelona). ©Bernat Vilaró/ACN

En la mateixa línia, el conseller delegat d’Inditex ha proclamat que “no és possible tenir un model d’èxit sense talent” i amb una cultura corporativa que el potenciï. Segons García Maceiras, els valors i la cultura d’una empresa són “un factor multiplicador” del seu model de negoci. “Per Inditex, la cultura corporativa és absolutament diferencial” i es basa en qüestions com “el sentit de pertinença, l’inconformisme i l’ànsia permanent de millora”. Un altre element “absolutament clau” per al grup líder del sector tèxtil és la diversitat, ja que a l’empresa hi conviuen 180 nacionalitats. “Per Inditex la diversitat no és només un fet, és una necessitat, perquè necessitem donar resposta en moda” a tota mena de clients de tot el món, ha destacat, després de recordar que el 76% dels empleats del grup gallec són dones; i que les dones copen el 86% dels càrrecs directius.

Pel president de KPMG, la productivitat depén de tenir empleats motivats “que s’identifiquin amb el propòsit de l’empresa” i sentin orgull de pertinença. “Es diu que els joves no saben el que volen, però crec que és just al revés, saben prou bé el que volen: volen treballar en empreses amb propòsit, que aportin a la societat. El propòsit, ara, és més necessari que mai; del que es tracta, en definitiva, és de posar ànima a les empreses”, ha reflexionat. Cano ha defensat també que la “presencialitat aporta molt valor” i que és necessària per forjar aquest orgull de pertinença i “vital per al desenvolupament de les persones”.

Cabutí, García Maceiras i Cano durant el debat. ©Bernat Vilaró/ACN

Els tres executius han coincidit a subratllar que la sostenibilitat ha de “ser el pilar” de tot model de negoci i que la productivitat ha d’estar basada a “produir més amb menys recursos”. Alhora, han constatat que l’aposta per la tecnologia també és essencial per a qualsevol companyia. “A Inditex la tecnologia és un instrument clau per al desenvolupament del nostre negoci”, ha afirmat García Maceiras, que s’ha referit a la progressiva incorporació de la intel·ligència artificial “com un potenciador del treball que fan els equips, però no com un substitutiu de la seva feina”. “Les decisions les han d’adoptar sempre els nostres equips”, ha reiterat a la trobada moderada per Núria Cabutí, vicepresidenta del Cercle d’Ecomomia i consellera delegada de Penguin Random House.

També Relat veu la tecnologia “com una eina a disposició del talent perquè pugui complir amb el propòsit i ser més productiu”. Ha posat com a exemple el bessó digital que Fira de Barcelona utilitza per optimitzar l’ocupació del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i que els permet disminuir al màxim els períodes de muntatge i desmuntatge de les fires.

El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri. ©Bernat Vilaró/ACN

En una altra taula rodona amb el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha fet un al·legat a favor de la classe empresarial i ha demanat més formació per als joves i una “capacitació més gran de la ciutadania espanyola en general”. Segons el banquer, abans, la preocupació més gran de les empreses era veure si les seves vendes creixien, però ara “el que els preocupa és que no troben personal”. “No hi ha projecte més inclusiu que la millora de l’educació”, ha emfatitzat, després d’urgir reduir les taxes d’abandonament escolar i desocupació juvenil.

El president de CaixaBank ha recordat que “els qui creen riquesa són els empresaris” i que, per tant, si un país vol créixer “és fonamental que doni suport al món empresarial”. “Hem d’impulsar una societat que cregui en els valors empresarials. La societat ha de posar l’empresari on ha de ser: al centre de la creació de riquesa”, ha conclòs.