Després d'invertir 15 milions d'euros en l'obertura d'una botiga a Madrid i reformar el seu establiment de la Diagonal, la marca de mobiliari i decoració, creada fa més de 45 anys, potenciarà ara la seva presència al mercat internacional
Els últims dos anys han estat un revulsiu per a la marca Pilma, una ensenya referent del disseny de mobiliari i decoració a Barcelona, creada fa més de 45 anys. Així, un cop sortejada la pandèmia, 2022 s’ha iniciat amb un nou perímetre empresarial.
Codirigida pels germans Pau López, en la gestió executiva, i Ricard López, creador i dissenyador del catàleg, la firma Pilma té un nou buc insígnia a Madrid, una botiga pròpia de 1.000 metres quadrats; ha renovat la plataforma online; ha reformat l’establiment de l’Avinguda Diagonal de Barcelona; i ha creat una nova identitat corporativa.
Dissenyat per Josep Baqués el 1974 per a la inauguració de la primera botiga a la ciutat, el logotip de Pilma és una peça clau de la història del disseny gràfic català i forma part de la col·lecció permanent del Museu del Disseny de Barcelona. Es tracta d’un acrònim dels noms Pilar i Magdalena, la mare i l’esposa del fundador de Pilma, Ricardo López Beltrol, la segona generació d’una família d’ebenistes i fusters. “Aquest patrimoni immaterial protegit, que només tenia cinc lletres, l’hem desenvolupat amb tota la simbologia de l’abecedari i la numerologia per replantejar i unificar tota la identitat corporativa”, explica Pau López, membre de la tercera generació
Amb els fonaments ben assentats, Pilma encara el futur “amb dos emplaçaments, Barcelona i Madrid, molt equilibrats” i amb bones perspectives per abordar nous mercats a l’exterior. “Volem consolidar la distribució a l’estranger, al centre i nord d’Europa on ja estem presents, però també buscar partners per a altres llocs on hi hagi ambició per créixer, per apropar-se a Occident, on hi hagi estabilitat política,…”. Això es pot trobar, segons Pau López, a Mèxic, Emirats Àrabs, Corea del Sud, Costa d’Ivori… “a llocs com Tel Aviv, a Israel, on treballem amb un distribuïdor amb un molt bon posicionament de marca”.
Per començar a treballar en els nous objectius, la primera decisió ha estat participar per primera vegada en la fira internacional referent mundial en moble i decoració: Maison&object, que se celebrarà a París el proper mes de març. Fins ara, i ho seguiran fent, assistien a la també internacional IMM Cologne, però l’edició de 2022 s’ha ajornat fins al 2023.
En aquests certàmens, la companyia catalana promociona el catàleg de mobiliari propi PLM Design Barcelona —creada a principis dels 90, de la que n’és creatiu Ricard López—, “el nostre nom sempre va aparellat amb la marca Barcelona, som inseparables. Ven molt”. La ciutat segueix sent un referent del disseny “tot i que potser hem perdut pistonada”, manifesta Pau López. El codirector argumenta que a Barcelona hi ha l’ADN familiar i de marca creativa i de disseny. I també la quarta generació que ja s’ha sumat al negoci, amb tasques de responsabilitat en la venda online i en el departament d’assessorament en interiorisme, un servei “que aporta valor a la marca i fidelitza al client”.
Barcelona i Madrid, equilibrades
A hores d’ara, Pilma funciona amb quatre establiments a Barcelona. La primera botiga del Carrer València, una segona a l’Avinguda Diagonal —recentment remodelada—, una tercera al Carrer Santa Amèlia, i un outlet al Carrer Llança. “Passi el que passi la nostra base està a Barcelona, el nostre disseny és de Barcelona, però absorbim un món cada vegada més global”.
I amb aquesta visió més internacional, a finals de l’any passat, van fer una forta aposta per Madrid. Amb una inversió de 15 milions d’euros, van obrir la primera botiga de mobiliari i decoració de la marca pròpia PLM Design, al Carrer Velázquez, en ple centre del barri de Salamanca. “La idea és atraure gent de tot Espanya; a Madrid hi ha molt dinamisme, la visiten des de tots els punts del territori, i estem arribant a públic d’arreu”.
Aquest punt de venda s’ha sumat a un altre que es va inaugurar el 2014, al Carrer Serrano, però només pel negoci complementari de distribució d’articles de viatge, principalment maletes, Pilma Travel. Aquesta ensenya aporta el 15% del negoci global amb la distribució en exclusiva per a Espanya de les marques FPM de Milano; Floyd, una marca de Baviera adreçada al públic més jove; i Tecknomonster, una innovadora marca italiana que treballa amb productes de fibra de carboni. A més, comercialitzen les marques nord-americanes Tumi i Samsonite. Pilma Travel s’orienta al públic estranger, més que al local, amb una altra botiga a Puerto Banús (Marbella) i un shop in shop a la Diagonal de Barcelona.
Bones perspectives per a 2022
Pilma ha tancat 2021 amb una facturació global de 15,8 milions d’euros, una xifra lleugerament superior als 15 milions de 2019, i “portem un inici d’any molt favorable”. Sense incloure Madrid o Marbella, les botigues de Barcelona han registrat creixements del 67%. “La gent ha recuperat l’interès per casa seva, per tenir-la en condicions” i això ha afavorit el negoci de Pilma, una marca adreçada a la classe mitja i mitjà-alta.
El client local més habitual de la marca és “un professional de més de 40 anys, que té estabilitat laboral i la vida assegurada” i que sap que “no anirà rondant per diferents ciutats i ja es vol establir i acomodar-se”, amb ambients agradables, fugint de les modes, amb peces ben pensades, ben ideades, estètiques i el menys passatgeres possibles.
Fusta natural de teka, d’Indonèsia
Aquests són els elements en què basa la col·lecció Ricard López, alhora de dissenyar els mobles. Uns articles que es fabriquen fora fronteres. Perquè, en el sector del mobiliari, “el quilòmetre zero no es pot aplicar a tot arreu i més si no es produeix a escala industrial”. Així argumenta Pau López la decisió de la companyia de fabricar a Indonèsia, un dels principals productors de fusta de Teka. “La fusta natural tropical, principalment teka, combinada amb materials d’acer són la base del nostre catàleg”, afegeix.
Elaboren els productes a Indonèsia, de la mà de fabricants europeus establerts allà, no només per un tema de costos, sinó perquè el país asiàtic només deixa exportar la fusta treballada, per no caure en la desforestació. A més, les autoritats indonèsies fomenten el reciclatge, ja que proporcionen cases construïdes amb materials sòlids a part de la població que viu en edificacions de fusta de teka, que es reutilitza un cop desballestat l’habitatge. “Els nostres són productes absolutament nous, dissenyats per en Ricard partint especialment del coneixement de les indústries que estan establertes en el país d’origen i això és el que ens singularitza i ens diferencia”, concreta.
La gamma de mobiliari de descans sí que prové d’Espanya o d’Europa —Escandinàvia o països bàltics—.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…