Visita Rey Seat 2024
D'ESQUERRA A DRETA, EL CONSELLER DELEGAT DE VOLKSWAGEN, THOMAS SCHÄFER, EL PRESIDENT DE LA GENERALITAT, PERE ARAGONÈS, EL REI, EL CONSELLER DELEGAT DE SEAT, WAYNE GRIFFITHS, I EL MINISTRE D'INDÚSTRIA, JORDI HEREU.

La planta d’assemblatge de bateries elèctriques de Seat estarà enllestida a finals del 2025

El Rei visita les obres, pressupostades en 300 milions d'euros, acompanyat pel conseller delegat de la companyia, Wayne Griffiths, qui torna a reclamar més recursos al Govern central per deixar enrere el cotxe de combustió

La futura planta d’assemblatge de bateries per al cotxe elèctric de Seat va prenent forma, una peça clau per al procés d’electrificació del complex de Martorell. Les obres van començar a finals de 2023 i es va haver d’excavar un turó en els terrenys de l’automobilística per poder alçar l’estructura d’acer de l’edifici, fase dels treballs que s’està a punt d’acabar. Després d’una inversió de 300 milions d’euros, l’empresa preveu que la instal·lació entri en funcionament a finals de l’any que ve, amb uns 500 treballadors, principalment reciclats d’altres processos de la cadena de muntatge.

El Rei ha visitat aquest divendres les obres de la nova planta, acompanyat pel ministre d’Indústria, Jordi Hereu, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, el conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, i els alcaldes de Sant Esteve de Sesrovires i Abrera, Enric Carbonell i Jesús Naharro. També han participat el delegat de l’Estat a Catalunya, Carlos Prieto, i el líder del PSC, Salvador Illa. Durant la vista, Felip VI s’ha retrobat amb el seu primer cotxe, un Seat Ibiza SXi daurat.

A la planta arribaran amb tren les cel·les de les bateries elèctriques, fabricades a la gigafactoria de PowerCo a Sagunt, amb la seva posada en marxa prevista per al 2026. Serà a Martorell on s’assemblaran, tenint en compte que cada cotxe necessitarà un centenar de cel·les per formar una bateria. Des de Seat, assenyalen el seu elevat pes final com un dels avantatges de fer l’assemblatge el més a prop possible de les línies de muntatge, tenint en compte que cada cel·la pesa dos quilos i en conjunt acabaran sumant 200 quilos, la qual cosa complica el transport.

Un cop assemblades les bateries, sortiran directament de la planta per un pont de 600 metres que connectarà amb els tallers automobilístics, arribant a les línies de muntatge corresponents. Es calcula que les instal·lacions tindran capacitat per assemblar una bateria cada 39 segons, amb una producció diària de 1.400 bateries, xifra que correspon amb la capacitat màxima anual de producció a Martorell, situada actualment en els 350.000 vehicles.

La planta d’assemblatge, finançada amb fons europeus, tindrà una superfície total de 64.000 metres quadrats. A la zona central, d’uns 40.000 metres quadrats, serà on es realitzarà la producció. Els laterals es destinaran a activitats logístiques. Comptarà amb 11.000 plaques solars per subministrar el 70% de l’energia que necessitarà, a més d’aprofitar aigües residuals, grises i pluvials. Per excavar el terreny on es troba, es van haver de retirar 300.000 metres cúbics de terra, xifra equivalent a 90 piscines olímpiques.

A l’espera que es vagin definint les noves peces de les instal·lacions del Baix Llobregat, on s’invertiran 3.000 milions d’euros per a la seva electrificació, Seat traslladarà aquest estiu la producció del Seat Ibiza i el Seat Arona. Ho farà per preparar la línia per als cotxes elèctrics urbans que ja té assignats la planta de Martorell, el Cupra Raval i el Volkswagen ID.2all, amb la mateixa plataforma. S’espera que la producció del Cupra Raval comenci a finals del 2025 i els models del Volkswagen ID.2all l’any 2026. Encara falta que el grup alemany assigni una segona plataforma per garantir el futur de la planta.

Estructura planta ensamblaje baterias Seat
Estructura d’acer de la planta d’assemblatge de bateries. © theNBP

“No hi ha pla B”

El president de Seat, Wayne Griffiths, ha tornat a reclamar al Govern central més inversió per impulsar el cotxe elèctric al país. És el missatge que més repeteix Griffiths en els últims anys, acompanyat amb la dilució de la marca Seat enfront de la nova i més cara Cupra. Des que la companyia va posar en marxa el projecte Future Fast Forward, dotat de 10.000 milions d’euros, el directiu sempre avisa que Espanya, segon productor automobilístic a Europa, no dedica els recursos suficients per deixar enrere el vehicle de combustió.

“Estem quedant-nos enrere en la venda de cotxes elèctrics i en la instal·lació de punts de recàrrega, només arribem a la meitat de la mitjana europea i estem molt lluny d’altres països com França, Alemanya i Portugal”, ha remarcat Griffiths. “Necessitem que Espanya aposti per la mobilitat elèctrica. El futur de la indústria de l’automòbil al nostre país està en joc. No podem quedar-nos enrere perquè no hi ha un pla B”, ha insistit acompanyat per Thomas Schäfer, president del consell d’administració de Seat i conseller delegat de Volkswagen.

Tags from the story