Llum BCN
'NexusVision' explorarà la relació entre llum i geometria a la plaça Coderch.

El Poblenou brillarà amb l’edició del Llum BCN més exterior i interdisciplinària

El festival brillarà amb més de 30 instal·lacions artístiques de 15 artistes nacionals i internacionals, entre els quals hi haurà el cineasta Isaki Lacuesta, el fotògraf Joan Fontcuberta o l'escenògrafa Laura Clos

Enlluernadores instal·lacions il·luminaran el barri del Poblenou del 7 al 9 de febrer en una nova edició del festival Llum BCN. El festival fusiona art i tecnologia per crear instal·lacions artístiques immersives amb la llum com a protagonista. Un joc de llums que, acompanyat d’altres disciplines artístiques com la dansa o la fotografia, fa reflexionar al públic visitant. En total, els barcelonins podran gaudir de més de trenta instal·lacions lumíniques, creades per quinze artistes nacionals i internacionals, i disset escoles d’art i disseny de la ciutat.

El festival, nascut l’any 2012 al voltant de les festes de Santa Eulàlia de Barcelona, celebra catorze edicions il·luminant la ciutat. La directora artística del festival, Maria Güell, celebra que al llarg de les edicions Llum BCN ha aconseguit consolidar-se com “un festival de referència” a nivell nacional i internacional i compta amb “una audiència cada vegada més entusiasmada”. L’any passat 240.000 persones van visitar el festival durant els tres dies. Com a novetat d’aquesta edició, i amb l’objectiu de reduir cues i multituds, s’ampliaran els horaris: divendres i dissabte es podran gaudir les instal·lacions fins a la 1 de la matinada i el diumenge fins a les 11 de la nit. A més, perquè el públic pugui moure’s lliurement, les obres s’instal·laran principalment en l’espai exterior, i només quatre de les més de trenta instal·lacions es trobaran a espais interiors.

“Sempre hem volgut construir un espectacle amb entitat pròpia, que fugi de les franquícies i afavoreixi els encàrrecs propis”, ha remarcat Xavier Marcè, regidor de Cultura i Indústries Creatives, en la presentació del festival. La gran majoria de peces d’aquesta edició són treballs inèdits impulsats pel festival amb artistes i internacionals i escoles de la ciutat. Entre les propostes, destaquen la d’artistes reconeguts com les del cineasta Isaki Lacuesta, el fotògraf Joan Fontcuberta o l’escenògrafa Laura Clos.

Isaki Lacuesta, guanyador del Premi Gaudí a Millor Direcció al costat de Pol Rodríguez per Segundo premio, presentarà A Faint Retroactive Light/Tènue llum retroactiva al Museu d’Història de Barcelona (MUHBA). Una instal·lació audiovisual que fusiona la música electrònica d’Ylia i la veu d’Alosa Bentley amb el videoart clàssic dels anys 70 i 80. Es tracta d’una peça immersiva que convida a reflexionar sobre la percepció i la memòria.

El fotògraf Joan Fontcuberta prendrà la façana del DHUB per presentar la seva obra Genesis.IA. La peça neix del propòsit de “crear llum a partir de la foscor, de crear imatges a partir d’una caixa negra com ho és la intel·ligència artificial“, ha explicat Fontcuberta. “Si la intel·ligència artificial és capaç de crear imatges, per què no anem a l’origen de la creació? Per què no repetim aquesta creació a través d’eines sobrenaturals com la intel·ligència artificial?”. Amb aquest objectiu, l’artista ha creat imatges, a partir d’eines d’intel·ligència artificial, amb els versicles del Gènesi sobre la creació del món. A més, l’artista ha gravat aquests versicles en múltiples llengües —des del català fins al japonès — que es reproduiran simultàniament.

L’escenògrafa Laura Clos, que ha participat fins a dues ocasions en el festival com a estudiant d’escoles de disseny de Barcelona, repeteix ara com a artista convidada al pati del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) amb la seva obra inèdita Traffic Jam Zoom. Sis automòbils, amb les seves estridents llums i sons, són els protagonistes d’aquesta inquietant peça que ens permet reflexionar sobre l’alienació dels individus en una societat accelerada. “Vivim en un estat d’alerta permanent con sobrestimulaciones, exigències i pressions que ens atrapen en un caòtic cicle”, ha reflexionat l’escenògrafa.

La llum s’interrelacionarà amb altres disciplines artístiques com la dansa, com en la instal·lació (De)construct al pati de la UPF.

A més d’aquestes propostes, també destaquen peces amb l’emergència climàtica com a protagonista, en obres com Okéanos d’Anna Rierola, a través de la qual la Torre Glòries quedarà submergida en el fons marí, o Rising a L’Auditori, que plasma metafòricament el creixement del nivell de la mar. Rosa Tharrats transformarà l’interior del Museu del DHUB en un espai oníric en el qual dialogaran llum, moviment i teixits. La instal·lació Fosfènica transcendirà el festival i podrà observar-se durant sis setmanes a l’interior del museu.

En total, podran gaudir-se més de trenta instal·lacions en l’edició més multidisciplinària del festival, ja que les peces lumíniques s’interrelacionaran amb altres disciplines artístiques com la dansa, la fotografia o l’escenografia. D’altra banda, per fomentar el talent emergent de la ciutat, Llum BCN també comptarà amb disset obres d’estudiants de disseny i art de la ciutat. Durant el festival, un comitè d’experts visitarà aquestes obres i atorgarà tres Premis Talent Jove.

Inspirada en el zoòtrop, Loop convida els visitants a participar i seure.

En l’edició d’enguany, sota la direcció artística de Maria Güell i la curadoria internacional de Martin Pošta —cofundador del Signal Festival—, els organitzadors també volen reforçar les diferents línies del festival més enllà d’aquestes propostes lumíniques, com el seu vessant professional, amb el Llum Pro, o l’OFF Llum, que compta amb una programació d’onze artistes i estudis organitzada per Poblenou Urban District.