El bon comportament de tots els tràfics del Port de Barcelona, a excepció del de vehicles, ha permès batre un rècord històric en el tràfic total, arribant fins als 36,3 milions de tones en el primer semestre de 2022. Aquesta xifra suposa un creixement de l’11% respecte a l’any passat, quan es van registrar 32,7 milions de tones en aquest mateix període.
L’any 2021, l’activitat ja s’havia començat a recuperar de la crisi pandèmica, només un 5% per sota dels resultats de 2019, però no ha estat fins a aquest semestre quan s’ha aconseguit superar les xifres prepandèmiques en un 6%. El 2019, el tràfic total es va situar en els 34,5 milions de tones, el registre més alt en aquell moment de la sèrie històrica.
La tendència de recuperació que està veient el Port de Barcelona en els primers sis mesos de l’any s’ha vist acompanyada amb un altre rècord històric, en aquest cas, en el tràfic de contenidors, superant la barrera dels 1,8 milions de TEU, amb un creixement del 0,7% respecte a 2021. A més, les importacions han crescut a doble dígit, amb un 11% més i, segons subratlla el director general del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, fa temps que no passava. De la mateixa manera que les importacions han pujat considerablement, les exportacions han caigut un 6%, especialment, per la reducció en l’enviament de carn de porc a la Xina.
En línia amb la bona evolució dels tràfics, els indicadors econòmics també estan sent positius en aquest primer semestre. Així, el port va registrar un resultat net de 21 milions d’euros, un 84% més respecte a l’any anterior. La xifra de negocis ha crescut un 18%. En tots dos casos, són números similars als de 2019. I, per a la resta de l’any, el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha sostingut que “no veuen cap alerta significativa de cara al segon semestre” que pugui suposar un canvi de tendència.
Un tràfic que no s’acaba de recuperar és el de vehicles, afectat per una crisi que va començar abans de l’arribada de la covid, a conseqüència de la transformació que està vivint el sector i les noves opcions de mobilitat que estan sorgint. La pandèmia no va fer res més que aprofundir el xoc. En aquest primer semestre, la caiguda del trànsit de vehicles ha estat del 13%, en línia amb la disminució de la producció que estan registrant les automobilístiques espanyoles i de les matriculacions.
No obstant això, Carbonell ha assenyalat que s’ha començat a veure un canvi de tendència en aquest tràfic en el mes de juny passat, continuada en els primers dies de juliol. En aquest sentit, ha remarcat que s’ha notat en l’arribada de nous tràfics de vehicles de cotxes elèctrics fabricats a la Xina. Entre ells estan els de Tesla, que des d’aquest maig es distribueixen des del Port de Barcelona cap a Europa. Així mateix, també ha beneficiat a l’activitat en la infraestructura la finalització de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) de Seat.
Els creuers, en el centre del debat, encara no s’han recuperat
En plena negociació amb l’Ajuntament, el president del Port ha defensat que no s’està produint “un increment alarmant dels creuers, sinó una recuperació progressiva d’aquest importantíssim trànsit”. Concretament, el nombre de creueristes se situa un 47,5% per sota respecte a 2019, amb 670.000 persones.
Calvet ha insistit que “mai hi ha hagut barra lliure” al port amb els creuers i ha recordat el pacte consensuat amb el consistori el 2018, amb el qual es va limitar a set el nom de terminals destinades a aquest tràfic i es van passar a concentrar al Moll Adossat, així com es va impulsar l’electrificació de la infraestructura per evitar que els vaixells contaminin quan estan parats. “Estem complint amb el que vam acordar i, per tant, demanem que ens deixin treballar”, ha recalcat.
El nombre de creueristes se situa un 47,5% per sota respecte a 2019, amb 670.000 persones
El president ha considerat que, si es vol limitar l’arribada de creuers, s’ha de limitar l’espai disponible per a ells, amb l’objectiu de no incomplir la legislació marítima. Sobre aquesta qüestió, ha posat èmfasi en el fet que l’acord de 2018 ja va limitar el nombre de terminals.
Preguntat per la proporció entre els creuers que tenen base a Barcelona i els que fan escala, ha dit que no es pot saber fins que no acabi l’any perquè certs mercats com l’estatunidenc, que són del primer tipus, encara no han arribat. L’any 2019, els creuers amb base al port van ser un 57% del total, quantitat que Calvet ha assenyalat que treballen per augmentar.