El projecte, pioner a tot Espanya, permetrà reduir en un 50% les emissions de CO2 que emet la infraestructura de cara al 2030. Per aconseguir-ho, serà fonamental la construcció d'una nova subestació de Red Eléctrica a la Ronda Litoral i l'adaptació dels vaixells per part de les navilieres.
Quan els vaixells atraquen al port, apaguen els motors que necessiten per circular pel mar, però posen en marxa uns altres que els serveixen per satisfer les necessitats energètiques que té el buc aturat. L’Autoritat Portuària de Barcelona vol incidir en aquest moment per evitar que es cremi combustible i reduir així l’impacte mediambiental de la infraestructura, que representa un 0,7% de totes les emissions que es generen a Catalunya. La solució passa per electrificar els molls, facilitant que les embarcacions es puguin connectar a la xarxa el temps que passen amarrades.
El Port de Barcelona invertirà més de 110 milions d’euros en l’electrificació dels molls, un projecte a llarg termini que es va començar a plantejar a principis de 2020 i es visualitzarà l’any que ve, quan els primers vaixells s’endollin a la infraestructura. Uns 90 milions d’euros es destinaran a instal·lar punts de connexió als diferents molls que permetin connectar les embarcacions amb la xarxa elèctrica, mentre que 20 milions d’euros aniran a desplegar el cablejat necessari per fer arribar l’electricitat als bucs. Una última partida, de tres milions d’euros, inclourà costos anuals d’operació i manteniment de la nova infraestructura. S’utilitzaran fons propis per cobrir aquesta inversió, tot i que, el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Damià Calvet, ha indicat que aspiren a poder rebre fons europeus per finançar el projecte.
Aquesta inversió de més de 110 milions d’euros permetrà reduir en un 50% les emissions de CO2 que emet el port de cara a l’any 2030 i ser climàticament neutre l’any 2050, segons ha exposat Calvet. Concretament, es preveu tenir electrificats d’aquí a vuit anys tots els punts d’atracada dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris. A partir de 2030, s’anirà expandint l’electrificació a altres zones, com el Moll de l’Energia o la terminal APM.
L’electrificació de Port de Barcelona es tracta d’un projecte pioner, ha subratllat la responsable de Transició Energètica, Ana Arévalo. Serà el primer port d’Espanya que impulsi un pla així. Els ports de Vancouver i Los Angeles són la referència que té el de Barcelona per a aquest projecte, que també s’ha desenvolupat en alguna infraestructura de la Xina i del nord d’Europa.
Primeres proves per a vaixells de contenidors i ferris
El pla per electrificar els molls començarà amb dues proves pilot que serviran per conèixer la demanda elèctrica dels vaixells, així com anar testejant la tecnologia que després s’estendrà per tota la infraestructura. El primer espai que s’electrificarà serà la terminal Best, ubicada al moll Prat, a la zona sud del port, on més emissions es generen. El projecte, en procés de licitació, consistirà a instal·lar dos punts de connexió que endollaran els vaixells de contenidors de la terminal a la xarxa elèctrica, amb la data d’inici marcada per a finals de 2023.
Arévalo ha explicat que la tasca principal d’aquests punts consisteix a transformar l’electricitat que arriba des de la subestació elèctrica en la potència que requereix cada vaixell, tenint en compte que el voltatge varia si es tracta d’una embarcació que transporta contenidors, un creuer o un ferri. Els dos punts que s’instal·laran a la terminal Best podran alimentar dos vaixells de contenidors petits que no necessitin molta potència o un de gran.
El pla per electrificar els molls començarà amb dues proves pilot que serviran per conèixer la demanda elèctrica dels vaixells, així com anar testejant la tecnologia que després s’estendrà per tota la infraestructura
La segona prova pilot es farà a la terminal de ferris, la més propera a la zona urbana. Aquí només s’instal·larà un punt de connexió, que podrà donar servei a un únic vaixell d’aquest tipus, que acostumen a necessitar menys potència mentre estan aturats. El pilot, encara pendent de ser licitat, es calcula que entrarà en funcionament l’abril de 2024. L’avantatge d’aquesta segona prova és que els ferris arriben i marxen diàriament, fet que permetrà provar el sistema amb diferents embarcacions i fer-ho amb més recurrència.
Malgrat això, a diferència de les navilieres de contenidors, no hi ha cap companyia de ferris que ara per ara inclogui la tecnologia que permet als vaixells connectar-se a una xarxa elèctrica externa. Tal com ha remarcat Arévalo, estan treballant per aconseguir que les empreses ho facin possible, operació que no és gaire complicada, però sí que requereix certa inversió. Precisament, l’acompanyament de les navilieres en el procés d’electrificació dels molls és un dels aspectes claus per fer possible el pla. Calvet té molt clar que acabaran adaptant-se tecnològicament, com ja va passar amb l’impuls que es va fer des de la capital catalana del gas natural liquat (GNL), prioritat que va ser compartida per les companyies. “El sector marítim té molt clar que ha de formar part del canvi”, ha recalcat. De fet, algunes companyies de contenidors ja integren un sistema per endollar-se des del 2018.
La futura subestació de Red Eléctrica, element fonamental
A banda de les dues proves pilot, un altre element fonamental en el pla d’electrificació dels molls del Port de Barcelona és la construcció d’una nova subestació elèctrica a la Ronda Litoral per part de Red Eléctrica, amb una capacitat de 220 kV. La futura infraestructura, ubicada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya, s’espera que quedi inclosa en el pla d’inversions previstes per la companyia fins a 2026, que encara s’ha d’aprovar i es preveu que es faci aquest primer quadrimestre de l’any.
En la nova subestació, el port serà un dels principals consumidors, amb una demanda de 80 MW. L’aprovació de la inversió de Red Eléctrica per a aquesta nova font d’energia serà un primer pas, però s’estima que passaran quatre anys fins que els molls s’hi puguin connectar. Mentre això no passa, el Port de Barcelona anirà impulsant els diferents pilots, així com anirà desenvolupant la xarxa elèctrica de mitjana tensió per tota la infraestructura, que suposarà tirar 240 quilòmetres de cable i fer 20,5 quilòmetres de canalitzacions fins a les terminals, ha assenyalat Calvet. També s’haurà de construir una subestació elèctrica al mateix port, que serà la que connecti amb la de Red Elèctrica i distribueixi l’energia per tota la infraestructura.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…