El Port de Barcelona se suma a l’onada de hubs d’innovació que la capital catalana viu en els últims anys. La institució ha decidit transformar els antics tinglados del moll de Sant Bertran en un centre dedicat a desenvolupar nous models de negoci per a l’economia blava, on conviuran startups, institucions i corporacions sota un mateix sostre. A tocar de la Ronda Litoral, aquest espai fa anys que té un ús marginal.
L’objectiu del futur Blue Tech Port passa per complementar l’oferta actual d’institucions i centres que fomenten la innovació a la capital catalana, ja que, segons el president del Port, Damià Calvet, “no miren prou al mar”. L’impuls a l’economia blava s’acompanyarà d’altres iniciatives que també estan emergint a la ciutat, com la reforma del Port Olímpic que està fent l’Ajuntament per desenvolupar aquest sector empresarial. També es beneficiarà de l’arribada d’institucions internacionals com el World Ocean Council, que ha escollit Barcelona com a seu del congrés mundial Sustainable Ocean Summit i ha decidit celebrar-hi la primera cimera mundial de finances blaves.
Posar en marxa el nou espai suposarà una inversió d’entre sis i set milions d’euros, finançada amb recursos propis de l’Autoritat Portuària de Barcelona. La intervenció conservarà la fisonomia i l’estructura de les sis naus que integren els tinglados, adaptant-la als nous inquilins i incorporant-hi elements marítims i un corredor verd.
El centre inclourà zones on fer proves pilot, un auditori i una àgora, amb la voluntat d’obrir-lo als barcelonins. “Aquest edifici s’ha de barrejar amb la ciutat”, remarca la directora d’Innovació i Estratègia de Negoci, Emma Cobos. També serà la ubicació definitiva per al nou Institut de Logística, que arrancarà la formació al World Trade Center (WTC) el curs 2022-23 i després es traslladarà als tinglados.
Calvet ha definit les línies bàsiques del projecte, però encara queda camí per acabar-lo de perfilar. El Port està treballant en el projecte bàsic que concretarà com serà aquest futur nou hub de la ciutat. De moment, no tenen terminis de quan podrà estar enllestit. A més, la celebració de la Copa Amèrica l’any 2024 influirà en el seu desenvolupament, tenint en compte que la competició requerirà múltiples espais, entre ells, els tinglados.
El Blue Tech Port serà la peça central del Blue District, una àrea d’innovació que l’Autoritat Portuària vol impulsar al seu entorn, especialment a la zona del Port Vell. S’establiran aliances amb actors com Barcelona Activa, Acció, Tech Barcelona, el 22@, la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), Fira de Barcelona o el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) per fer proves pilots i testejar nous models de negoci. “No anem a competir, Barcelona és molt innovadora. Es tracta de sumar iniciatives que ja hi ha a la ciutat”, exposa Cobos. “Sense aliances no podem innovar”, afegeix.
A través d’una fundació privada
El Port de Barcelona articularà aquesta aposta per la innovació amb la creació d’una fundació privada, que li haurà de servir per guanyar flexibilitat i agilitat a l’hora d’impulsar projectes. La fundació BCN Port Innovation tindrà com a socis fundadors a la institució presidida per Calvet i les empreses Ackcent i Aggity. La primera està especialitzada en ciberseguretat i la segona en transformació digital.
El Port i les empreses Ackcent i Aggity serán els socis fundadors
La fundació es completarà amb altres companyies, tant de la comunitat portuària com d’altres àrees, com la tecnologia, l’energia o la mobilitat. A banda dels tres fundadors, hi haurà diferents nivells de socis, amb aportacions anuals que aniran des dels 10.000 euros a més de 25.000 euros. Les empreses que se sumin seran les que formaran part dels pilots.
Tant la fundació com el nou Blue Tech Port s’encaixen en el pla d’innovació que acaba d’aprovar el Port. Continua i estructura altres projectes pioners que la institució ha anat impulsant en els últims anys, com els plans de qualitat, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), la participació de les navilieres i els operadors a través del Consell Rector de la Comunitat Portuària, o el foment de la formació amb l’Escola Europea Intermodal Transport.