El passeig comença a l'entorn de l'Hotel W i està coronat per un mirador i un edifici que albergarà restaurants, que estaran operatius en els pròxims mesos. La seva obertura se suma a les transformacions accelerades per la Copa Amèrica i als nous accessos viaris i ferroviaris, que es preveu que estiguin operatius l'any 2030.
Els barcelonins han guanyat un nou espai públic que els acosta al mar i a la realitat portuària. La nova Rambla del Rompeolas i el seu flamant Edifici Mirador culminen el desenvolupament de l’àrea de la Nova Bocana del Port de Barcelona, dues dècades després que s’obrís aquesta bocana nord del recinte.
El nou espai públic guanyat a les instal·lacions portuàries dona una perspectiva visual nova per als barcelonins que no s’hagin endinsat al mar i no hagin vist la capital catalana des de les ones. Discorrent pel nou passeig, s’observa a un costat el vaivé de les embarcacions amarrades i, a l’altre, naus de reparació de vaixells. Al final de la rambla s’atisba el Moll Adossat. Per la llengua de mar entre el nou mirador i el moll circulen embarcacions que entren al port, entre elles les incombustibles Golondrinas.
La nova rambla ocupa l’espai de l’antic dic conegut com a Rompeolas i ofereix al vianant diversos elements que expliquen la història de l’espai i la seva importància per a la ciutat a través de panells expositius. Les obres per a crear el passeig, d’uns 700 metres, i el nou edifici van començar a l’estiu de l’any passat. Totes dues actuacions han tingut un cost de cinc milions d’euros, invertits per Marina Vela, la concessionària d’aquest entorn.
L’Edifici Mirador albergarà diverses propostes gastronòmiques. En la planta baixa, tindrà una cantina dirigida a treballadors de la marina i empleats dels vaixells. En el pis superior se situarà un bar i hi haurà un restaurant en la planta principal. Marina Vela pretén que aquest restaurant representi una proposta icònica i de qualitat però accessible per al públic en general. L’immoble està dissenyat per a resistir les inclemències climatològiques, en un entorn en el qual acostuma a bufar vent, també en el plujós dia en què s’ha inaugurat.
Marina Vela està ultimant els detalls per tancar l’operador que explotarà els establiments. Preferiblement serà un únic operador el que s’encarregui de les diverses propostes per facilitats logístiques, ja que l’espai compta amb instal·lacions comunes per a magatzems i refrigeració. La previsió és que els establiments comencin a operar en els pròxims mesos, i Marina Vela garanteix que estaran plenament operatius quan a l’agost comenci la Copa Amèrica. L’edifici serà accessible al públic quan els restaurants entrin en funcionament. També obrirà llavors la terrassa, que tindrà un 15% de l’espai reservat per a un servei de bar, mentre que la resta serà d’ús públic.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha destacat en la presentació del nou espai que el port va incorporar dins de la seva planificació el desenvolupament de l’àrea de la Nova Bocana fa 35 anys. Durant aquestes dècades, l’entorn ha experimentat importants transformacions, amb l’obertura de l’Hotel W l’any 2009; la finalització de les obres de la marina el 2018; la posterior obertura del passeig del Rompeolas, paral·lel a la rambla amb el mateix nom, i la creació del mirador el 2022, entre altres actuacions.
Mirador de la Copa Amèrica
L’obertura d’aquest nou espai “és important per a tota la ciutat, perquè s’obre al públic un espai icònic i únic”, segons el director general de Marina Vela, Alberto García. Ha ressaltat que la nova rambla s’erigirà com un mirador privilegiat de la Copa Amèrica. Al marge de la competició, l’espai permetrà als barcelonins “gaudir d’una forma única i nova del Mediterrani i de les infraestructures portuàries”. Ho ha dit en una visita en la qual també ha participat el comissari del procés de tematització de la nova rambla, Joan Alemany.
Nous accessos, l’any 2030
L’obertura de la nova bocana se suma a les transformacions que està experimentant el port, algunes d’elles accelerades per la Copa Amèrica de Vela, especialment al Port Vell. A les transformacions urbanístiques se sumen també les d’infraestructures i és que la millora dels accessos al port està més a prop. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va licitar dimarts precisament la redacció dels projectes de construcció dels accessos tant viaris com ferroviaris al sud al port, per 12,2 milions d’euros. L’elaboració dels documents que definirà aquests accessos durarà uns tres anys, amb una primera fase de 24 mesos i una segona de 12.
Sobre aquesta licitació, Salvadó ha detallat que treballen amb la previsió que els accessos viaris i ferroviaris estiguin operatius l’any 2030. Ha recordat que el projecte s’ha impulsat en altres ocasions i finalment s’ha aturat, però s’ha mostrat convençut que “aquesta vegada serà la definitiva”. Salvadó ha emfatitzat que es tracta d’un projecte històric en el qual el port acumula anys treballant.
A través d’aquest projecte, es preveu que es desenvolupin noves infraestructures tant viàries com ferroviàries, amb l’objectiu d’ampliar la connectivitat entre el Corredor Mediterrani i el port barceloní. La redacció dels projectes, licitada a través de l’Adif, definirà les obres a executar i el seu procés, i tindrà en compte actuacions ferroviàries i viàries de futur per a assegurar la seva compatibilitat.
Un dels principals condicionants per a aquestes actuacions és la densitat i concentració de serveis del Carrer 6 de la Zona Franca
Les infraestructures ferroviàries inclouran dos túnels, que sumaran una longitud de 3,2 quilòmetres. En concret, un serà de 1,9 quilòmetres i via doble i connectarà amb la línia de L’Hospitalet-Can Tunis, i l’altre serà de 1,3 quilòmetres i enllaçarà amb l’estació de Can Tunis. Els treballs inclouran el desviament provisional de línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i la seva posterior reposició.
També es definirà l’enllaç amb la Zona Franca i el polígon Pratenc. Un dels principals condicionants per a aquestes actuacions és la densitat i concentració de serveis del Carrer 6 de la Zona Franca, paral·lela a l’antic llit del riu Llobregat i en el qual se situa part de Mercabarna, entre altres instal·lacions. A més d’aquesta actuació, Salvadó ha destacat que el consell d’administració d’Adif també ha aprovat la creació d’apartadors en les vies que connecten Barcelona amb Saragossa. Amb aquests apartadors, que permeten carregar i estacionar vagons, es possibilitarà que puguin circular per les vies trens de 750 metres, més grans que els de 450 metres que operen actualment. Tot això augmentarà la competitivitat del Port de Barcelona: “Com més competitiu sigui el transport ferroviari, més camions pujaran al tren” i després als vaixells, per a distribuir-se des de Barcelona al món a través del Mediterrani.
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…
L'Ajuntament i la Generalitat acorden també accelerar la prolongació de l'L4 entre La Pau i…
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…