Portacontenidors MSC Mette
El Portacontenidors MSC Mette connectant-se a la xarxa.

El Port de Barcelona alimenta per primer cop un portacontenidors amb electricitat

Una embarcació ha pogut apagar motors durant els tres dies que ha estat amarrada a la terminal Hutchison Ports Best

L’electrificació del Port de Barcelona comença a donar resultats. La terminal Hutchison Ports Best, on més emissions es generen, ha alimentat per primera vegada un vaixell portacontenidors, cosa que ha permès que apagués els seus motors mentre estava amarrat i deixés d’emetre emissions. “Suposa un pas endavant clau en la descarbonització de l’activitat portuària. Des d’avui, ja estem eliminant de forma efectiva emissions generades pels motors dels vaixells, un procés que no farà sinó multiplicar-se”, sosté el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.

Aquesta fita ha arribat després que durant el mes d’agost es completés la instal·lació del sistema de subministrament elèctric que s’encarrega de transformar l’energia que arriba des de la subestació elèctrica a la potència que requereix cada vaixell, tenint en compte que el voltatge requerit varia si es tracta d’una embarcació que transporta contenidors, un creuer o un ferri. Aquest element, amb una inversió de gairebé cinc milions d’euros, també s’ha dissenyat a mida per evitar interferir amb l’operativa habitual de càrrega i descàrrega de contenidors.

El nou sistema, conegut com a Onshore Power Supply (OPS), s’ha estrenat subministrant energia 100% renovable al MSC Mette. Es tracta d’una embarcació amb capacitat per a 24.000 TEU —un TEU equival a la capacitat de càrrega que té un contenidor de 20 peus de llarg—. Segons remarquen des del port, tot i executar-se per primera vegada, el procés de connexió i subministrament ha estat un èxit i s’ha pogut realitzar sense problemes. Durant tres dies, l’OPS l’hi ha subministrat un total de 103.200 kWh.

Amb la incorporació d’aquest endoll per a vaixells, la terminal de contenidors Best, immersa en un procés d’ampliació per arribar a les 90 hectàrees, s’ha convertit en la primera del Mediterrani a utilitzar aquesta tecnologia. Ha estat a punt de liderar el sistema portuari europeu, però el port d’Hamburg s’ha avançat. La terminal preveu donar servei a gairebé un centenar de portacontenidors en els pròxims dos anys. Aquesta xifra representa un 3% del total de vaixells que reben cada any, entre els 1.400 i els 1.500. Passada la fase pilot, a partir del tercer any, la companyia espera poder ampliar les connexions anuals.

En els pròxims anys, vindran altres endolls portuaris, emmarcats en un projecte a llarg termini del Port de Barcelona per electrificar tots els molls. Es preveu invertir un total de 200 milions d’euros per deixar de cremar combustible i reduir així l’impacte mediambiental de la infraestructura. De cara al 2030, es preveu tenir electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris. A partir del 2030, s’anirà expandint l’electrificació a altres zones, com el Moll de l’Energia o la terminal APM.

El pla per electrificar els molls comença amb proves pilot que serviran per conèixer la demanda elèctrica dels vaixells, així com anar testant la tecnologia que després s’estendrà per tota la infraestructura. A més de la de la terminal Best, a finals d’any, vindrà la segona prova, a la terminal de ferris, la més pròxima a la zona urbana. També serà clau la nova subestació elèctrica a la Ronda Litoral de Red Eléctrica, amb una capacitat de 220 kV. En aquesta infraestructura, situada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya, el port serà un dels principals consumidors, amb una demanda de 80 MW.

Tags from the story