L'autoritat portuària xifra en gairebé 71 milions les tones mogudes l'any 2022 i intensificarà les inversions aquest 2023, actualitzant infraestructures com el Moll de l'Energia i avançant en l'electrificació de les seves instal·lacions
El Port de Barcelona ha deixat enrere la pandèmia amb un trànsit total de gairebé 71 milions de tones mogudes l’any 2022, superant la xifra més alta de la sèrie històrica fins ara, els 67,8 milions de tones de 2018. Es deixa així enrere els efectes de la covid en l’operativa de la infraestructura, després que, l’any passat, el trànsit ja s’hagués acostat als números previs a la covid, només un 1,5% per sota.
El rècord a nivell operatiu s’ha vist acompanyat l’any 2022 per una xifra de negoci que ha superat la pandèmia, amb 181 milions d’euros, una dada, així i tot, encara afectada pel pla de recuperació de 25 milions d’euros que va aprovar el port per fer front a la crisi, assenyala la subdirectora general econòmica financera, Miriam Alaminos. Els beneficis també han millorat els de 2019, obtenint 63 milions d’euros. El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha defensat que són uns bons resultats tenint en compte “l’exercici convuls” que s’ha viscut a nivell internacional.
El bon comportament del trànsit total ha estat bastant homogeni entre els diferents segments, amb creixements en tots a excepció dels contenidors, que s’han mantingut en un nivell similar respecte al 2021 (-0,3%), any de rècord històric amb 3,5 milions de TEU. Sense tenir en compte els contenidors, els trànsits que s’han mostrat més dinàmics han estat les potasses (+53%), beneficiant-se de les inversions realitzades en anys anteriors per ICL, i els hidrocarburs (+34,5%), amb la crisi energètica potenciant infraestructures clau en el port com la planta de GNL d’Enagás, la més gran d’Europa, i propiciant un creixement d’aquest gas de transició del 39,1%.
També ha millorat el trànsit d’automòbils, una partida que arrossegava anys de crisi, no només per la pandèmia, i s’havia començat a recuperar a mitjans de l’any passat. En total, s’han mogut més de 591.000 unitats l’any 2022, un 18,4% més. Malgrat que les exportacions han disminuït gairebé un 8%, afectades per la falta de semiconductors i el tancament de la planta de Nissan a la Zona Franca, les importacions han crescut un 63% i els trànsits ho han fet encara més, amb un 145,7% més.
“En els últims anys, el Port de Barcelona s’està convertint en un hub de distribució”, sosté el director general, José Alberto Carbonell, per entendre l’augment dels trànsits, amb cotxes que venen d’Àsia i es distribueixen per Europa des de la capital catalana. Un 20% de les importacions correspon a cotxes elèctrics, que estan creixent i han fet que la Xina s’hagi convertit en el principal origen, relegant al Japó. Una de les companyies que ha triat el Port de Barcelona per distribuir els seus vehicles és Tesla.
Un segment que encara pateix els efectes de la covid són els creuers, amb 2,3 milions de passatgers registrat l’any 2022, encara lluny dels 3,1 milions de 2019, però per sobre dels 521.000 de 2021. De cara a 2023, Salvadó preveu un creixement “molt moderat”, entre el 2% i el 3%, encara que espera que millori en qüestions com la recuperació de rutes amb Barcelona com a port base i la desestacionalització. A diferència dels creuers, els ferris han registrat 1,6 milions de passatgers, un 62,9% més que fa un any i una xifra mai aconseguida en la història del port gràcies, especialment, a les connexions amb les Illes Balears, que també han beneficiat al trànsit Ro-Ro.
Pla d’inversions de 300 milions
L’Autoritat Portuària de Barcelona preveu invertir uns 300 milions d’euros aquest 2023, segons ha detallat Salvadó, “un salt qualitatiu”, en comparació amb els anys previs, amb 32 milions executats l’any 2021. La partida més important se l’emportarà l’actualització d’infraestructures portuàries, amb 200 milions d’euros. Principalment, es destinaran a nous atracaments al Moll de l’Energia, amb 80 milions d’euros, i l’ampliació del Moll Adossat, amb 57 milions d’euros. Altres aspectes en els que invertirà el port seran la seva electrificació, destinant 35 milions d’euros, i els nous accessos ferroviaris, amb 28 milions d’euros. També s’actuarà al Port Vell, amb un pressupost de 31 milions d’euros, amb la mirada posada en la Copa Amèrica.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…