El Port de Barcelona ha tret a licitació la subestació que permetrà electrificar els molls, projecte amb una inversió de més de 110 milions d’euros. La futura instal·lació, que estarà localitzada en el mateix port, serà l’encarregada de connectar-se amb la xarxa d’alta tensió i distribuir l’energia per tota la infraestructura, permetent que els vaixells apaguin els motors i deixin de cremar combustible quan atraquin.
El pressupost de l’obra és de 14 milions d’euros. Amb l’objectiu que només una empresa s’encarregui de tot, s’ha inclòs en un únic plec la redacció del projecte, la direcció i l’execució de les obres, i el manteniment i l’operació de la subestació durant un període de dos anys un cop finalitzi la construcció. Es preveu que la instal·lació estigui acabada l’any 2025.
Aquesta licitació va ser aprovada el mes de febrer pel consell d’administració del Port de Barcelona. Faltava l’autorització per part del Consell de Ministres, rebuda el passat mes de juliol.
L’avenç en la nova subestació local arriba després que Red Eléctrica autoritzés la connexió del Port de Barcelona a la futura subestació de la Ronda Litoral, actualment en construcció. Aquesta instal·lació estarà situada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya. Amb una capacitat de 220 kV, el port serà un dels principals consumidors, amb una demanda de 80 MW. La connexió a aquesta infraestructura mitjançant una línia d’alta tensió soterrada suposarà una inversió addicional d’1,6 milions d’euros.
La construcció de la subestació es farà en paral·lel a altres paquets ja aprovats i en marxa, com les obres per instal·lar el primer punt de connexió per alimentar els vaixells, situat a la terminal Hutchison Ports Best, en el moll Prat, a la zona sud del port, on més emissions es generen. El segon pilot es farà a la terminal de ferris, la més pròxima a la trama urbana. S’espera que el seu punt estigui operatiu de cara a l’any que ve. També s’ha licitat recentment la connexió entre els molls de l’Energia i Adossat.