Port Ginesta s’està posicionant com un enclavament internacional en el qual marques com Beneteau i Lagoon han fixat les seves bases per a tot el Mediterrani. Com si fos un saló Nàutic tots els dies de l’any, els interessats a conèixer les últimes novetats d’aquestes navilieres poden desplaçar-se fins al port esportiu i provar les embarcacions directament al mar.
El fabricant francès Beneteau, especialitzat en monocascos —motores o velers— més gran del món, va decidir fa quatre anys situar el seu primer port internacional de proves a Port Ginesta. El port esportiu català es va imposar davant altres competidors com el seu homòleg de Cannes. Ho va aconseguir gràcies a factors com la seva ubicació, molt a prop de l’Aeroport de Barcelona —un dels seus eslògans ha estat El Port de l’Aeroport—. També va jugar a favor seu el parc natural que l’envolta o els serveis que ofereix, entre ells, la possibilitat per a les companyies de disposar d’apartaments al mateix port en els quals allotjar als seus clients.
Beneteau va aterrar al port esportiu de Sitges l’any 2018 amb cinc amarraments i ha crescut fins als 18. “No només posiciona a Port Ginesta sinó també a Barcelona, Catalunya i Espanya”, defensa el capità del port, Rodrigo de Febrer, en el càrrec des de fa 16 anys i amb experiència prèvia com a capità de vaixells mercants —embarcacions que traslladen contenidors—, feina que el va portar d’un lloc a l’altre del globus terraqüi.
L’arribada de Beneteau a Port Ginesta va ser seguida per una altra empresa del grup, Lagoon. Aquesta segona naviliera està especialitzada en catamarans. Lagoon es va estrenar amb quatre punts d’atracada i actualment està treballant per ampliar la seva base, passant a tenir entre 12 i 15 amarratges. De moment, cap naviliera més ha instal·lat el seu port de proves a Port Ginesta, però De Febrer assenyala que estan treballant per donar continuïtat al seu procés de posicionament global. Entre les interessades, hi ha empresa estatunidenca. Bases com les de Beneteau i Lagoon s’acompanyen de les 200 marques nàutiques que estan representades al port, com Leopard, Jeaneau, Excess, Aquila, Outremer, Bavaria i Bali.
Inversió de 10 milions
Més enllà de la internacionalització de Port Ginesta, el port esportiu s’està sotmetent a una actualització, després que caduqués la seva concessió l’any 2019. La Generalitat va renovar l’any 2021 el dret d’explotació a l’empresa Port Ginesta SA, amb les famílies Tubella i Balletbó com a accionistes majoritàries, i ho va fer fins a l’any 2034. La nova etapa ha arrencat amb una renovació de la infraestructura, amb una inversió de deu milions d’euros. En un any i mig, ja s’ha executat un terç del pressupost previst i s’ha augmentat la plantilla, arribant als 40 treballadors.
La posada al dia de les instal·lacions té diversos eixos, com donar més espai als catamarans, embarcacions de dos cascos que estan de moda. Les places dels ports esportius com Port Ginesta es van dissenyar originalment per a vaixells més petits, en les quals els catamarans queden mal col·locats. Davant aquesta demanda creixent, la infraestructura s’està reformulant per donar-los cabuda. Des de l’any 2012, ja tenen 16 places, assenyala De Febrer, però ara es passarà a dedicar-los una dàrsena sencera. Altres aspectes en els quals s’està incidint són la sostenibilitat, revestint els edificis amb pintura que absorbeix el CO2 o canviant totes les torretes que subministren llum i gas als vaixells per unes fetes amb taps d’ampolles recollits de les platges, dissenyades per una empresa d’Olot, Marconn.
Obrir-se cap a Castelldefels
L’actuació prevista també vol obrir Port Ginesta al seu entorn més directe, Castelldefels. “Som Sitges, però estem integrats al Baix Llobregat”, remarca De Febrer. Moltes persones recorren tot el passeig marítim, però, quan arriben al port esportiu, fan mitja volta com si s’haguessin topat amb una frontera infranquejable.
Port Ginesta es connectarà amb la part del passeig que li correspon a Sitges, la del petit nucli urbà de Les Botigues de Sitges, aprofitant la reforma que hi farà l’ajuntament. Ho farà amb l’objectiu de convidar a tothom perquè entri a les seves instal·lacions i ningú tingui la imatge que només hi poden fer-ho les persones que naveguen. Per aconseguir-ho, posarà més fàcil l’accés, fent que la ruta passi per davant de la seva oferta gastronòmica. A més, el port té un secret al final del camí que espera que ara es pugui posar en valor, la Cala Ginesta.
Port Ginesta es connectarà amb el passeig marítim de Castelldefels, amb l’objectiu de convidar a tothom perquè entri a les seves instal·lacions
Si fa un temps Port Ginesta era conegut per les nits que oferien les seves discoteques, el panorama ara és completament diferent. Dels 12 locals d’oci nocturn que hi havia l’any 2006, només en queda un i es preveu que tanqui aviat. “El model ha canviat”, sosté De Febrer. Predomina l’oci diürn, amb una desena de restaurants i empreses que ensenyen surf o lloguen vaixells sense títol. Fins i tot ha obert un gimnàs de crossfit.
La Copa Amèrica pot anar més enllà de Barcelona
L’elecció de la competició nàutica més important del món de celebrar la seva pròxima edició a Barcelona ha suposat un revulsiu per a la ciutat, que espera poder-se projectar internacionalment com ho va fer amb els Jocs Olímpics. Però la capital catalana no ha de ser l’única que s’emporti els focus. Sitges s’ha postulat per ser subseu de la regata, tenint en compte que disposa de tres ports i, un d’ells, remarca De Febrer, és el port esportiu més gran d’Espanya, amb una superfície total de 32 hectàrees i gairebé 1.500 punts d’atracada. A més, la remodelació a la qual s’està sotmetent Port Ginesta estarà enllestida, precisament, l’any 2024. “La Copa Amèrica es concentrarà a Barcelona, però tindrà afectació a tot el món nàutic. Crec que ens arribarà l’ona”, aventura el capità del port.