Lluís Salvadó David Pino
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i el director general del Port Vell, David Pino.

El Port Vell obrirà 15 hectàrees més a la ciutadania després d’una inversió de 250 milions

Els laterals del Moll de Barcelona, on està ubicat el World Trade Center, s'obriran per poder passejar-hi, amb una passarel·la que connectarà amb la Rambla, i també es connectaran millor els 'tinglados' de Sant Bertran i la llotja de pescadors

L’arribada de la Copa de l’Amèrica ha suposat un revulsiu per a la ciutat, especialment, per al Port Vell, la ubicació escollida per instal·lar les bases dels equips participants. L’esdeveniment esportiu ha estat l’excusa per accelerar actuacions ja previstes per l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), amb l’objectiu de mostrar la seva millor cara quan s’acostin els assistents a seguir la competició. La transformació que han viscut les zones obertes als ciutadans del port, amb una inversió de 140 milions d’euros, es continuarà una vegada passi la regata. Així, s’executarà un nou pla d’actuacions d’aquí a l’any 2030, format per una cinquantena d’actuacions amb un pressupost de 250 milions d’euros, dels quals el 45% seran recursos públics.

“Volem més Port Vell”, ha sostingut el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó. Aquesta zona del port està formada per 70 hectàrees i la intenció és guanyar més superfície. En part, es farà obrint al públic zones que fins ara s’incloïen en el còmput, però per on no es podia passejar. És el cas del Moll de Barcelona, on està situat el World Trade Center (WTC), encaixat al mapa del Port Vell, però amb els seus laterals ocupats per l’activitat de creuers que impedeixen el pas.

Aquí es crearà un nou recorregut que permetrà caminar al costat del mar. “La gent vol tocar l’aigua”, ha remarcat el director general del Port Vell, David Pino. Amb les obres de la Rambla de fons, el primer pas que es donarà serà fer accessible aquest mateix any el lateral del Moll de Barcelona on es trobava la terminal Baleària, així com l’espai on estava situada la terminal Nord, que va rebre el seu últim creuer a finals de l’octubre passat.

Tal com va avançar The New Barcelona Post, aquesta actuació s’acompanyarà per l’allargament de la Rambla fins al moll, que es coneixerà com la Rambla del Port, amb una passarel·la en línia recta que segueixi el traçat de la via. Després vindrà la urbanització de l’espai que ara ocupa la terminal Sud del Moll de Barcelona, amb capacitat per a dos creuers mitjans, amb el seu tancament previst per a l’any 2026.

A més de l’obertura del Moll de Barcelona, el nou pla estratègic del Port de Barcelona reconquerirà el camí cap als antics tinglados del Moll de Sant Bertran, on se situarà un hub d’empreses emergents d’economia blava, amb les primeres startups instal·lant-se a principis del pròxim curs a la primera nau rehabilitada i adequant la resta de naus de cara al 2027. “Fins ara era un espai subocupat i degradat. Rehabilitarem els tinglados i el seu entorn per integrar-lo a la ciutat”, ha exposat Salvadó. Amb els molls de Barcelona i Sant Bertran, el Port Vell guanyarà unes 15 hectàrees, arribant fins a un total de 85 hectàrees.

Aquestes seran algunes de les actuacions més visibles per al ciutadà que s’acosti en els pròxims anys a un front litoral que li costa sentir seu, però no les úniques. Una altra mesura serà l’obertura del Moll de Pescadors, on es podrà visitar la nova llotja de pescadors. Per facilitar el passeig fins a les reformades instal·lacions, el port preveu posar en marxa un transbordador que connecti els molls de Pescadors i Espanya, separats per una distància de 85 metres, per la qual cosa es contempla incorporar una plataforma que s’anirà movent d’un costat a un altre, similar als passos de barca que hi ha al riu Ebre. Segons detalla Pino, la previsió és definir el model d’explotació entre els anys 2025 i 2026, per posar-lo en marxa de cara al 2027. També guanyarà protagonisme l’oblidat Portal de la Pau, ara immers en una profunda rehabilitació, on se situarà un centre d’interpretació on s’explicarà la història del port.