La seu històrica del port lluirà una millor cara amb la Copa de l'Amèrica, a l'espera d'omplir-se de contingut un cop restauri l'interior
L’última peça pendent per completar la transformació que ha viscut el Port Vell de cara a la Copa de l’Amèrica ja està enllestida. La seu històrica del Port de Barcelona a Portal de la Pau ha restaurat la façana principal, així com els laterals, deixant enrere molts anys de deixadesa i oblit des que l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) es va traslladar l’any 2010 al World Trade Center (WTC). Res queda de les xarxes i les bastides a les quals s’havien acostumat els turistes que passegen per la zona, amb l’objectiu de donar una bona imatge quan arrenqui la històrica regata, amb els primers vaixells entrant a l’aigua en unes setmanes.
L’edifici de Portal de la Pau ha recuperat el seu aspecte original en una primera fase de les obres, a l’espera d’afrontar la façana posterior, que quedarà coberta per una gran lona durant la Copa de l’Amèrica, i poder omplir de contingut el seu interior. Això vindrà un cop acabi la competició esportiva, quan es reprendran els treballs, amb la previsió d’acabar-los completament l’estiu de l’any que ve. Serà llavors quan l’immoble reobrirà amb un centre de divulgació sobre la història del port. També se situaran espais per a reunions i actes de l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), sense abandonar el WTC, on mantindrà la principal seu.
La finalització d’aquesta primera fase de la restauració arriba després d’un procés que s’ha anat complicant, tenint en compte que el Port de Barcelona ha hagut d’adjudicar les obres dues vegades. La primera vegada va ser a la tardor del 2016, amb Dragados —empresa de construcció del grup ACS—, Urcotex i CRC guanyant el concurs, per import de 9,7 milions d’euros. Els treballs es van aturar a principis del 2019, després que les constructores veiessin que eren més cars del previst. Sent un concurs públic, no es van poder canviar les condicions i la unió temporal d’empreses (UTE) va desistir del projecte, fent que l’APB hagués de tornar a començar de zero el procediment.
Es va acabar resolent a l’estiu de l’any passat, amb les presses per arribar a la Copa de l’Amèrica accelerant-ho tot. Les obres es van tornar a adjudicar a les mateixes empreses que integraven l’UTE original, però per un important superior, un total de 15,63 milions d’euros.
L’actuació que s’ha realitzat aquests mesos, des de setembre de l’any passat, ha servit també per consolidar l’estructura d’un immoble que es va inaugurar fa més de 100 anys, el 1907. Dissenyat per l’enginyer Julio Valdés y Humarán, va començar funcionant com una estació marítima per als passatgers que se n’anaven cap a les Balears. Així, a la planta baixa, hi havia serveis com els taulells de venda de bitllets i la inspecció d’equipatges, però també els despatxos de les empreses navilieres, la policia i la duana, fins i tot una oficina de correus i telègrafs.
A més, a la primera planta, es va inaugurar un restaurant de luxe, El Mundial Palace, que aviat es va popularitzar entre la burgesia barcelonina i va ser el lloc triat per a grans banquets i esdeveniments de caràcter polític, esportiu, social i cultural. Com a curiositat històrica, va ser pioner a oferir menús íntegrament vegans. El restaurant va funcionar fins a l’any 1918, quan es va decidir destinar tot l’edifici a la Junta d’Obres del Port.
La reforma que s’executarà a l’interior també permetrà recuperar l’estructura original amb una volta que coronava la sala central de la primera planta, eliminada l’any 1949 per afegir una segona planta. En aquesta primera planta tornarà a haver-hi un gran saló, restaurant tots els elements decoratius originals per poder destinar-lo a usos protocol·laris del port. També es preveuen recuperar les terrasses de la coberta.
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…
A finals d’agost del 2005, l’huracà Katrina colpejava les costes del sud-est dels Estats Units,…