El Primavera Sound es va convertir en el festival que va registrar més assistents l’any 2022, amb més de mig milió, quedant-se amb una primera posició que abans de la pandèmia li arrabassaven àmpliament Medusa Sunbeach, Mad Cool i Arenal Sound. Una programació de dos caps de setmana a Barcelona li va permetre passar dels 220.000 assistents als 501.000. Aquest 2023, es beneficiarà de la doble seu entre la capital catalana i la madrilenya, començant del 29 de maig al 4 de juny a Barcelona i acabant del 5 a l’11 de juny a Madrid.
El festival que va néixer de la mà dels responsables de la Sala Apolo es nodreix d’un variat teixit musical local, amb altres com el Sónar també creixent, passant dels 105.000 assistents l’any 2019 als 122.000 l’any 2022. A més, tots dos festivals es caracteritzen per un públic molt fidel, amb el 35% i el 32% del seu públic, respectivament, repetint any rere any. Així es desprèn de la tercera edició d’Oh Holy Festivals! ’23, estudi elaborat per IPG Mediabrands i Ticketmaster.
El Primavera Sound i el Sónar són els dos festivals que es troben entre els 15 més multitudinaris de tot Espanya, però Catalunya aglutina molts més, com el Cruïlla, el desaparegut Festival Jardins Pedralbes ara convertit en Alma Festival, el Vida, el Festival Jardins de Terramar, el Canet Rock, el Festival de Cap Roig, el Festival de la Porta Ferrada i el Sons del Món són alguns d’una llarga llista que no para de créixer. Una oferta cada vegada més variada que es concentra durant l’estiu, però també es desestacionaliza, com el Guitar BCN i el Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona.
De fet, Catalunya lidera el rànquing nacional, amb 174 festivals, xifra que representa el 20% dels gairebé 900 que es van programar en tot el país l’any passat. La segueixen la Comunitat de Madrid i Andalusia, amb 109 i 108 festivals, respectivament. La tres sumen el 45% de tots els festivals, amb dades de 2021.
La varietat de festivals s’acompanya per un fort suport institucional, amb la Generalitat sent la tercera administració pública que més acords ha tancat, amb un total de 18, només per darrere de Xacobeo (22) i la Xunta de Galicia (21). Quatre llocs més a baix, a la setena posició, hi ha l’Ajuntament de Barcelona, amb vuit acords signats; a la dècima, la Diputació de Girona, amb sis, i en la 15a posició, la Diputació de Barcelona, amb quatre i empatada amb altres institucions com l’Ajuntament de Madrid. En conjunt, es van signar 292 acords amb administracions l’any 2022, un 64% més respecte a 2019.
No només són les institucions públiques les que donen suport als festivals de música, també ho fan les marques, especialment, les de begudes, que concentren el 79% de la publicitat. Coca-Cola és la que més gasta, amb una trentena d’acords tancats l’any 2022, seguida per Jagermeister, amb 25, i Damm, amb 24, tres més en comparació amb les xifres prepandèmiques. A més de la cervesera, altres marques catalanes presents són CaixaBank i Mesoestetic. Aquesta última es va estrenar l’any 2022 amb quatre acords.