Marc Puig Toque Campana Salida a Bolsa de Puig 3 mayo 2024
Marc Puig, president de Puig, durant el toc de campana a la Borsa de Barcelona. © BME

Puig entra a l’Ibex-35 només dos mesos i mig després de debutar a borsa

El grup de perfumeria i moda substitueix a Melia Hotels i es col·loca en la posició número 15 en capitalització, entre Repsol i el Banc Sabadell

En menys de dos mesos i mig, Puig ha passat a ser una de les empreses que formen part de l’Ibex-35. Molt abans del que es preveia, el grup de perfumeria i moda ha vist confirmada la seva aposta per debutar en el parquet amb una ràpida entrada en el selectiu. Aquest dilluns s’ha col·locat en la posició número 15, per darrere de Repsol i per davant del Banc Sabadell, amb una capitalització per sobre dels 15.000 milions d’euros. La multinacional es va estrenar a principis de maig a un preu de 24,50 euros per acció i va arribar a pujar el passat 12 de juny fins als 27,60 euros, el seu valor màxim.

Puig Brands, la societat que cotitza en el mercat continu de les Borses de Barcelona, Madrid, Bilbao i València, va ser seleccionada fa unes setmanes per unir-se al principal índex borsari espanyol en substitució de Meliá Hotels, qui no complia des de feia temps amb els requisits per formar-ne part. Des del desembre del 2022 l’Ibex-35 no modificava la seva composició, quan va entrar Unicaja i Logista, en substitució de Siemens Gamesa i PharmaMar.

El debut en els mercats de la propietària de marques com Rabanne, Nina Ricci, Jean Paul Gaultier o Carolina Herrera suma una nova fita després de convertir-se en la sortida més gran a nivell europeu d’aquest any i la més alta a la borsa espanyola després d’Aena l’any 2015. A més, va posar fi a la llarga sequera d’operacions que havia viscut la Borsa de Barcelona. L’última operació similar de salt al mercat continu, tot i que d’un volum molt inferior, va ser Fluidra l’any 2007. S’allunya la possibilitat que Europastry segueixi l’exemple de Puig, després que el grup de pa i masses congelades de la família Gallés hagi posposat els seus plans per sortir a borsa. 

Amb la seva sortida a borsa, Puig té previst obtenir nous recursos per finançar el seu pla de creixement, a més de refinançar algunes de les grans adquisicions que el grup ha efectuat en els últims anys com Byredo i la marca de maquillatge Charlotte Tilbury. El seu objectiu és consolidar al grup català entre les principals empreses mundials del sector de la bellesa, cosmètica i moda com ara L’Oréal, Louis Vuitton o Estée Lauder.

L’empresa amb seu a la plaça Europa de L’Hospitalet de Llobregat va registrar l’any 2023 una xifra rècord de vendes de més de 4.300 milions d’euros, un 19% més respecte al 2022. El benefici net es va elevar fins als 465 milions d’euros (+16%). Fundada a Barcelona l’any 1914, Puig opera en tres segments de negoci dins del mercat de la bellesa: les fragàncies i moda, amb ingressos de 3.115 milions d’euros el 2023, el maquillatge (773 milions) i la cura de la pell (431 milions).

En aquesta nova etapa de creixement, la companyia, amb una cartera de 17 marques i presència a 32 països, contempla la compra selectiva de noves firmes i reforçar la seva posició en el sector de la bellesa prèmium. També treballarà per incrementar la seva quota de mercat a Europa i Amèrica i a les categories de fragàncies i maquillatge, i es reforçarà també a Àsia-Pacífic i a les categories de dermocosmètica i cura de la pell.

Amb la seva sortida a borsa, la companyia barcelonina preveu la compra selectiva de noves firmes i reforçar la seva posició en el sector de la bellesa prèmium

Tot això sense perdre el control d’una companyia familiar amb 110 anys d’història. En aquest sentit, els Puig han sortit a borsa mantenint el 71,7% de l’accionariat i el 92,5% dels drets polítics o de vot. Per a això, les diferents branques de la família Puig només s’han desprès del 25% del capital de la companyia i les accions que han posat a la venda per ser adquirides pels inversors no tenen els mateixos drets que les accions que posseeix la família.

La multinacional ha passat a tenir accions de classe A, reservades per a la família, amb tots els drets econòmics i polítics; i accions de classe B, les úniques que cotitzen, amb els mateixos drets econòmics, però amb els drets polítics limitats. Això es tradueix en el fet que, a cada acció de classe A li correspondran 5 vots, mentre que, les accions de classe B només tindran un vot, per la qual cosa els nous accionistes només controlaran el 5% dels drets polítics a l’hora d’adoptar decisions empresarials. Això sí, tindran dret a quedar-se amb el 25% dels dividends.

Després de la seva estrena a borsa, CriteriaCaixa ha passat a ser un dels seus accionistes. El hòlding de La Caixa s’ha fet amb una participació superior al 3% després d’una inversió de 425 milions d’euros. Una compra emmarcada en un ambiciós pla per augmentar la seva presència en companyies espanyoles estratègiques i incrementar fins als 700 milions d’euros el dividend anual que abona a la Fundació La Caixa —accionista únic de Criteria—. No és l’única operació que ha fet en els últims mesos CriteriaCaixa, presidida per Isidre Fainé i amb Ángel Simón com a conseller delegat, entrant també en el capital d’ACS o Colonial.