Emoció. Ulls plorosos. Abraçades. Aplaudiments. Satisfacció. Orgull per tot l’aconseguit i esperança en un futur que auguren encara millor. Les diferents generacions de la família Puig s’han submergit aquest divendres en un tsunami emocional durant l’acte simbòlic de toc de campana, celebrat a la Borsa de Barcelona. Per a una companyia familiar amb 110 anys d’història, el salt al parquet suposa una autèntica fita i obre una nova etapa que, en paraules del president, Marc Puig, es presenta “prometedora”.
Amb aquesta operació històrica, la família ha posat preu al seu negoci —Puig s’ha valorat a Borsa en 13.900 milions d’euros–, ha estructurat el procés de successió i relleu generacional, i ha obtingut nous recursos per finançar el seu ambiciós pla de creixement, que aspira a consolidar el grup entre les principals empreses mundials del sector de la bellesa, cosmètica i moda, al costat de grans firmes internacionals com L’Oréal, LVMH, Estée Lauder o Kering. Tot això sense perdre ni renunciar al control de la companyia, ben al contrari: els Puig han sortit a borsa mitjançant una sofisticada operació financera que els permet mantenir el 71,7% de l’accionariat i el 92,5% dels drets polítics o de vot.
El debut de Puig als mercats també és molt important per a Barcelona, ja que suposa acabar amb la llarga sequera d’operacions que ha viscut l’emblemàtic edifici de la Borsa al Passeig de Gràcia. De fet, per trobar una operació similar de salt al mercat continu, encara que amb un volum molt inferior, cal remuntar-se fins al 2007, quan va debutar Fluidra. Tot indica que no caldrà esperar una altra vegada tants anys per tornar a veure un toc de campana a la plaça barcelonina, ja que Europastry, el grup de pa i masses congelades de la família Gallés, ja escalfa motors per sortir a borsa en els pròxims mesos.
L’excepcionalitat de l’esdeveniment viscut aquest divendres a Barcelona, acreditat per la nombrosa premsa acreditada, és clara: la sortida a Borsa de Puig és la més important del món des de començaments d’any i la més rellevant del mercat espanyol des del 2015, quan va debutar Aena. Diversos centenars de persones han acompanyat Marc Puig en el compte enrere i en el simbòlic toc de campana que ha marcat l’inici de la cotització de les accions del grup de perfumeria a les dotze del migdia. Aquest públic estava integrat, fonamentalment, pels membres de la família i per l’equip directiu de la companyia, juntament amb representants del consell d’administració –com Jordi Constans— i altres convidats com banquers, assessors i inversors. Ni rastre de polítics.
Tot i que l’aforament era limitat, s’ha trobat a faltar, però, una presència més rellevant de la classe empresarial barcelonina. Només hi han acudit els presidents de tres de les principals organitzacions empresarials de la ciutat: Josep Sánchez Llibre (Foment del Treball), Jaume Guardiola (Cercle d’Economia) i Maite Barrera (Barcelona Global). També hi havia Antoni Esteve, representant de la família Esteve, amb qui els Puig comparteixen la propietat d’Isdin. Entre els banquers que han assistit al debut borsari, destaca Jaume Massana, director de negoci i responsable de tota la xarxa de CaixaBank. També cal tenir en compte dues grans absències: no s’ha vist el president de Banc Sabadell, Josep Oliu, conseller de Puig i que ultima una resposta a l’interès de BBVA per adquirir l’entitat que lidera; i tampoc Àngel Simón, conseller delegat de CriteriaCaixa, que ha invertit 425 milions d’euros per comprar el 3,05% de les accions de Puig.
Abans del toc de campana, Marc Puig, ha rendit durant el discurs un sentit homenatge als seus antecessors i ha agraït la tasca dels més d’11.000 empleats del grup. “Hi ha hagut corbes i alts i baixos en el camí. Hem estat capaços de superar totes les dificultats i és un orgull veure fins on hem arribat. Hem aconseguit metes que ni nosaltres mateixos ens hauríem pogut imaginar”, ha destacat, després d’expressar la seva satisfacció per l’alt interès que els inversors han demostrat per invertir en la companyia. Les accions de Puig s’han estrenat a Borsa a un preu de 24,50 euros, en la franja més alta de la forquilla de valoració que s’havia estimat: més de 13.900 milions, fet que la converteix en l’empresa número 15 del rànquing de companyies espanyoles per capitalització, situant-se just després de Repsol. S’espera que entri a formar part de l’Ibex-35 a finals d’any. En començar-se a negociar lliurement a borsa a partir de les dotze del migdia, les accions han arribat a revalorar-se fins a un 8%, en pujar fins a 26,50 euros, encara que al llarg de la jornada el valor ha tornat al punt inicial de 24, 50 euros, de manera que aquest primer dia de cotització s’ha tancat pla.
“Si hem volat tan alt és perquè ens hem recolzat sobre les espatlles d’uns gegants”, ha dit el president de Puig en referència al seu avi, fundador del grup, i als quatre germans –entre ells el seu pare– que van catapultar l’empresa cap a l’èxit, internacionalitzant-la i diversificant-la. “Els nostres pares van apostar pel disseny, el bon gust i la modernitat; i la nostra generació ha sabut recollir el testimoni”, ha expressat. “El meu avi ens va dir: feu pinya, que junts sereu més forts. Hem sabut fer-ho. Estic convençut que els nostres predecessors avui se sentirien molt orgullosos”, ha subratllat Puig, en un acte que també ha servit per presentar la nova identitat visual i el nou logotip de la companyia.
El president ha destacat que la família “fins ara ha gestionat una empresa privada com si fos cotitzada i que, a partir d’ara, gestionarem una empresa cotitzada com si fos privada”, fent referència al fet que continuaran guiant-se pels valors familiars, que exigeixen tenir posades sempre “les llums llargues” i pensar en la següent generació. “Continuarem aplicant el Puig way: crec que tenim un futur prometedor al davant”, ha conclòs l’empresari, que ha rebut un llarg aplaudiment per part de l’auditori.
Propietària de marques com Paco Rabanne, Charlotte Tilbury, Carolina Herrera, Nina Ricci o Jean Paul Gaultier, Puig va registrar el 2023 una xifra rècord de vendes netes de 4.304 milions d’euros, fet que representa un increment del 19% respecte al 2022. El benefici net es va elevar fins a 465 milions d’euros (+16%). L’empresa controla 17 marques i opera a 32 països.