L’empresa familiar de bellesa i moda Puig ha tancat l’exercici de 2020 amb unes vendes netes de 1.537 milions d’euros, xifra que suposa un descens del 32% respecte al 2020 a perímetre constant. Si es té en compte l’adquisició de l’emblemàtica firma de maquillatge de luxe Charlotte Tilbury, efectuada al juny de l’any passat, la retallada de la facturació se situa en el 24%.
“Si bé els resultats de la companyia en els dos primers mesos de 2020 eren molt satisfactoris, l’exercici es va veure truncat per la covid-19, una crisi sanitària i econòmica sense precedents, que ha sacsejat enormement gairebé tots els sectors”, destaca l’empresa presidida per Marc Puig que, per primera vegada en la història recent, ha entrat en pèrdues. “Ha estat el pitjor any de la nostra història“, admet l’empresari que, així i tot, també recordarà l’exercici per haver aconseguit comprar Charlotte Tilbury, en una operació valorada en uns 900 milions.
L’exercici s’ha tancat amb uns números vermells de 70 milions d’euros, davant el benefici net de 226 milions aconseguit l’any 2019. Encara que l’ebitda s’ha mantingut per sobre dels 90 milions, el tancament de les botigues de moda i perfumeria ha passat factura a l’empresa, juntament amb la desaparició del turisme i l’enfonsament del trànsit dels aeroports, un altre dels punts forts del grup.
Concretament, el tancament de les botigues duty free ha retallat en un 71% les vendes de fragàncies selectives de Puig al canal de viatge (travel retail), un percentatge que triplica la retallada global de 29% sofert per l’empresa en la venda de fragàncies. Per contra, les vendes en línia d’aquesta categoria de productes, on opera amb marques com Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier, Nina Ricci o Paco Rabanne, van créixer un 28%.
Amb presència a 150 països, el grup amb seu a la Plaça Europa de L’Hospitalet es mostra optimista amb el futur i confia a tornar als beneficis aquest mateix any. Puig ha traçat un ambiciós pla de creixement que implica duplicar les seves vendes el 2023, quan preveu superar els 3.000 milions, i arribar als 4.500 milions l’any 2025, el que significaria triplicar la facturació. Per aconseguir aquests objectius, la multinacional barcelonina preveu un augment significatiu de les vendes en el canal en línia, que haurien de generar el 30% del negoci el 2025. Així mateix, es premerà l’accelerador a Àsia, mercat que hauria d’aportar un altre 25% de la facturació en cinc anys.
Fa uns mesos, Puig ja va anunciar una reorganització destinada a donar compliment a aquests objectius. Les principals novetats són l’estructuració del grup en tres grans divisions i la incorporació, el passat 1 de gener, d’una sèrie de marques de cosmètica que fins ara eren propietat de la família —mitjançant el hòlding Exea Empresarial—, però que estaven fora del perímetre de Puig. Es tracta d’Uriage, Apivita i la participació del 50% a Isdin (l’altre 50% pertany a la farmacèutica Esteve).
Aquestes tres marques integren ara la nova divisió Derma, que posiciona Puig al número 3 en el rànquing europeu del sector de la dermocosmètica. El grup també ha creat una divisió específica per a la marca britànica Charlotte Tilbury. La resta de negocis, tant en l’àmbit de la moda com de les fragàncies, passen a dependre de la nova divisió Beauty and Fashion, amb la qual és el cinquè major jugador del món en perfumeria selectiva, amb una quota de mercat global propera al 10%.
A més de Paco Rabanne, Carolina Herrera, Jean Paul Gaultier i Nina Ricci, Puig és propietari de Dries Van Noten, Penhaligon’s i L’Artisan Parfumeur. Posseeix també les llicències de bellesa de Christian Louboutin i Comme des Garçons Parfums, així com de les marques Adolfo Dominguez, Antonio Banderas, Shakira o Benetton.