La família fundadora mantindrà el control absolut del grup de moda, fragàncies, maquillatge i cosmètica, que el 2023 va assolir una facturació de 4.300 milions d'euros. Amb una valoració de més de 10.000 milions, el debut al parquet s'espera per a començaments de maig i els fons que s'obtinguin es destinaran a refinançar les compres de Charlotte Tilbury i Byredo i a emprendre noves adquisicions.
Si es compleixen tots els terminis previstos, Barcelona comptarà amb una nova companyia cotitzada d’aquí a un mes. A principis de maig es preveu que surti a borsa el grup de perfumeria i moda Puig, que captarà amb aquesta operació un mínim de 2.500 milions d’euros, encara que en funció del preu de sortida de les accions que s’acabi fixant, la col·locació podria assolir els 3.000 milions d’euros. L’operació no s’adreça als consumidors de la marca o als petits inversors, està reservada exclusivament a grans fons i inversors qualificats de tot el món, que hauran de manifestar la intenció de comprar accions als dos bancs coordinadors i col·locadors de l’oferta: Goldman Sachs i JP Morgan.
Per al president i conseller delegat de Puig, Marc Puig, la decisió de sortir a borsa suposa “un pas decisiu en els 110 anys d’història” de la companyia i permetrà al grup “competir millor en el mercat internacional de la bellesa”. “Creiem que convertir-nos en una companyia cotitzada alinearà la nostra estructura corporativa amb la de les millors companyies familiars del sector de la bellesa premium a escala mundial; ens ajudarà a atraure i retenir talent i donarà suport a l’estratègia de creixement de la nostra cartera i les nostres marques”, ha explicat el també conseller delegat i membre de la tercera generació de la multinacional amb seu a la Plaça Europa de L’Hospitalet. Entre el catàleg de marques de Puig, que el 2023 va facturar 4.304 milions d’euros –un 19% més– destaquen Carolina Herrera, Paco Rabanne, Jean Paul Gaultier, Uriage, Charlotte Tilbury i Byredo.
Tot i que cotitzi al parquet, Puig continuarà sent una empresa familiar, ja que la família fundadora mantindrà el control absolut del grup per un doble motiu. D’una banda, les diferents branques de la família Puig només es desprendran del 25% del capital de la companyia i, de l’altra, les accions que posaran a la venda perquè siguin adquirides pels inversors no tindran els mateixos drets que les accions que posseeix la família. Això és possible perquè Puig tindrà a partir d’ara accions de classe A —les que tenen tots els drets econòmics i polítics (reservades per a la família)— i accions de sèrie B, que tenen els mateixos drets econòmics, però tenen limitats els drets polítics. Només cotitzarán les accions B. Així, a cada acció de classe A correspondran 5 vots, mentre que les accions de classe B només tindran un vot, per la qual cosa els nous accionistes amb prou feines controlaran el 5% dels drets polítics a l’hora d’adoptar decisions. Per contra, sí que tindran dret a quedar-se amb el 25% dels dividends.
Marc Puig: “Convertir-nos en una companyia cotitzada alinearà la nostra estructura corporativa amb la de les millors companyies familiars del sector de la bellesa premium a escala mundial i ens ajudarà a atraure i retenir talent”
Segons Marc Puig, ser una empresa familiar implica un gran avantatge que ha estat clau en l’èxit de Puig: “pensar a llarg termini”. “Tenir una família al nucli d’una companyia fomenta aquest enfocament, perquè les famílies tendeixen a preocupar-se en la mateixa mesura per l’horitzó temporal de la següent generació com per al pròxim trimestre”, ha assenyalat. Tot i això, justifica el salt a la Borsa perquè “al mateix temps, és important que tota empresa familiar compti amb els controls i equilibris adequats, especialment durant les transicions generacionals”. “Creiem que l’equilibri de ser una companyia familiar que alhora està subjecta a la responsabilitat del mercat ens permetrà competir millor” i fer front “a la següent fase de desenvolupament de Puig”, ha reflexionat aquest dilluns el president del grup.
La societat que sortirà a cotitzar al mercat continu de les Borses de Barcelona, Madrid, Bilbao i València és Puig Brands SA. Actualment, aquesta companyia és propietat al 100% de Puig SL, que, alhora, pertany a Exea, el hòlding patrimonial de la família Puig. Segons el disseny de l’operació, el 25% de les accions de Puig Brands que es posaran a la venda tindran dos orígens. En primer lloc, la mateixa Puig Brands col·locarà al mercat accions de nova creació, el que s’anomena tècnicament Oferta Pública de Subscripció (OPS). Amb aquest tram es volen captar aproximadament 1.250 milions d’euros. Paral·lelament, Puig SL vendrà al mercat part de les accions que ara posseeix de Puig Brands. Amb aquest tram, denominat Oferta Pública de Venda (OPV), es pretén obtenir “un import superior” a l’anterior, és a dir, més de 1.250 milions, per la qual cosa la col·locació superarà els 2.500 milions, el que es tradueix en una valoració de la companyia d’entre 10.000 milions i 15.000 milions, fet que suposarà el salt més gran al parquet per part d’una empresa espanyola des del 2015, quan va debutar Aena. Tot indica que a finals d’any Puig es podria incorporar a l’Ibex 35.
Després de mesos de rumors i d’informacions a la premsa econòmica especialitzada, Puig ha oficialitzat aquest dilluns la seva intenció de sortir a cotitzar a les borses de valors espanyoles. Aquest anunci previ (ITF, per les sigles en anglès), posa en marxa el comptador i tota la maquinària per al debut borsari. Ara, el primer gran pas serà l’aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) de l’anomenat fulletó, el document oficial on consta tota la informació relacionada amb l’oferta pública d’emissió i venda d’accions. Un cop el fulletó sigui aprovat i publicat es donarà pas a l’anomenat road show, és a dir, a les presentacions que es realitzaran a diferents ciutats internacionals per explicar als grans inversors les bondats de l’oferta. Segons el poder de seducció que transmeti la companyia, de les expectatives de mercat i de l’anàlisi dels estats financers de Puig, els fons sol·licitaran més o menys accions als bancs col·locadors. En funció que hi hagi més o menys demanda d’accions, es determinarà el preu de l’oferta i, en conseqüència, el valor amb què el grup català sortirà a cotitzar a començaments de maig. La companyia podria proposar als inversors destinar el 40% del benefici anual al repartiment de dividends.
I què farà Puig amb el mínim de 2.500 milions que preveu captar al mercat? D’una banda, aquests fons es destinaran a refinançar algunes de les grans adquisicions que el grup ha efectuat els últims anys i que li han permès fer un fort salt d’escala, fins a assolir una facturació que el 2023 va superar els 4.000 milions d’euros. Entre aquestes compres destaquen Byredo i la marca de maquillatge Charlotte Tilbury. Els diners recaptats serviran també per finançar noves operacions i “inversions estratègiques futures”, a més de destinar-se a despeses de capital. A tancament del 2023, el deute financer net del grup (deute total menys els diners disponibles en efectiu) se situava en 1.196 milions.
Fundat a Barcelona el 1914, Puig opera en tres grans segments de negoci dins del mercat global de la bellesa: les fragàncies i moda (ingressos de 3.115 milions el 2023), maquillatge (773 milions) i cura de la pell (431 milions). En total, l’any passat el grup va facturar 4.304 milions, un 19% més, sent la regió EMEA (Europa, Orient Mitjà i Àfrica), la seva font d’ingressos més important (54%), seguit d’Amèrica (36%) i Àsia- Pacífic (10%). En les tres regions geogràfiques l’any passat es van registrar creixements a doble dígit. L’ebitda del grup va créixer un 20%, fins a 863 milions, i el benefici net va avançar un 16%, amb uns guanys de 465 milions. La ràtio de deute sobre ebitda és molt saludable en situar-se per sota de les 1,5 vegades (es consideren acceptables ràtios de deute net sobre ebitda inferiors a 3).
En l’anunci previ de col·locació, Puig destaca que amb la sortida a borsa s’atacarà una nova fase de creixement que contempla la compra selectiva de noves marques per incorporar-les al seu univers i “capturar l’atractiu creixement del sector de la bellesa premium“. Així mateix, la companyia treballarà per incrementar la seva quota de mercat a Europa i Amèrica i a les categories de fragàncies i maquillatge, i es reforçarà també a Àsia-Pacífic i en les categories de dermocosmètica i cura de la pell.
A més de Goldman Sachs —que és qui ha assessorat Puig en tot aquest procés— i JP Morgan (joint global coordinators i joint bookrunners de l’oferta) en la col·locació borsària també participaran Banco Santander, Bank of America, BNP Paribas i CaixaBank en la categoria de joint bookrunners. En paral·lel, BBVA i Banc Sabadell seran co-lead managers. L’assessorament legal va a càrrec dels despatxos Linklaters, Cuatrecasas i Davis Polk & Wardell.
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…
L'univers del reboster es barrejarà amb l'essència nadalenca del 28 de novembre al 5 de…
El carrer Serrano i la Gran Via de Madrid ocupen la segona i tercera posició
La infraestructura científica es reforça de cara a la seva ampliació com també ho fa…