El consorci empresarial per reindustrialitzar les instal·lacions de la multinacional nipona a la Zona Franca preveu fabricar a partir de 2023 furgonetes de repartiment i autobusos urbans amb la marca Zeroid i recuperar la històrica ensenya Ebro per a un pick up elèctric
El consorci empresarial que lideren QEV Technologies i BTech per optar a la reindustrialització de les factories que ha deixat inoperatives la marxa de la multinacional nipona Nissan, a la Zona Franca de Barcelona, ha definit la seva estratègia industrial per als propers anys si els adjudiquen el projecte.
El conseller delegat de QEV Technologies, Joan Orús, ha concretat que d’aquí a tres anys estarien produint 100.000 vehicles elèctrics anuals i tindrien una plantilla de 1.000 persones, la majoria de la qual formada pels antics treballadors de Nissan —ara hi ha unes 1.400 persones que estan a l’atur—. Pel també fundador de QEV, “el somni” de reindustrialitzar l’antiga Nissan “no és per la fàbrica, els robots o les línies d’assemblatge; és perquè hi ha més de 1.000 persones que saben fer vehicles”. “El nostre projecte vol ser el segon pas de la cultura de l’automòbil que hi ha al nostre país, amb una indústria que no podem perdre i a la que volem donar continuïtat”, ha dit.
Orús ha donat detalls aquest dimecres de l’estratègia de la companyia i dels seus plans per a la planta de Nissan, a partir de 2023, durant un acte a Nissan Zona Franca, en el qual ha presentat la marca de vehicles comercials elèctrics Zeroid —una gamma de cinc models de furgonetes elèctriques destinades a empreses de repartiment d’última milla i un autobús urbà—, sobre la qual girarà el seu projecte per a les factories de Zona Franca. Mentre que BTech, segons Orús, s’encarregarà de rellançar la marca Ebro, inicialment amb la fabricació d’un model elèctric de pick up. En concret, Zeroid preveu assolir els 60.000 vehicles anuals en tres anys, mentre que l’enginyeria de Martorell Btech afegiria els 40.000 vehicles restants.
Els impulsors del projecte, anomenat hub de descarbonització o hub d’electromobilitat D-Hub, han reclamat “rapidesa” als governs per tancar el més aviat possible els serrells pendents de la taula de reindustrialització de Nissan i començar a fabricar el 2023. “L’únic que volem és agilitat, negociarem amb qui sigui, però que sigui ràpid”, ha dit Orús. Ha assenyalat que la seva intenció seria poder contractar aquest juny vinent entre 100 i 200 treballadors de Nissan per començar a preparar les línies d’assemblatge.
El llançament i la producció de la marca Zeroid suposarà una inversió de 200 milions d’euros en tres anys, que QEV Technologies preveu obtenir amb diverses ampliacions de capital que donarien entrada a nous socis i que se sumarien als entre 100 i 150 milions que el hub ha demanat a les administracions —a través, entre altres instruments, dels recursos europeus del PERTE VEC— en ajudes, finançaments i préstecs a llarg termini. El cost global del projecte del hub de QEV i Btech arriba als 800 milions d’euros.
Els plans de negoci de QEV passen per la comercialització dels cinc models de vehicles industrials elèctrics per un preu que oscil·larà entre els 20.000 euros i els 120.000 euros per a les unitats més grans i amb més autonomia de bateria. La gamma va d’una autonomia de 40 quilòmetres/hora als 140 quilòmetres/hora, i d’una càrrega de 700 quilos al màxim de 4.500 quilos.
Plataformes per a autobusos i esportius de competició
Alhora, QEV Technologies preveu potenciar la plataforma que ha dissenyat per a autobusos elèctrics urbans amb acords empresarials amb companyies fabricants de carrosseries —“amb importants marques existents al nostre país”, va insistir Orús— per a internacionalitzar-ne la comercialització. De fet, el conseller delegat va recalcar que el hub de descarbonització tindrà el màxim de proveïdors locals i nacionals possible. “De moment, les bateries elèctriques caldrà importar-les de Xina i Corea, però a l’espera que estiguin desenvolupades les fàbriques nacionals”, va manifestar i va avançar que estan en converses per a un projecte a València, amb Power Electronics.
El conseller delegat Joan Orús —que va tirar endavant la companyia el 2013— va confirmar que la QEV mantindrà la seu corporativa a Montmeló, molt pròxima al Circuit de Barcelona-Catalunya, on centralitzarà les oficines tècniques i de desenvolupament dels models, tant de la marca Zeroid com de la línia motorsport, els models esportius elèctrics fabricats per QEV Technologies destinats a competició. De fet, va ser una de les firmes impulsores dels campionats de rallycross com la Fórmula E i competeix a l’Extreme-E. Tot i que també ha desenvolupat models de vehicles elèctrics per a tercers, com Cupra o Hispano Suiza —amb la sèrie limitada del model Carmen Boulogne—.
La plataforma disposa d'eines per reduir les gestions que duen a terme els professionals, com…
L'experiència es renova enguany amb un recorregut immersiu que podrà visitar-se fins el 12 de…
Prop de 600 projectes empresarials s'han beneficiat de les convocatòries, un 66% dels quals han…
L'exposició 'De Montmartre a Montparnasse. Artistes catalans a París, 1889-1914' vol posar cara a tots…
La filial de SD Worx de registre i gestió d'horaris obrirà aquest ‘hub’ després d'haver…
Un espectacle de dansa urbana i tecnologia de nou a Passeig de Gràcia marcarà l'inici…