Barcelona s’ha convertit en un pol d’atracció de talent internacional. Cada vegada són més les empreses estrangeres que trien la capital catalana per obrir seus i operar al sud d’Europa. És el cas de la startup belga Qualifio, plataforma de recopilació de dades de clients a través de campanyes interactives, que consolida la seva presència en el mercat espanyol a través de les seves oficines a la capital catalana. “Des de Qualifio apostem per una cultura de treball deslocalitzada i flexible, i Barcelona ens permet captar el talent internacional que existeix a la ciutat”, assegura Pablo Gómez de Castro, cap de l’equip de Customer Success.
Qualifio va ser fundada a Bèlgica l’any 2011 per Olivier Simonis i Serge Rapaille amb l’objectiu d’oferir una eina als mitjans de comunicació per a recopilar dades sobre la seva audiència, conèixer-la millor i, d’aquesta forma, aconseguir fidelitzar-la. Aviat, però, van decidir expandir el seu model de negoci i obrir-se també a marques d’altres sectors. “Cada vegada les empreses són més conscients de la importància de disposar d’una bona base de dades interna per a crear missatges que generin un impacte en la seva audiència”, sosté Gómez.
L’empresa ofereix a les marques amb les quals treballa un catàleg de 50 formats interactius —que inclouen enquestes, concursos o minijocs— per interaccionar amb l’audiència. “Els usuaris som cada vegada més sensibles i poc inclinats a donar les nostres dades, per la qual cosa ens fa falta un incentiu, com un videojoc o un premi, que ens faci més atractiva la idea de facilitar la nostra informació”, explica Gómez. L’any 2023, el grup nòrdic d’empreses tecnològiques QNTM Group va adquirir Qualifio, amb la voluntat de poder oferir una solució integral als seus clients per fer créixer el seu negoci.
Actualment, la firma compta amb una cartera de més de 400 clients internacionals, des de Mèxic fins al Japó, la meitat dels quals són mitjans de comunicació, i l’altra, companyies d’altres sectors, que inclouen marques com Moulinex o Unilever. De cara a 2025, Qualifio preveu un creixement del 10% de la seva facturació, després de tancar 2024 amb una facturació de 8,4 milions d’euros, així com reforçar la seva presència a Europa.
El mateix any de la seva fundació, la companyia va obrir una segona seu a París, i cinc anys més tard ho va fer a Madrid per introduir-se en el mercat espanyol; l’empresa, però, ha decidit ara establir-se a la capital catalana. Dels més de 80 empleats de la startup, onze d’ells formen part de l’equip espanyol, dels quals sis treballen des de les oficines de Barcelona, mentre els altres ho fan en remot des de ciutats com Madrid, Alacant, Burgos i Cartagena. A la capital catalana, Qualifio comparteix espai amb Actito, una altra companyia belga que també forma part de QNTM Group.
“La nostra fortalesa és que oferim una solució deslocalitzada i flexible, que pot adaptar-se a marques de tot el món, adequant-se als colors i missatges de les diferents companyies, a més d’oferir la possibilitat d’incorporar-se a les pròpies bases de dades que utilitzi cada empresa”, defensa Gómez. L’equip gestiona actualment una cartera de més de 35 clients espanyols, que inclou grups de comunicació i marques com l’Oréal o Nestlé, i el seu objectiu és continuar creixent i enfortint-se en el mercat ibèric des de la seva seu a Barcelona.