Les dones es van convertir en icones de la revolució francesa, jacobines o de la Gironda, víctimes de la guillotina o protagonistes del Terror. La millor pintura francesa plasma aquesta presència, des de la Bastilla fins al consolat
[dropcap letter=”E”]
ls anys de la revolució van ser una bona època per ser dona a França. Tot va canviar a gran velocitat i de manera favorable per a elles des de la presa de la Bastilla el 14 de juliol de 1789, on es va concebre l’escenari del procés revolucionari. Vist des de la perspectiva de l’efecte artístic d’aquest fet clau de la història, el que es va fer aleshores era tal com havia de ser: l’abandonament de la posa, els gestos i la vestimenta del Rococó que aviat es va identificar, amb prou motius, com l’estil de Versalles, l’estil que tenia l’odiada reina Maria Antonieta com a referent; un abandonament que va venir acompanyat d’una presa de distància de la falsedat dels rituals cortesans per un halo d’autenticitat, per això agradava Shakespeare i no Racine: autèntics problemes —desocupació, fam, misèria—, violència autèntica que havia de conduir a la guillotina els responsables de les calamitats i, de tant en tant, víctimes autèntiques, de la repressió de la Guàrdia Suïssa.
LES NOVES ELOISES
Eren unes sis mil, potser més, que tenien el suport de dos dels herois de la Bastilla, Hulin i Maillard, homes que no mostraven el seu esperit alfa, més aviat propers a la sensibilitat femenina que des de Rousseau s’havia lligat a La nova Eloisa. Dos gravats de Janinet reflecteixen el fet; formen part de la sèrie de 54 gravats sobre la revolució. La idea que les dones poguessin a final del segle XVIII exorcitzar els mals d’una societat feta pels homes prenent decisions, salvant inhibicions, és un fet que va donar origen a una veritable mistificació del comportament revolucionari de les dones, com diu Elisabeth Liris. Un exemple ho determina. El 7 de setembre de 1789, un grup d’onze dones va comparèixer davant de membres de l’Assemblea Nacional per donar un cofre amb joies a favor de la Nació. Totes són artistes o familiars d’artistes. Un gest espontani que va conduir, però, a l’obertura de dues oficines per a aquest objectiu: una de dirigida per Madame Pajou, una altra per Madame Rigal; un gest que serveix per visualitzar com es deixen anar amarres metafòricament dels símbols de l’època anterior. Pensant en aquest gest d’algunes parisenques, és fàcil veure com les dones, l’univers polític el delimitaven líders d’opinió com Marat, Danton o Robespierre, s’havien convençut de la necessitat de dur a terme estratègies purgatives dels objectes que les lligaven amb el passat.
Tornant la vista a l’art que va reflectir el món de les dones en els anys de la revolució, no es pot evitar pensar que es tracta d’un esforç per situar la iconografia d’una determinada manera de ser i d’actuar, fins i tot pintores del talent d’Élisabeth Vigée Le Brun es van sentir reclamades de canviar d’estil per adaptar-se a l’època. Dones revolucionàries? Aleshores, ¿què els distingia de les cridaneres dels carrers —a qui es representaven com a costureres— que s’esgargamellaven cada vegada que sortia de la Consergerie una carreta plena de dones amb rumb a la plaça de la Concorde on estava instal·lada la guillotina? Rebels? De quina causa? A quin preu? Que potser sabien el valor que calia per suportar setmanes d’interrogatoris de la policia, seguits de sentències de mort a la guillotina o de presó de diversos anys? I aquesta sensació no la van tenir només les dones de l’aristocràcia, també aquelles que es van negar a participar en el joc jacobí de la depuració.
TENSIONS DE LA REVOLUCIÓ
Malgrat els grans debats sobre el sentit de la revolució, les dones es van veure implicades en l’embolic de la política de partit. Girondins contra la Muntanya: sensibilitats diverses, i enfrontades, en la concepció del fet revolucionari. És que no sorgeixen d’aquest petit món de conflictes ideològics algunes de les dones més reconegudes d’aquests anys? Pensem en quatre d’elles, Théroigne de Méricourt, Charlotte Goday, Olympe de Gouges, Madame Tallien: quatre revolucionàries que van ser capaces d’adonar-se que eren en un dels moments crucials de la humanitat, i van actuar, van escriure i es van posicionar amb la mateixa intensitat i efecte social que els homes. Va ser a París, en els mesos que van seguir el juliol del 1789, on el sentit de la revolució va arrelar en l’ànima de totes elles.
LA BANYERA DE MARAT
Per a Charlotte Corday tot semblava possible: a diferència d’altres joves amb esperit revolucionari, no va semblar mai que fos capaç de dur a terme el pla que es va proposar executar.
EL CADAFAL JACOBÍ
‘NOTRE DAME THERMIDOR’
L’expressió que avui se li dedica a Olímpia de ser una “feminista”, segurament hauria divertit a Madame Tallien, nascuda Teresa Cabarrús, una madrilenya que es va convertir pels seus propis mèrits en l’epítom d’una parisenca il·lustre. Des del primer moment es converteix en una figura rellevant del barri del Marais, on instal·la un saló literari al qual acudeix la flor i nata de la societat liberal francesa; el general Lafayette o el comte Mirabeau o els germans Lameth n’eren assidus. Invocant l’especial autoritat del seu prestigi es decanta per la Convenció abandonant el seu marit, les seves joies i la vida galant. L’ideal revolucionari de tall girondí la porta a la presó on coneixerà l’home que ha de vigilar-la, que es converteix primer en el seu amant, després en el seu marit, i del qual rebrà el nom pel qual va passar a la història: Jean-Albert Tallien.
En temps de la revolució, les dones es van situar en el centre intel·lectual de França. La llum que emeten els seus testimonis i els relats que van tractar d’explicar en retrospectiva, a força de llibres de memòries, el que va succeir, ens arriben encara com sol radiant d’un moment pletòric de la humanitat que va tenir un to marcadament femení.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…