El Port de Barcelona assoleix un nou rècord amb el creixement sense precedents que ha registrat el tràfic ferroviari de contenidors durant els primers sis mesos de 2021. Concretament, la infraestructura barcelonina ha sumat un moviment total de 161.735 unitats, un 46% més que fa un any, quan es van moure 111.132. Aquest creixement ha fet que la quota ferroviària de contenidors s’hagi situat en el 16,1% durant el primer semestre, la xifra més alta de tota la seva història, avançant així en la seva descarbonització.
Aquest impuls del ferrocarril en l’àmbit dels contenidors s’explica per l’aposta que estan fent la gran distribució i les empreses industrials pel transport de mercaderies en tren, tant pel que fa a les importacions com a les exportacions. Altres factors que han influït han estat el bon comportament de les mercaderies refrigerades i el retorn a l’activitat de la terminal de Pla de Vilanoveta (Lleida) de la mà d’APM Terminals Spain Railway.
Així mateix, quant al moviment de vehicles per ferrocarril, el tràfic ha estat de 113.326 unitats en els primers sis mesos de l’any, xifra que representa un increment del 63% respecte a l’any anterior. D’aquesta manera, la quota del tren s’ha situat en un 42,25%. El continuat creixement del transport de vehicles per tren està en línia amb la progressiva recuperació dels tràfics marítims d’automòbils, que han crescut un 31% aquest primer semestre, després d’haver estat un dels sectors que més ha patit l’impacte de la covid-19.
Un altre rècord que ha aconseguit el Port de Barcelona durant aquest primer semestre ha estat en el tràfic total de trens. S’han assolit les 1.059 circulacions realitzades durant el mes de maig, superant el màxim històric de circulacions mensuals, que es va assolir durant el juliol de 2019 amb 1.020 circulacions. D’altra banda, el nombre de circulacions totals de tren s’ha situat en 5.729, una xifra que suposa una mitjana de gairebé unes 1.000 cada mes. Respecte a 2020, representa un creixement del 48%.