El juny del 2012, el gegant japonès del comerç electrònic Rakuten va anunciar la compra del 100% de l’startup barcelonina de vídeo sota demanda Wuaki.tv. Onze anys després, la multinacional reafirma la seva aposta per aquesta operació amb l’estrena d’una flamant seu corporativa al districte 22@ de Barcelona per a Rakuten TV, la marca amb què ara opera l’antiga Wuaki i que s’ha estès a 43 països europeus. El model de negoci, però, ha anat mutant respecte a l’original i s’ha adaptat als canvis del mercat i al nou entorn competitiu, fins a adoptar aquest any la decisió de liquidar les subscripcions o el pagament d’una quota mensual i apostar per un model de streaming de continguts audiovisuals amb publicitat.
La nova seu central de Rakuten TV es troba al número 60 del carrer Badajoz, davant de la nova seu de Glovo, i disposa d’una superfície de gairebé 2.000 metres quadrats repartida en tres plantes i on sobresurt una espectacular terrassa. Es tracta d’un edifici de nova construcció que compta amb el màxim nivell de la certificació en matèria de sostenibilitat, el segell LEED Platino, i que aquest any ha estat adquirit pel grup immobiliari patrimonialista espanyol GMP en aliança amb GIC, el fons sobirà de Singapur.
Rakuten, que és el primer inquilí de l’immoble, ocupa les tres plantes superiors, de la 7 a la 9, fet que converteix les noves oficines en un mirador privilegiat que ofereix vistes 360° sobre la ciutat de Barcelona. La Sagrada Família, la Torre Glòries i l’Hotel Arts són algunes de les icones que es veuen des de la nova seu, que també té en línia recta el mar i, més concretament, el camp de regates on es disputarà la Copa Amèrica i on actualment els velers ja fan els entrenaments.
A l’acabada d’estrenar seu corporativa de Rakuten a la capital catalana hi treballen 200 persones de 19 nacionalitats, de les quals 180 depenen de Rakuten TV i la resta d’altres filials de la multinacional nipona, que és una de les empreses de serveis d’Internet líders al món, amb negocis de comerç electrònic, fintech, contingut digital i comunicació, i una facturació de 15.000 milions de dòlars a l’últim exercici.
Des del 22@, Rakuten TV gestiona totes les seves operacions a Europa, per la qual cosa compta amb empleats dedicats tant a la part tècnica, és a dir a l’enginyeria i desenvolupament de producte, com a la comercial i resta de serveis corporatius (legal, finances i recursos humans). A la planta tècnica —equipada amb un centenar de pantalles— destaquen instal·lacions com els TV Labs, unes sales on els enginyers proven el funcionament i adaptació de l’aplicació de Rakuten TV en els diferents models i marques de televisors intel·ligents que hi ha al mercat i que s’emmagatzemen en una curiosa biblioteca de televisions. En paral·lel, a la sala Picture & Sound, totalment insonoritzada i sense finestres, es comprova la qualitat del so i la nitidesa de la imatge de les pel·lícules i canals de televisió emesos per la plataforma.
Dissenyades per la consultora CBRE, les noves oficines compten amb 13 sales de reunions –batejades amb el nom de pel·lícules i de ciutats japoneses– i 140 llocs de treball, una xifra inferior al nombre d’empleats, ja que l’empresa ha establert un model híbrid que estableix tres dies a la setmana de presencialitat i dos de teletreball. “Aquesta nova seu, no només és un canvi d’oficines, és un canvi radical en la manera de treballar”, destaca el conseller delegat de Rakuten TV, Cédric Dufour, que subratlla que “la presència física” és clau per a l’empresa. “Necessitem estar junts per ser eficaços, creatius i innovadors, per això hem invertit en aquestes noves oficines”, explica.
Segons l’executiu, la nova seu és també una eina d’atracció de talent i de fidelització, per això una de les plantes s’ha destinat gairebé per complet a espais de socialització, amb una gran cantina, una taula de ping-pong i una espectacular terrassa que, sens dubte, ajuda que els empleats prefereixin anar a la feina que quedar-se a casa. “No podíem donar-los només una taula i un ordinador; calia oferir alguna cosa diferent per potenciar la motivació i l’engagement. Ens preocupa el benestar dels nostres empleats i, per això, hem potenciat la flexibilitat i un bon equilibri entre espais de socialització i llocs de feina”, apunta l’executiu francès, que fa dos anys que està al càrrec. En el disseny de la seu corporativa es va involucrar la plantilla que va demanar, per exemple, que s’habilités també una sala de maternitat i una sala silenciosa on poder descansar o fins i tot meditar.
Acords amb operadores com Orange
La plataforma audiovisual de Rakuten TV rep cada mes 35 milions de visites i arriba a més de 140 milions de llars gràcies al botó que hi ha al comandament a distància de les teles i a la seva aplicació, preinstal·lada als televisors dels principals fabricants de Smart TVs, com Samsung, i també a la Playstation i al reproductor d’Amazon Fire TV. Una altra de les estratègies de creixement ha estat aliar-se amb operadores de telefonia com Orange, a qui proporciona tot el paquet de televisió en streaming per als seus clients. Rakuten ja està negociant acords similars amb una operadora de Luxemburg i una altra a Alemanya.
En total, el servei està disponible en 11 idiomes a 43 països europeus on ofereix tres productes de streaming: lloguer o compra de pel·lícules d’estrena (TVoD) —l’activitat original de l’empresa—; la visualització d’un ampli catàleg de pel·lícules gratuïtes on s’insereix publicitat (AVoD o Advertising–based Video on Demand); i una oferta de cent canals de televisió en streaming també gratuïts i amb publicitat (FAST, segons l’argot del sector), 15 dels quals són canals propis.
L’empresa produeix també continguts propis (Rakuten TV Originals), especialment documentals esportius —acaba d’estrenar un documental sobre la karateca espanyola Sandra Sánchez— i ara també reality shows, com Discovering Canary Islands i, pròximament, un talent show de maquillatge presentat per Pilar Rubio.
Inicialment, quan Rakuten va comprar Waki.tv, la seva idea era convertir la plataforma en una alternativa a Netflix, és a dir, volia ser un actor destacat global en el negoci de les plataformes de streaming per subscripció. Tot i això, el conseller delegat de la companyia, Cédric Dufour, acaba d’anunciar que s’ha donat per finalitzat aquest model de negoci i que ara Rakuten ja no és una plataforma que exigeixi pagar una quota mensual per veure’n els continguts, sinó que s’ha apostat per la gratuïtat amb publicitat, una fórmula que van començar a introduir fa quatre anys. Segons l’executiu, competir amb Netflix, Apple TV, Disney+ o Amazon Prime exigia una inversió molt elevada en producció pròpia i, a més, considera que els consumidors “estan arribant a un límit” i s’estan cansant d’haver de pagar quotes.
“A partir d’ara, el nostre lema passa a ser Discovering Streaming Freedom, perquè donem llibertat als clients, que poden triar el que vulguin, sense compromís. Som l’única plataforma que ofereix de forma integrada els tres serveis TVoD, AVoD i FAST”, assegura el conseller delegat, que destaca el gran èxit que han experimentat aquest estiu en oferir el lloguer de la pel·lícula Barbie al preu de 12,99 euros. “Hem aconseguit crear un cercle virtuós: oferir millor contingut, atreure més audiència i, en conseqüència, més inversió publicitària”, ha constatat.
Entre els projectes que tenen sobre la taula els tècnics de la seu de Barcelona destaca l‘ús de la intel·ligència artificial per millorar les eines de cerca i recomanació de pel·lícules. Rakuten TV, avança Dufour, també s’està plantejant llicenciar la seva tecnologia com a marca blanca, és a dir, cedir-la a altres empreses i fabricants.
Objectiu: assolir la rendibilitat
Rakuten TV, que no dóna a conèixer la seva xifra de negoci, encara no ha aconseguit el break even, però el conseller delegat assegura que estan en “el bon camí” per aconseguir la rendibilitat gràcies al creixement a doble dígit que van experimentar els ingressos el 2022 fruit d’aquesta nova estratègia i de la major inversió publicitària que estan rebent. “Aquest 2023 també esperem créixer a doble dígit”, ha avançat. “Al Japó valoren molt els esforços que estem fent i aquestes noves oficines són una demostració excel·lent de l’aposta del grup per Rakuten TV i de la seva confiança en el fet que sabrem construir un model sostenible que crea valor”, conclou Cédric Dufour.