L’activitat portuària va superant a poc a poc la crisi provocada per la pandèmia. Així es constata als resultats que ha obtingut la infraestructura barcelonina durant el primer semestre d’aquest 2021, període en el qual ha registrat un rècord històric en el tràfic de contenidors, amb 1,8 milions d’unitats, un 31% més que fa un any. També està per sobre dels 1,7 milions de 2019 —un 4,2%—. “Estem en el camí de la recuperació”, ha defensat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, en la que ha estat la seva primera presentació de resultats.
Una recuperació que també es va traslladant al tràfic total, que s’ha situat en els 32,7 milions de tones, gairebé un 17% més que durant els primers sis mesos de 2020, tot i que encara està un 5% per sota respecte a 2019. Aquesta xifra s’explica per les tendències negatives que estan registrant alguns tràfics com els vehicles, els líquids a granel i, especialment, els passatgers, segons ha remarcat Calvet.
Concretament, el tràfic de passatgers continua sent el més afectat per la crisi de la covid, tenint en compte la paralització que ha viscut l’activitat creuerística fins a mitjans d’aquest juny. La caiguda respecte al primer semestre de 2020 ha estat del 43,7%, amb només 240.904 passatgers. Els ferris han sumat bona part del passatge, amb un total de 238.054, i han crescut un 4%. Aquesta activitat, a diferència dels creuers, es va reprendre el juny de 2020 i s’ha anat recuperant progressivament.
Pel que fa als creuers, no va ser fins al 26 de juny que va arrancar la temporada, amb l’arribada del MSC Grandiosa. Altres navilieres com Costa Cruceros i Royal Caribbean s’han anat sumant a la represa, però encara s’està lluny de les xifres prepandèmia. De fet, el Port de Barcelona calcula que només rebrà entre 75 i 100 escales de creuers al llarg del 2021, amb uns 200.000 creueristes a bord.
Els ingressos del Port de Barcelona també van deixant enrere el shock de fa un any. Durant el primer semestre, s’han recuperat en un 7% respecte a 2020, arribant fins als 73,2 milions d’euros. Malgrat això, la xifra de negoci continua sent un 15% inferior si es compara amb els resultats prepandèmia. Així mateix, el resultat d’explotació ha estat de 13 milions d’euros, un 147% més que l’obtingut durant els primers sis mesos de 2020, però encara un 31% per sota respecte a 2019.
El projecte de l’Hermitage continua enquistat
Una qüestió que Calvet ha heretat de l’anterior mandat ha estat el projecte de l’Hermitage. Encara s’està lluny de la seva resolució, després que els promotors, el Port de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona hagin presentat recursos creuats per fer valdre les seves respectives posicions. “Hi ha una voluntat de treballar conjuntament i trobar solucions”, ha assegurat Calvet, assenyalant que tant el consistori com el Port volen dotar d’usos culturals aquesta zona del litoral barceloní, a més de recalcar que sempre es pot fer marxa enrere en la presentació de recursos.