Posar en marxa una empresa especialitzada en l’organització d’esdeveniments; digitalitzar una pime vinculada a les vendes; fer créixer un estudi d’arquitectura amb valor diferencial; perseguir la sostenibilitat des d’una empresa logística; teixir xarxes i noves sinergies a partir del networking amb altres professionals. Són els objectius d’alguns dels visitants que omplen fins dijous el Palau 8 del recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona al saló Bizbarcelona, que es complementen amb aquells que visiten al Saló de l’Ocupació, enfocat a facilitar noves oportunitats laborals.
Els dos salons, interconnectats tant en espais com en objectius, destaquen per la practicitat i el caràcter funcional de la seva proposta: els assistents no sols poden presenciar ponències i conèixer serveis del seu interès en els estands, sinó que també poden rebre assessorament personalitzat sobre els seus projectes i empreses, participar en conferències sobre digitalització, sostenibilitat i motivació, i entrar en contacte amb empreses que ofereixen un ampli ventall de serveis. Tot amb un objectiu: oferir a autònoms, pimes i comerços eines per fer créixer els seus negocis.
És el cas de dues emprenedores que s’han associat per impulsar un estudi d’arquitectura centrat en millorar el benestar dels empleats a través dels espais de les seves oficines. “Hem vingut per fer networking i per conèixer diversos serveis que ens poden ser d’utilitat”, expliquen mentre surten de l’estand de Barcelona Lidera, el programa de Barcelona Activa dirigit a dones, que aprofita el saló per donar visibilitat a associacions d’aquest àmbit, com Dones que Inspiren.
La situació de les dues emprenedores és la que ocupaven fa un any Alexandra Fumanal i Maria Prados. Van acudir al saló després d’haver impulsat un estudi de disseny gràfic; es van acostar a Barcelona Lidera, i ara exposen els seus serveis des d’un estand al saló. Ho fan al costat de múltiples empreses que poden contribuir a fer créixer els projectes dels assistents en diversos aspectes vinculats a la gestió empresarial, ja sigui el legal, el de màrqueting i el de la digitalització, entre molts altres.
Entre aquestes empreses figuren també propostes com la de Roberta Mibelli i Isaac Barrao, Believe by RM, que organitza esdeveniments i trobades de team building amb elements diferencials que generen atmosferes immersives i que donen la volta a formats tradicionals. La seva proposta inclou activitats singulars, com la presència de coaches infiltrats que generen situacions inesperades que provoquen la reacció dels participants sense saber-ho, per després analitzar-la: “Hem arribat a provocar incendis controlats o a fer explotar un cotxe”, explica Mibelli.
Les empreses ofereixen un ampli ventall de serveis en diversos àmbits, com el d’Atmozfer, que organitza equips remots per prestar serveis a empreses en camps com la ciberseguretat i la IA. “Busquem solucions tecnològiques a mesura”, com explica el seu fundador, Rodrigo Huertas, que ha acudit al saló per a oferir els seus serveis i pel networking.
A pocs metres del seu estand, desenes d’empresaris i autònoms reben assessorament de la mà de 50 experts per llançar els seus negocis o fer-los créixer. L’objectiu passa per donar forma a les seves idees de negoci inicials, ajudar a definir projectes i fixar els recorreguts a seguir per aconseguir els seus propòsits, amb assessors com els voluntaris de l’associació Secot. Formada per professionals sènior amb trajectòries professionals consolidades, l’associació ofereix assessorament gratuït a emprenedors, autònoms i empresaris, com explica un dels seus membres, Gabriel Santolaria.
La cua per accedir a l’assessorament és un bon moment per al networking, com ho és cada racó del saló. “Venim a fer connexions i a trobar a futurs partners”, expliquen des de Lex Doka, una de les startups que participen al saló vinculades a Aticco. L’empresa de coworking i inversió acudeix anualment a Bizbarcelona perquè “és important en formar part de la comunitat emprenedora de la ciutat”, destaca el seu representant Francesc Puigdemont.
A la cerca de sortides laborals
A la Plaça d’Espanya, els assistents es creuen amb els del Saló de l’Ocupació, que se celebra al mateix recinte amb el focus posat en l’àmbit laboral. Cues d’assistents, inclosos joves acompanyats pels seus professors, accedeixen a l’esdeveniment, marcat també pel seu caràcter pràctic. I és que, a més de conèixer un ampli ventall de propostes laborals, el saló ofereix eines pràctiques per millorar el currículum, amb assessorament i fins i tot fotografies, i per afrontar una entrevista de treball.
Per fer-ho, el saló posa a la disposició dels assistents sessions amb experts, i també assessorament virtual amb avatars que aporten feedback després de simular una entrevista mitjançant Intel·ligència Artificial. I és que la IA ha penetrat en tots els àmbits socials, inclòs el de l’ocupació, ja sigui per facilitar la cerca de feina o perquè les empreses trobin a perfils adequats amb més facilitat.
Però les entrevistes no només se simulen al Saló de l’Ocupació: també es produeixen entrevistes reals d’empreses que estan reclutant i que acudeixen al saló buscant talent. Ho fan amb un format de speed dating i des de diversos sectors, com el tecnològic, la indústria alimentària i l’economia blava.
Paral·lelament, el Saló de l’Ocupació proposa als seus assistents descobrir sortides laborals vinculades a la construcció, la perruqueria i l’alimentació, així com Bombers de Barcelona i la Guàrdia Urbana. Renfe, el Port de Barcelona, Mercabarna i fins i tot Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) participen en el saló per a donar a conèixer oportunitats laborals.