Red Eléctrica de España (REE) ha planificat dur a terme una inversió de 400 milions d’euros a Catalunya fins a l’any 2026 amb l’objectiu de renovar les infraestructures de transport elèctric, facilitar el procés de transició energètica i millorar el subministrament tant a l’àrea de Barcelona com al polígon químic de Tarragona. Aquest pressupost destinat a Catalunya equival únicament al 5,7% de la inversió total que preveu realitzar REE en el període 2021-2026 i que puja a 6.964 milions d’euros, segons la nova Planificació de la Xarxa de Transport d’Electricitat que acaba d’aprovar el Govern central i que és vinculant per a la companyia presidida per l’exministra Beatriz Corredor.
Segons REE, una de les principals actuacions que s’executarà a Catalunya serà el desenvolupament de la denominada subestació Cerdà 220 kV, que s’ubicarà al carrer 21 del polígon Zona Franca i permetrà millorar el subministrament al polígon industrial i al Port de Barcelona. “Aquesta instal·lació reforçarà les connexions amb noves línies entre les subestacions d’Aeroport, Zona Franca i L’Hospitalet”, explica REE, que assenyala que el projecte ja està en un avançat estat de desenvolupament.
La companyia cotitzada, participada per l’Estat en un 20% a través de la SEPI, preveu renovar també el cablejat que transcorre al nucli urbà de Barcelona, de les línies Badalona-Canyet, Badalona-La Sagrera i Maragall-La Sagrera, totes elles de 220 kV. Se substituiran els cables d’oli per cables secs. Un altre projecte consisteix a reconfigurar la xarxa de 220 kV que connecta amb les subestacions de Gramenet, Canyet, Sant Fost, Codonyers i Sant Andreu. Així mateix, es farà una renovació de la subestació d’Abrera, per millorar el subministrament elèctric al polígon de Martorell, que compta amb grans consumidors elèctrics com Seat.
La nova planificació també inclou la millora d’instal·lacions existents de manera que es millora el subministrament elèctric minimitzant l’impacte al territori. És el cas de la línia de 220 kV Mangraners-Espluga-Begues, entre Lleida i Barcelona, on es substituirà l’antiga línia existent i que ja compta amb la declaració d’impacte ambiental favorable, atorgada per la Generalitat.
A Tarragona es plantegen noves actuacions com la nova subestació Camarles 400 kV, a les Terres de l’Ebre; i el projecte Escatron-Els Aubals–La Secuita, consistent en la substitució de l’actual eix per millorar el subministrament elèctric dels consumidors del polígon químic de Tarragona.
El pressupost de 400 milions inclou, a més, una millora de la interconnexió amb Andorra en substituir-se una línia actual de 110 kV per un nou doble circuit de 220 kV.
Segons REE, una de les prioritats de la nova planificació és fomentar el desenvolupament de les energies renovables i la descarbonització de l’actual model energètic perquè el 2026 les renovables suposin el 67% del mix de generació elèctrica nacional. El pla prioritza aprofitar al màxim les infraestructures elèctriques ja existents per no castigar més el territori, de manera que només requerirà la construcció de noves subestacions de transport el 13% de tota la generació renovable prevista per connectar-se abans del 2026.
En aquest sentit, a Catalunya s’ampliarà la subestació de Santa Llogaia (400 kV), a Girona, per tal de facilitar la connexió dels futurs projectes de generació eòlica marina que es puguin desenvolupar a la Costa Brava.